آئودی نسخههای مختلف کوپهی A5 خود را رونمایی کرده که مدل توربوی 6 سیلندر S5 نیز در خط تولید قرار میگیرد. اینجا نکات کلیدی وجود دارد که دانستنشان خالی از لطف نیست.
A5 کوپهی زیبا اما کهنسال توسط مدل کاملاً جدیدی جایگزین شده است. مدلی که از نوامبر امسال در انگلستان به فروش میرسد. نسخهی داغ S5 نیز در همین زمان رونمایی شده و در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت.
این مدل سبکتر است
درحالیکه مشخصات رسمی این نسخه اعلامنشده اما میدانیم که به لطف استفاده از پلتفرم MLB جدید، نسخههای گوناگون A5 حدود 60 کیلوگرم سبکتر هستند. بدنه نیز مقاومت کمتری در برابر باد داشته و ضریب درگ آن 0.25 است که به بنا به گفتهی آئودی جزو پیشروهای کلاس است.
تغییرات استایل خودرو تکاملی هستند
شاید با مقایسهی نسل قبلی و خودروی جدید با خود بگویید که این مدل در حد یک فیس لیفت است اما باید استثنایی را قائل شد. نسل جدید قطعاً گوشهدار تر از نسل قدیم است و تغییرات زیادی در نمای جلو وجود دارد و حالا کاپوت چیندار و جلوپنجرهی عریضتری را شاهدیم. آیا این خودرو نسبت به نسل قبل بهبود یافته است؟ خب نظر شما را در بخش نظرات جویا میشویم.
این خودرو تقریباً به سریعی RS5 قبلی است
نسخهی 6 سیلندر سوپرشارژدار قبلی با پیشرانهی 6 سیلندر توربوی موجود در S4 جایگزین میشود. این پیشرانه توانایی تولید 349 اسب بخار قدرت را دارد و نسبت به پیشرانه سوپرشارژدار ذکر شده افزایش قدرت 21 اسب بخاری را نشان میدهد. هنوز سخنی دربارهی گشتاور زده نشده اما انتظار گشتاور 500 نیوتون متری مدل S4 را داریم. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت S5 در مدتزمان 4.7 ثانیه ثبت میشود که دودهم ثانیه سریعتر از نسل قبلی بوده و تنها یکدهم ثانیه کندتر از RS5 کنونی است.
حتی نسخههای عادی A5 هم سریع هستند
از دیدن مشخصات ضعیف نسخههای پایه شگفتزده نمیشویم و A5 کم قدرت هم در همین نقطه قرار میگیرد اما باید گفت که A5 در انگلستان کند نخواهد بود. پیشرانهی 2 لیتری بنزینی پایه 187 اسب بخار قدرت تولید میکند و قویترین نسخه نیز 248 اسب بخار قدرت دارد. نسخههای دیزل نیز شامل پیشرانههای 2 لیتری 187 اسب بخاری و 6 سیلندر 3 لیتری 215 و 268 اسب بخاری هستند. اکثر مدلها میتوانند بهصورت تک یا دو دیفرانسیل سفارش داده شوند، همچنین قویترین نسخهی دیزل هم بهصورت استاندارد از سیستم کواترو استفاده میکند.
در مجموع، ما شاهد بهبود 17 درصدی کارایی و 22 درصدی راندمان هستیم.
دیگر DCT وجود ندارد
همانند S4، کوپه S5 نیز گیربکس 7 سرعته دوکلاچه خود را از دست داده است. به جای آن، در هر دو مدل S5 و قویترین مدل دیزل، شما گیربکس 8 سرعته مرسوم با مبدل گشتاور را شاهد خواهید بود. دیگر مدلها هنوز هم گیربکس 7 سرعته S ترونیک DCT را به همراه گیربکس 6 سرعته دستی استاندارد دریافت میکنند.
مدل RS5 چیزی شبیه این خواهد بود
S5 به نوبهی خود نمای جذابی دارد اما ما واقعاً دنبال نسخهی قویتر RS5 هستیم. درحالیکه S5 به تازگی رونمایی شده، اما اکثر افراد دنبال چهرهی RS5 بوده و تاکنون خود را با انواع رندرها مشغول کردهاند. گفته میشود که این نسخهی آتشین، مدل اصلاحشدهی S5 با توان بالای 500 اسب بخاری خواهد بود.