معرفی Q4 E-Tron، کراس‌اوور الکتریکی جدید آئودی با قیمت ارزان‌تر

پنج‌شنبه 26 فروردین 1400 - 08:30
مطالعه 17 دقیقه
Audi-Q4_Sportback_e-tron-2022-1024-01
آئودی یک عضو جدید را به خانوادهٔ محصولات الکتریکی E-Tron خود اضافه کرده است. این خودرو کراس‌اوور جدیدی بنام Q4 E-Tron است که در دو نسخهٔ استاندارد...
تبلیغات

آئودی یک عضو جدید را به خانوادهٔ محصولات الکتریکی E-Tron خود اضافه کرده است. این خودرو کراس‌اوور جدیدی بنام Q4 E-Tron است که در دو نسخهٔ استاندارد و اسپرت‌بک معرفی شده است. با معرفی این کراس‌اوور کامپکت الکتریکی، آئودی امیدوار است بتواند در بازار ایالات‌متحده بیشتر از همهٔ برندهای لوکس، محصول الکتریکی به فروش برساند. برخلاف کراس‌اوور بزرگ‌تر E-Tron که بر اساس پلت‌فرم درون‌سوز محور MLB ساخته شده، Q4 E-Tron به‌عنوان کوچک‌ترین محصول الکتریکی آئودی، روی پلت‌فرم الکتریکی اختصاصی گروه فولکس‌واگن یعنی MEB ساخته شده که با هاچ‌بک ID.4 مشترک است.

Q4 E-Tron ظاهری کاملاً متفاوت از محصولات کنونی آئودی دارد. هرچند ادعا شده که این زبان طراحی جدید یک مفهوم متمایز الکتریکی را برای آئودی به جهانیان نشان می‌دهد اما به نظر می‌رسد طراحان آئودی در این خودرو صرفاً خطوط تیز محصولات آئودی را نرم‌تر و منحنی‌تر کرده‌اند. در مقابل، نسخهٔ اسپرت‌بک هویت نسبتاً منحصربه‌فردی دارد هرچند که هنوز هم کاملاً متناسب نیست. در این نسخه همهٔ ویژگی‌های Q4 E-Tron معمولی حفظ شده و صرفاً یک سقف شیب‌دار به آن اضافه شده که نه‌تنها استایل Q4 E-Tron اسپرت‌بک را متمایز می‌کند بلکه 10 کیلومتر هم بُرد بیشتری برای آن به همراه دارد.

Q4 E-Tron به چراغ‌های جلوی ماتریکسی جدیدی مجهز شده که برای اولین بار در جهان، از دی‌لایت‌های قابل تنظیم برخوردار هستند. این یعنی راننده می‌تواند از بین چهار تنظیمات مختلف برای دی‌لایت‌ها یکی را انتخاب کند. هرکدام از این حالت‌ها با روشن کردن تعداد خاصی از LEDها، الگوهای مختلفی را ایجاد می‌کنند. هرچند شاید این ویژگی خیلی مهم یا کاربردی به نظر نرسد اما می‌تواند خریداران را مجذوب خود کند.

هرچند Q4 E-Tron کوچک‌ترین محصول الکتریکی آئودی محسوب می‌شود اما به لطف پلت‌فرم اختصاصی MEB، توجه خاصی به فضای داخلی آن شده است. این خودرو 4,588 میلی‌متر طول، 1,865 میلی‌متر عرض و 1,632 میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با 2,760 میلی‌متر است. این یعنی کراس‌اوور الکتریکی جدید آئودی 90 میلی‌متر طول کمتری نسبت به Q5 دارد اما به لطف نصب باطری‌ها در زیر کف خودرو، در داخل فضا را به حداکثر رسانده است. صندوق بار Q4 E-Tron ظرفیتی برابر با 520 لیتر دارد و می‌تواند تا 1320 کیلوگرم را هم بکسل کند.

