آئودیبی ام وپورشهمرسدس بنزهفته نامه

مقایسهٔ پورشه کاین کوپه، مرسدس GLE کوپه، آئودی Q8 و ب‌ام‌و X6

شاید زمانی که ب‌ام‌و در سال ۲۰۰۷ با معرفی نسل اول مدل X6 کلاس شاسی‌بلندهای کوپه را پایه‌گذاری کرد هیچ‌کس فکر نمی‌کرد یک دهه بعد این بخش تا این حد محبوب، شلوغ و رقابتی گردد اما دوران یکه‌تازی باواریایی‌ها در این عرصهٔ نوظهور چندان طول نکشید زیرا مرسدس بنز هم در سال ۲۰۱۵ با معرفی GLE کوپه پای به این بخش نهاد. در همین حال آئودی هم برای اینکه از هم‌وطنان خود عقب نماند سال گذشته Q8 را روانهٔ بازار نمود و نهایتاً پورشه نیز جدیدترین برند لوکسی است که با کاین کوپه به این میدان وارد شده است تا مربع شاسی‌بلندهای کوپهٔ آلمانی تکمیل گردد. حال قصد داریم در این مطلب این چهار کراس‌اوور کوپهٔ آلمانی که رقابت آن‌ها با معرفی نسل جدید ب‌ام‌و X6 داغ‌تر هم شده است را با یکدیگر مقایسه کنیم.

برخی سنت‌گرایان احتمالاً هرگز مفهوم شاسی‌بلند را از برندهایی مثل لامبورگینی و پورشه قبول نمی‌کنند اما کاین کوپه بیشتر با شخصیت اسپرت برند پورشه هماهنگ است و بنابراین شاید بتواند نظر طرفداران متعصب این برند محبوب آلمانی را به خود جلب کند. درهرحال خوب یا بد، کاین کوپه به بازار آمده و بدون شک به فروش پورشه اضافه می‌کند و می‌تواند خریداران GLE کوپه، X6 و Q8 را دچار تردید کند. کاین کوپه به همراه آئودی Q8 در ظاهر شباهت بیشتری به شاسی‌بلندهای معمولی هاچ‌بک مانند دارد درحالی‌که بخش عقبی X6 و GLE بیشتر شبیه به خودروهای فست‌بک به نظر می‌رسد؛ بنابراین پورشه و آئودی کمی محافظه‌کارانه‌تر هستند درحالی‌که مرسدس و ب‌ام‌و ممکن است از برخی زوایا عجیب به نظر برسند.

فاصلهٔ محوری کاین کوپه با نسخهٔ معمولی کاین یکسان و برابر با ۲,۸۹۵ میلی‌متر است که کوتاه‌ترین فاصلهٔ محوری در این گروه محسوب می‌شود زیرا فاصلهٔ محوری X6 معادل ۲,۹۳۳ میلی‌متر، Q8 برابر با ۲,۹۵۵ میلی‌متر و GLE کوپه ۲,۹۱۵ میلی‌متر است. بااین‌حال، پورشه بعد از آئودی که ۴,۹۸۶ میلی‌متر طول دارد، با ۴,۹۳۱ میلی‌متر طول دومین خودروی کشیدهٔ این جمع محسوب می‌شود. این در حالی است که طول ب‌ام‌و و مرسدس به ترتیب برابر با ۴,۹۰۹ میلی‌متر و ۴,۸۹۱ میلی‌متر است.

از لحاظ طراحی و تکنولوژی‌های داخلی، X6، کاین کوپه و Q8 کاملاً باهم قابل‌مقایسه هستند زیرا همگی خودروهای جدید و تازه‌نفسی به شمار می‌روند اما GLE کوپه خودروی بسیار سالخورده‌ای است که در انتظار تغییر نسل قرار دارد؛ بنابراین کاملاً طبیعی و واضح است که سه خودروی مذکور در این بخش بر شاسی‌بلند کوپهٔ اشتوتگارتی برتری دارند. GLE کوپه را که کنار بگذاریم، سه خودروی دیگر همگی به نمایشگرهای بزرگ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و همین‌طور صفحه آمپر دیجیتالی مجهز هستند درحالی‌که Q8 به لطف برخورداری از سه صفحه‌نمایش، حتی از کاین کوپه و X6 هم مدرن‌تر به نظر می‌رسد. از لحاظ فضای داخلی اما GLE کوپه با ۶۵۰ لیتر، بزرگ‌ترین صندوق بار را دارد و کاین کوپه و Q8 به ترتیب با ۶۲۲ لیتر و ۶۰۵ در جایگاه دوم و سوم قرار می‌گیرد درحالی‌که کوچک‌ترین صندوق بار متعلق به X6 با ۵۸۰ لیتر است.

