تجربه رانندگی با آئودی S8 مدل 2020
این روزها کاپیتانهای صنعت خودرو باید گوش به زنگ باشند. لوکس سازان نسخههای پلاگین هیبریدی از لوکسترین محصولات خود را عرضه میکنند اما هنوز هم خریدارانی هستند که به دنبال چیزی بزرگ، راحت، ساکت و سریع هستند.
اگرچه آئودی نسخه الکتریکی شده A8 را ارائه میکند اما خریداران میتوانند نسخه پرچمدار S8 با پیشرانه 8 سیلندر را نیز بخرند که به سایر محصولات اسپورت این برند وفادار مانده است.
نیروگاه 4 لیتری توئین توربوی یاد شده قدرت 563 اسب بخاری و گشتاور 800 نیوتون متری دارد. یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک هم این نیرو را به نرمی هر چه تمامتر به چهار چرخ خودرو رسانده و باعث میشود S8 که وزن 2305 کیلوگرمی دارد در عرض 3.8 ثانیه سرعت خود را از صفر به 100 کیلومتر در ساعت برساند. در زیر کاپوت غرشی خفته به گوش میرسد. شما هرگز نخواهید گفت صدای پیشرانه یا اگزوز S8 کاملاً آشکارا به گوش میرسد اما حضور کافی را در پسزمینه دارد. البته به لطف سیستم هیبریدی ملایم 48 ولتی که باعث بهبود مصرف سوخت میشود این صدا در سرعتهای پایین کمتر هم شده است.
اما با وجود قیمت 100 هزار پوندی برخی نقاط ضعف هم وجود دارد. S8 در بریتانیا فقط با فاصله بین محوری کوتاه عرضه میشود و خبری از نسخه طویل L نیست. البته هنوز هم فضای زیادی در کابین وجود داشته و آسایش و رفاه آن عالی است. کیفیت ساخت متریال نیز مثالزدنی بوده و سواری خودرو حتی با وجود رینگهای 20 اینچی نیز پذیرفتنی میباشد.
هندلینگ S8 در زمان حرکت خوب بوده و فرمان پذیری فعال چرخ های عقب نیز به این موضوع کمک میکند. سیستم یاد شده باعث میشود خودرو کوچکتر از آن چیزی که هست حس شود. تکنولوژی 48 ولتی همچنین باعث اضافه شدن میلههای ضد لغزش فعال به S8 شده که با همراهی سیستم کواترو باعث اطمینان خاطر راننده از وجود کشش بالا میشوند؛ اما فرمان این سدان لوکس فاقد هرگونه احساسی بوده و اگرچه وزن بالای خودرو نسبتاً پنهان شده اما بخش اعظم آنچه را که شاسی انجام میدهد حس خواهید کرد.
اما چیزهای زیادی وجود دارد که S8 را به یک خودروی لوکس خوب تبدیل میکنند. این خودرو در حالت کامفورت دستاندازها را به نرمی جذب میکند و سیستم تعلیق بادی و تطبیقی S8 میتواند جاده را برای وجود دستاندازها و ناهمواریها اسکن کرده و دامپرها را برای روبرو شدن با آنها تنظیم کند.
اما گیربکس خودرو در زمان شروع به حرکت کمی خشن عمل میکند زیرا گاها دیر وارد عمل شده و هرازگاهی نیز تعلل دارد. البته اکثر اوقات این گیربکس بیوقفه و آنی کار میکند و تعویضهای نرمی دارد هرچند همانگونه که گفته شد در حالت نرمال کمی کندی نشان میدهد.
موارد یاد شده انتقادات کوچکی هستند زیرا اگرچه S8 خودروی گرانقیمتی است اما تکنولوژی و کیفیتی که ارائه میدهد فوقالعاده است. سطوح پوشیده از چرم، تریم فلز و صفحات دیجیتالی واقعاً احساسبرانگیز بوده و کابین نیز کیفیت ساخت زیبایی دارد. صفحه لمسی 10.1 اینچی، پانل سیستم تهویه مطبوع 8.6 اینچی و داشبورد دیجیتال 12.3 اینچی بخشی از ویژگیهای پیشرفته این خودرو هستند. این صفحات نمایش گرافیک عالی و پاسخی فوقالعاده سریع دارند. البته این موارد در A8 استاندارد نیز دیده میشوند.
سیستمهای نیمه خودران هم به خوبی کار میکنند و از فشار کاری راننده در سفرهای طولانی میکاهند. آن حس لوکس بودن در چنین بازه قیمتی به خوبی وجود داشته و محفظه بار 505 لیتری نیز فضای زیادی را در اختیار مالکان قرار میدهد؛ اما نقطهضعف بزرگ S8 این است که دیگر محصولات خانواده A8 نیز به حدی قوی هستند که بخش اعظم ویژگیهای S8 را با قیمتی کمتر ارائه میکنند.
اگر خواهان یک لیموزین پرچمدار و سریع هستید S8 میتواند گزینه مطلوبی باشد؛ اما اگر به حرف عقلتان بیش از دلتان گوش کنید نسخههای پلاگین هیبریدی یا دیزلی A8 را با تکنولوژی و اشرافیت یکسان، فضای بیشتر و همان پرفورمنس موردنیاز انتخاب خواهید کرد. S8 خودرویی نیست که در خرید آن به پول اهمیت دهید و اگرچه از پیشرانه 8 سیلندر توانایی سود میبرد اما خودروی بیعیبی هم نیست.
مشخصات آئودی S8
- قیمت: 100901 پوند
- پیشرانه: 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربوی هیبریدی ملایم
- قدرت/گشتاور: 563 اسب بخار/800 نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 3.8 ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 11.4 لیتر در هر صد کیلومتر