حذف موتور چهار سیلندر ۴۲۰ اسببخاری از برنامههای آئودی
شاید کمتر کسی کانسپت آئودی TT کواترو اسپورت را که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد، به یاد داشته باشد؛ چرا که آئودی هیچچیز از آن یا شاهکار پیشرانهاش، یعنی یک نسخه ۴۲۰ اسببخاری از موتور ۲ لیتری چهار سیلندر گروه فولکسواگن موسوم به EA888 به خط تولید وارد نکرده است. آئودی در ابتدا قصد داشت که این موتور را به مرحله تولید برساند، ولی بعداً به سراغ یک موتور جدید پنج سیلندر ۴۰۰ اسببخاری در TT RS رفت. حالا هم موتور توربوی چهار سیلندر ۴۲۰ اسببخار رسماً از برنامههای آئودی کنار گذاشته شده است.
به گزارش «اتوبلاگ»، دلیل کنسلشدن این پروژه توسط آئودی، واکنش به هزینههایی است که رسوایی آلودگی مدلهای دیزلی به گروه فولکسواگن تحمیل کرده است. برنامه اولیه این خودروساز مبتنی بر این بود که موتورهای چهار و پنج سیلندر را با سطح قدرتی در حدود ۴۰۰ اسببخار در کنار یکدیگر توسعه دهد، ولی به جای آن بر تولید موتور پنج سیلندر در TT RS و نسخه آینده RS3 تمرکز کرد. استفان ریل (Stephan Reil)، سرپرست مهندسی آئودی کواترو در گفتگو با «اتوبلاگ» میگوید:
اگر به سراغ موتور چهار سیلندر میرفتیم که این سطح قدرت خاص را از یک موتور ۲ لیتری بگیریم، این موضوع بیش از اندازه برای ما گران تمام میشد و این در حالی بود که ما در نهایت، باز هم یک موتور چهار سیلندر داشتیم.
اینکه همین موتور آئودی قرار بود برای مدل گلف R 400 با قدرت ۳۹۵ اسببخار استفاده شود یا خیر، چندان مشخص نیست، امّا میتوانستیم انتظار داشته باشیم که این مدل نیز احتمالاً از یک پیشرانه مشابه بهرهمند میشد. در هر صورت، گلف R 400 نیز به عنوان قربانی دیگر رسوایی دیزلگیت، اوایل سال جاری میلادی از دستور کار فولکسواگن خارج شد.
البته برخی جنبههای پیشرانه کانسپت کواترو اسپورت در TT RS دیده میشوند و موتور جدید ۵ سیلندر از یک ساختار بسیار مشابه با موتور چهار سیلندر EA888 استفاده میکند. به هر حال، به نظر میرسد که یک پیشرانه ۵ سیلندر، گزینه مناسبی برای TT RS محسوب میشود و برای خیلیها، یادآور خودروهای انقلابی پنج سیلندر آئودی در مسابقات دهه ۱۹۸۰ میلادی است.
منبع: roadandtrack