از طراحی بیرونی و ویژگی‌های داخلی که بگذریم، مشخصات فنی و قیمت یکی دیگر قسمت‌های کلیدی هر مقایسه است؛ بنابراین در جدول زیر نسخهٔ پایهٔ این شاسی‌بلندهای کوپه در ایالات‌متحده را از لحاظ آمار و ارقام مقایسه کرده‌ایم:

 

پورشه کاین کوپه

ب‌ام‌و X6 XDrive40i

مرسدس GLE43 کوپه

آئودی Q8 55 TFSI

پیشرانه ۳ لیتری V6 توربو ۳ لیتری I6 توربو ۳ لیتری V6 توئین توربو ۳ لیتری V6 توربو
قدرت ۳۴۰ اسب بخار ۳۴۰ اسب بخار ۳۸۵ اسب بخار ۳۴۰ اسب بخار
گشتاور ۴۵۰ نیوتن متر ۴۴۷ نیوتن متر ۵۲۰ نیوتن متر ۵۰۰ نیوتن متر
شتاب صفر تا ۹۶ ۵.۶ ثانیه ۵.۲ ثانیه ۵.۳ ثانیه ۵.۶ ثانیه
قیمت ۷۵,۳۰۰ دلار ۶۶,۶۰۰ دلار ۷۱,۳۵۰ دلار ۶۷,۴۰۰ دلار

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، شتاب این چهار شاسی‌بلند کوپه بسیار نزدیک به هم است اما کسانی که بودجهٔ کمتری دارند می‌توانند ب‌ام‌و را انتخاب کنند زیرا ارزان‌ترین و درعین‌حال جدیدترین عضو این جمع است؛ اما این تمام ماجرا نیست زیرا این خودروها نسخه‌های پرچم‌دار هم دارند که بسیار قوی‌تر هستند؛ اما متأسفانه هنوز مدل‌های X6 M و RS Q8 معرفی نشده‌اند و بنابراین آئودی و ب‌ام‌و در این مقایسه باید با نسخه‌های میان ردهٔ خود به مصاف پرچم‌داران پورشه و مرسدس بروند:

 

پورشه کاین کوپه توربو

ب‌ام‌و X6 M50i

مرسدس GLE63 S کوپه

آئودی SQ8

پیشرانه ۴ لیتری V8 توئین توربو ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو ۴ لیتری V8 توربودیزل
قدرت ۵۵۰ اسب بخار ۵۳۰ اسب بخار ۵۸۵ اسب بخار ۴۳۵ اسب بخار
گشتاور ۷۷۰ نیوتن متر ۷۵۰ نیوتن متر ۷۶۰ نیوتن متر ۹۰۰ نیوتن متر
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۷ ثانیه ۴.۱ ثانیه ۴.۱ ثانیه ۴.۶ ثانیه
قیمت ۱۳۰,۱۰۰ دلار ۸۵,۶۵۰ دلار ۱۱۳,۰۰۰ دلار

در مقایسهٔ پرچم‌دارها، GLE63 S کوپه علیرغم سن بالا هنوز هم قوی‌ترین خودرو است اما باید توجه داشت که هنوز قوی‌ترین نسخۀ رقبا یعنی کاین توربو S E-Hybrid، ب‌ام‌و X6 M و آئودی RS Q8 معرفی نشده‌اند و با آمدن آن‌ها قطعاً اوضاع تغییر خواهد کرد. البته مرسدس هم در حال آماده‌سازی نسل جدید GLE63 است تا به مصاف رقبا برود. در رابطه با جدول بالا اما نکتهٔ مهم اختلاف قیمت بسیار زیاد پورشه با رقبا و مخصوصاً با ب‌ام‌و است. از سوی دیگر آئودی SQ8 نیز تفاوت عمده‌ای با سه خودروی دیگر دارد که آن استفاده از پیشرانهٔ دیزلی است. درهرحال با تمام این اوصاف انتخاب شما از بین این چهار شاسی‌بلند کوپهٔ آلمانی کدام است؟

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. Bilbo

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (516 ديدگاه)

    چه دلبری ای میکنه ایکس6 تو نمای بیرونی و کیو8 تو نمای داخلی…
    ولی ذات عجیب و خاص این کلاس رو فقط خود ب ام و و مرسدس رعایت کردن، محافظه کاری آئودی و پورشه تو بحث طراحی گرمای تنور رقابت رو کم کرده.