یکی دیگر از فضاسازی‌های مهم در کابین این خودرو، طراحی مکانی برای قرار دادن بطری‌های آب بزرگ در جیب هر چهار در آن است. گفته شده می‌توان بطری‌های 1.5 لیتری را در این جیب‌ها قرار داد. ویژگی هیجان‌انگیزتر Q4 E-Tron اما برخورداری از تکنولوژی واقعیت افزوده در نمایشگر سربالای خود است. این سیستم فلش‌های ناوبری را دقیقاً در جایی که خودرو باید بپیچد نشان می‌دهد و اطلاعات را در صفحه‌ای 70 اینچی در 10 متری مقابل راننده به نمایش درمی‌آورد.

Q4 E-Tron همچنین از بزرگ‌ترین نمایشگر مرکزی در بین محصولات آئودی هم برخوردار است. این یک نمایشگر 11.6 اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MMI است که به سمت راننده زاویه دارد. البته این نمایشگر سفارشی بوده و نمونهٔ استاندارد 10.1 اینچی است که هردو در کنار صفحه آمپر دیجیتالی 10.25 اینچی قرار می‌گیرند. آئودی برای سیستم صوتی Q4 E-Tron با یک شرکت نسبتاً نوپا بنام سونوس (Sonos) همکاری کرده است. این شرکت که در اوایل دههٔ 2000 تأسیس شده، به بلندگوهای باکیفیت مشهور شده است. این اولین باری است که سونوس اقدام به سیستم صوتی یک خودرو کرده است.

Q4 E-Tron در بازار ایالات‌متحده در دو نسخهٔ 40 E-Tron و 50 E-Tron ارائه می‌شود که هردو به یک پکیج باطری 77 کیلووات ساعتی یکسان مجهز هستند. 40 E-Tron از یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند که 200 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور داشته و به چرخ‌های عقب نیرو می‌دهد. این نسخه ظرف 8.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. 50 E-Tron اما به دو موتور الکتریکی مجهز که مجموعاً 295 اسب بخار قدرت و 460 نیوتن متر گشتاور دارند و به هر چهارچرخ نیرو می‌دهند. این نسخهٔ قوی‌تر برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت تنها به 6.2 ثانیه زمان نیاز دارد.

باطری‌های این کراس‌اوور الکتریکی را می‌توان با شارژرهای AC حداکثر 11 کیلوواتی و DC سریع 125 کیلوواتی شارژ کرد که دومی ظرف تنها 10 دقیقه تا 200 کیلومتر به بُرد خودرو اضافه می‌کند. بُرد تخمینی آئودی برای این خودرو نیز بر اساس چرخهٔ آزمایشی EPA چیزی در حدود 400 کیلومتر برای نسخهٔ 40 E-Tron است. آئودی همچنین در این خودرو تمرکز زیادی روی بازیابی انرژی ترمزها داشته و ادعا می‌کند تا 90 درصد از کل انرژی ناشی از ترمز گیری قابل بازیابی خواهد بود.

در بازارهای دیگر مثل اروپا، علاوه بر دو نسخهٔ مذکور، یک نسخهٔ پایه با باطری‌های کوچک‌تر هم عرضه می‌شود. این نسخه که 35 E-Tron نام دارد، به باطری بسیار کوچک‌تر 52 کیلووات ساعتی مجهز بوده و قدرت موتور آن تنها 170 اسب بخار است.

آئودی Q4 E-Tron تا اواخر امسال در ایالات‌متحده عرضه می‌شود و قیمت آن از 45 هزار دلار آغاز می‌شود. به گفتهٔ آئودی، این خودرو بسته به شهری که خریدار در آن ساکن است، حداکثر از 7500 دلار مشوق‌های مالیاتی برخوردار خواهد شد. در همین حال، کراس‌اوور الکتریکی جدید آئودی در اوایل ژوئن در اروپا عرضه خواهد شد درحالی‌که نسخهٔ اسپرت‌بک در تابستان راهی بازار قارهٔ سبز می‌شود. قیمت Q4 E-Tron در آلمان از 41,900 یورو برای نسخهٔ 35 E-Tron آغاز می‌شود و نسخهٔ اسپرت‌بک 2 هزار یورو گران‌تر خواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.