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. Seyed AMG

      ۲۹ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (145 ديدگاه)

      همه این خودرو ها بسیار جذاب و زیبا هستن اما به عنوان شاسی بلند کوپه ، GLE و X6 بیشتر بخاطر خط سقفشون تو این کلاس دست برتر رو دارند …
      فک کنم X6 از هر لحاظ نسبت به رقبا عملکرد بهتری داشته باشه و نسخه M کامپتیشن اگر به خوبی M5 باشع مچ اوروس رو هم میخوابونه …

      موافقم 6
      مخالفم 0
      1. ADAK

        ۲۹ تیر ۱۳۹۸
        سوابق: (1846 ديدگاه)

        البته خط سقف GLE و کاین دقیقا یه انحنا و یه شیب دارن
        ولی x6 را درست میفرمایید ؛ منحصربفرد و خاص تره

        ارادت

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. Seyed AMG

          ۲۹ تیر ۱۳۹۸
          سوابق: (145 ديدگاه)

          اگر دقت کنید شیب سقف GLE بیشتر مخصوصا شیشه عقب و نقطه اتصال خط سقف به شیشه عقب کاین یکم شکستگی بیشتری داره ، اگر از سه رخ بهش نگاه کنید بهتر متوجه چیز هایی که گفتم میشید در ضمن طول بیشتر کاین هم بی تاثیر نیست

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. Km

        ۲۹ تیر ۱۳۹۸
        سوابق: (47 ديدگاه)

        درسته به نظر منم استایل x6 و gle بیشتر مناسب این کلاس هست

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. MAHDI

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    یکم بی انصافیه که GLE رو بااین 3خودرو مقایسه ک چون نسل قدیم هست وباید صبر کرد نسل جدیدش معرفی بشه….

    موافقم 2
    مخالفم 1
  3. MAHDI

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    مجله CARWOW بهترین SUV های سال2019 رو معرفی کردازجایگاه 10 تا جایگاه اول که بهترین SUV ساله از دید این مجله بوده که کلیپش رو میتونیدتوسایتش ببینید!!!!

    جایگاه 10: پورشه کاین
    جایگاه 9: رنجروور
    جایگاه 8:رنجروور دیسکاوری
    جایگاه 7:مرسدس Gکلاس
    جایگاه 6:بنتلی بنتایگا
    جایگاه 5:مرسدس GLE
    جایگاه 4: ولووXC90
    جایگاه 3: آئودی Q7
    جایگاه 2: آئودی Q8
    جایگاه اول::: ب ام و X5

    موافقم 2
    مخالفم 4
    1. ADAK

      ۲۹ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (1846 ديدگاه)

      می پذیرم
      معقوله

      موافقم 1
      مخالفم 1
  4. Dante

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (99 ديدگاه)

    بیمر واقعا دلبری میکنه .
    مشخصات فنی بهتر ، قیمت کمتر .
    ظراحی بسیار زیبا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. (Saeed(peugeot

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (325 ديدگاه)

    فقط x6

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. MAHDI

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    مجله AUTO CAR بهترین خودروهای دنیا در کلاس های مختلف رو معرفی کرده که هر کلاس 10 خودرو داره که البته طبق جایگاه 1تا10 نیست وفقط 10خودروی برتر هستش که چندکلاسش رو میگم براتون!!!!!

    بهترین سوپرکارهای پرفومنس پیست!
    … پورشه 911GT3
    … فراری 488 پیستا
    … مکلارن 600LT
    … پورشه 911GT2 RS
    … مکلارن 675LT
    … لامبورگینی هوراکان پرفومانته
    …لامبورگینی اونتادورSVJ
    … ب ام وM4 GTS
    … مرسدس AMG GTR PRO
    … لوتوس اگزیج430

    بهترین خودروهای پرفومنس ارزان!
    … آلپیناA110
    … ب ام وM2 کامپتیشن
    … تویوتا سوپراGR
    … ب ام وZ4 m40
    … پورشه کیمن 718
    … مزدا MX5
    … آئودی TT RS
    … سوباروBRZ/تویوتا GT86
    … لوتوس Elise اسپرت
    … فورد موستانگ

    بهترین سوپر سدان های پرفومنس!
    … ب ام و M3CS
    … ب ام وM5 کامپتیشن
    … مرسدس E63S
    … مرسدس C63S
    …مرسدس CLS 53
    …تسلا S پرفومنس
    … آئودی RS6
    … ب ام و آلپیناB7
    … ب ام و آلپینا B5
    … آلفارومیو جولیا کوادری فولیو

    بهترین خودروهای اسپرت!
    … شورولت کوروت استینگری
    … پورشه 911 کررا
    … ب ام و i8
    … جگوار F TYPE
    … لوتوس EVORA
    … نیسان GTR
    … لکسوس LC
    … مازراتی گرن تورزمو
    … آلفارومیو 4C
    … مورگان رودستر

    بهترین خودروهای گرندتور!!!
    … پورشه پانامرا
    … مرسدس S کلاس کوپه
    … آیودی A7 اسپرت بک
    … ب ام و سری 8
    … لکسوس LC500
    … مرسدس SL
    … ب ام و سری6 گرن توریزمو
    … جگوار XJ
    … مازراتی کواترو پورته
    … مرسدس CLS

    بهترین سوپر لوکس ها!!!
    … رولزرویس فانتوم
    … رولزرویس کولیان
    … رولزرویس DAWN
    … رولزرویس GHOST
    … بنتلی مولسان
    … بنتلی بنتایگا
    … بنتلی فلاینگ اسپر
    … مرسدس S650 میباخ
    … مرسدس S65L
    … رنجروور اتوبیوگرافی

    بهترین خودروهای لوکس
    … مرسدس Sکلاس
    … رنجروور
    … آیودی E TRON
    … تسلا مدل S
    … آیودی A8
    … ب ام و سری 7
    … ب ام و X7
    … ب ام و سری6 گرن توریزمو
    … جگوار XJ
    … لکسوس LS

    بهترین خودروهای 4X4!
    … جیپ رانگلر
    … مرسدس Gکلاس
    … تویوتا لندکروز
    … فورد رنجر رپتور
    … لندروور دیسکاوری
    … سوزوکی جیمی
    … ایسوزو D MAX AT35
    … آریل NOMAD
    … سانگ یانگ رکستون
    … فولکس واگن آماروک

    بهترین خودروهای هایپر کار!
    … پورشه 918
    … فراری لافراری
    … مکلارن P1
    … مکلارن SENNA
    … کونیخ زگ ONE 1
    …استون مارتین ولکان
    … بوگاتی شیرون
    … پاگانی هوایرا
    … ریمک کانسپت
    … لامبورگینی سنتوریو

    بهترین کوپه های پرفومنس!
    … ب ام و M4CS
    … ب ام و M2 کامپتیشن
    … ب ام و آلپینا BS4
    … ب ام و آلپینا D4
    … مرسدس C63Sکوپه
    … مرسدس C43 کوپه
    … مرسدس E53 کوپه
    … لکسوس RC F
    … آیودی RS5
    … آیودی TT S

    بهترین SUV های اسپرت
    … رنجروور اسپرت SVR
    … آلفارومیو استلویو کوادری فولیو
    … پورشه ماکان S
    … پورشه کاین توربو
    … آیودی SQ 7
    … مازراتی لوانته Sگرن اسپرت
    … ب ام و X3 M40
    … مرسدس GLC 63S
    …آیودی SQ5
    … ولووXC90 توین انجین

    بهترین خودروهای پریمیوم الکتریکی!
    … تسلا مدل S
    … تسلا مدل X
    … تسلا مدل 3
    … تسلا مدل Y
    … جگوار I PASE
    … آیودی E TRON
    … مرسدس EQC
    … ب ام و IX3
    … ب ام و i4
    … پورشه تایکان

    ((دیگه خسته شدم. چندکلاس دیگه هم مونده)

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. ساسان

      ۲۹ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (1040 ديدگاه)

      دستت درد نکنه زحمت کشیدی . خودت یک رسانه مستقلی برای خودت!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ایلیا

      ۳۰ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (731 ديدگاه)

      مرسی?
      وَلی زیاده روی نکرده؟ تقریبا همه ی خودروهای هرکلاس رو گفته
      من اگه میخواستم از هر کلاس ده خودرو رو فقط اسم ببرم شاید به ذهنم نمیرسید!
      سه تا انتخاب میکرد معقول تر بود

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. sina7

      ۳۰ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (435 ديدگاه)

      یه سنتناریو به من بدن بقیه لیست واسه خودشون =)))

      موافقم 1
      مخالفم 1
    4. ایمان

      ۳۰ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (3897 ديدگاه)

      توی این لیست بهترین ها انتخاب من :
      آقایِ خاصِ دنیایِ خودرو ❤ LaFerrari ❤ هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. Seyed AMG

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (145 ديدگاه)

    خدایی فاز Auto Car رو درک نمیکنم ، اگه خودروهای که جزو ۱۰ تای برتر نبودن رو لیست میکرد کارشون آسونتر میشد …
    مثل پدری میمونه که نمیخواد بین بچه هاش فرق بذاره …

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. moein

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (894 ديدگاه)

    هر چی به آئودی بیشتر نگاه میکنم،کمتر حس کوپه بودن ازش میگیرم?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ایلیا

    ۳۰ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (731 ديدگاه)

    آئودی خوب، زیبا، با کیفیت ولی اصلا توی این کلاس قرار نمیگیره، کجای q8 کوپست؟ یه شاسی بلند معمولیه که اگه خود آیودی به عنوان کوپه معرفیش نمیکرد ما هیچوقت نمیگفتیم شاسی بلند کوپست.
    من همیشه طرفدار سادگیم ولی همیشه از این محافظه کاری ایودی اعصابم خورد شده، بابا یذره ساختار شکن باش.
    بی ام و قبل از خودش هیچ الگویی نداشته و از بازخورد بازار خبر نداشته ولی بازهم در نسل اول ساختار شکنی کرده، حالا ایودی بعد از سه نسل که از X6 گذشته و علاقه ی بازار رو دیده باز هم حاضر نشده بطور کامل وارد کلاس بشه.
    همین کارا رو میکنه که همیشه پشت سر بنز و بی ام و قرار میگیره.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  10. Amir Machine

    ۳۰ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1201 ديدگاه)

    ایلیا
    کلاً شاسی‌بلند کوپه کلاس مسخره‌ایه
    این ماشین‌ها نه هندلینگ و لذت راحتی یه کوپۀ واقعی رو دارن نه کارایی یه شاسی‌بلند رو
    چرا آدم مثلاً بجای X5 باید بره سراغ X6 که هم گرون‌تره و هم کارایی کمتری (فضای داخلی کمتر) داره؟
    این موضوع تو آمار فروش هم کاملاً مشخصه چون مثلاً درحالیکه سال 2018 فروش X5 تو بازار آمریکا 45 هزار دستگاه بوده، X6 فقط 6800 دستگاه فروش داشته (کلاً بیشترین فروش در تاریخ X6 در آمریکا 7900 دستگاه بوده!)
    به همین دلیل آئودی بهترین کار رو انجام داده چون Q8 مثل بقیه کاملاً کوپه با فضای کم عقب نیست و در عین حال حالت اسپرتی داره
    آئودی با Q8 از طرفی نسخه‌ای اسپرت‌تر و جوان‌پسندتر از Q7 رو ارائه کرده و از طرف دیگه با احتیاط یه جورایی به بخش شاسی‌بلندهای کوپه هم وارد شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ایلیا

      ۳۰ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (731 ديدگاه)

      درسته
      ولی بارها گفته شده که ویژگی این کلاس جذابیت ظاهریش هست، یعنی بیس و اساس این کلاس که باعث بوجود اومدنش شده همون طراحی ساختارشکن و کوپه مانندش هست وگرنه خود تولید کننده ها هم بارها اعتراف کردن که این کلاس بعضی مزایا رو قربانی طراحی کرده.
      خب با این وجود شما نمیتونید وارد کلاسی بشید که بیشتر از هرچیز با طراحی خاصش شناخته میشه بعد بگی من طراحی اولویت اولم نیست!
      هنر اینه که اصول طراحی کلاس رو رعایت کنی بعد تا جایی که میتونی فاکتورهای دیگه رو هم حفظ کنی! نمیشه خودرویی بسازی که اساسا شاسی بلند کوپه نباشه بعد بیای بگی بیشترین فضا رو در بین رقبا داره!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  11. مسعود

    ۳۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (52 ديدگاه)

    audi Q8 یه چیز دیگه اس ?

    موافقم 1
    مخالفم 1
  12. کاوه

    ۳۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (61 ديدگاه)

    زشت ترین مطمئنن x6 و زیباترین مطمئنا پورش کاین. به لحاظ قیمت ایکس شش به صرفه ترینه با توجه به امکاناتش اما طراحیش مثل زیگیل روی صورت محصولات ب.ام.و است

    موافقم 0
    مخالفم 2
  13. arash66

    ۱ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (433 ديدگاه)

    و جایزه زشت ترین دیزاین به X6 اهدا می شود ….

    موافقم 1
    مخالفم 2
  14. Farzad

    ۷ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (163 ديدگاه)

    خودروهای مرسدس بنز حرف اول و آخرو میزنن…

    موافقم 0
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا