پاریس 2016: نسل دوم آئودی Q5، ابهت و صلابت بیشتر
در توصیف نسل دوم Q5 چنین آمده: "تلفیقی از روح اسپورت سدانهای آئودی، ویژگیهای کاربردی و چندجانبه و فضای داخلی بسیار متنوع".
روپرت استادلر (Rupert Stadler) عضو هیئتمدیره کمپانی در جریان مراسم رونمایی اظهار داشت:
با نسل جدید Q5 پا را فراتر گذاشتهایم. سامانه کوآترو پیشرفته، پیشرانههای بسیار پربازده، سامانه تعلیق بادی مجهز به کنترلکننده تعدیلها و صف طولانی سامانههای کمکی و اطلاعات و سرگرمی چند مثال بارز از انبوه نوآوریهایی هستند که درون آن جای داده شدهاند.
در ظاهر، تغییرات زیادی نسبت به قبل صورت گرفته و رخ کلی خودرو تنومندتر شده است. طرح کلی از مدلهای Q7 و Q2 الهام گرفته شده، اما شکل و شمایل چراغها و جلوپنجره (که در هریک از مدلهای آئودی اختصاصی بوده و همانند یک امضا عمل میکنند) باعث تمایز آن میشود.
پلتفرم مورداستفاده، همان MLB evo موجود در سدان کامپکت A4 و شاسیبلند Q7 است.
به لطف مهندسی پیشرفته خبرگان کمپانی، علیرغم کاهش وزن کلی به میزان 198 پوند (89.8 کیلوگرم)، شاهد افزایش ابعاد بدنه و درنتیجه افزایش فضا برای سرنشینان و حمل بار هستیم. طول، عرض و ارتفاع خودرو به ترتیب برابر با 4.66 متر، 1.89 متر و 1.66 متر هستند. حجم صندوق بار بین 550 تا 610 لیتر متغیر است که در مقایسه با نسل قبل 10 لیتر افزایش را نشان میدهد؛ البته با تا کردن صندلیهای ردیف عقب، این رقم به 1.550 لیتر خواهد رسید.
داخل اتاق، جای کافی برای 5 نفر وجود دارد. از ویژگیهای آن میتوان به نمایشگر 7 اینچی قابلکنترل با پد لمسی و سوییچ دوّار، فناوری LTE، وای-فای هاتاسپات (hotspot)، خدمات ارتباطی آئودی، جعبه تلفن همراه، سامانه صوتی بسیار خوب بَنگ اَند اُلوفسِن (Bang & Olufsen)، تبلت آئودی که خدمات اطلاعات و سرگرمی در ردیف عقب ارائه میکند، پشتیبانی از اَپل کارپلی و آندروید اتو و طیف وسیعی از کمکیهای رانندگی و سامانههای ایمنی اشاره کرد. مواردی همچون کابین مجازی آئودی (Audi Virtual Cockpit) و صفحهنمایش 8.3 اینچی نیز در فهرست موارد سفارشی قرار دارند.
پیشرانههای موجود به شرح مقابلاند: 2 لیتری TFSI بنزینی 248 اسب بخاری؛ 2 لیتری TDI گازوئیلی 148، 161 و 187 اسب بخاری؛ 3 لیتری 282 اسب بخاری با سقف گشتاور 620 نیوتونمتر. برای گونههای 2 لیتری (هردوی بنزینی و دیزلی) جعبهدندههای 6 سرعته دستی و 7 سرعته S ترونیک قابل سفارش هستند. برای قدرتمندترین پیشرانه یعنی نمونه 3 لیتری، یک گزینه 8 سرعته تیپترونیک نیز در دسترس است که در سایر مدلها ارائه نمیشود.
سامانه 4 چرخ متحرک (AWD) آئودی موسوم به Quattro در تمامی نسخهها استاندارد خواهد بود، بجز بلوک دیزلی 148 اسب بخاری که در حالت عادی بهصورت دیفرانسیل جلو عرضه میشود و برای تجهیز به سامانه Quattro بهای اضافی میطلبد.
مدل پایه در محور جلو و عقب از سامانه تعلیق 5 اتصالی به همراه تعدیلهای قابلتنظیم و فنرهای فولادی بهره میبرد که مشابه نمونه مورداستفاده در آئودی A4 هستند. یک گزینه تعلیق بادی نیز در آینده نزدیک بهصورت سفارشی در فهرست قرار خواهد گرفت که همانند Q7، فناوری تنظیم ارتفاع خودکار (Self-leveling) را در دل خود دارد.
نسل دوم آئودی Q5 اوایل سال آینده میلادی (اواخر 95 یا اوایل 96) با 14 رنگ متفاوت بدنه و سه تریم پریمیوم (Premium)، پریمیوم پلاس (Premium Plus) و پرستیژ (Prestige) به نمایندگیهای این خودروساز در سرتاسر اروپا خواهد رسید. مونتاژ آن تماماً در تأسیسات کمپانی واقع در کشو مکزیک انجام میشود. قیمت پایه نیز برای ارزانترین مدل در آلمان 45,100 یورو (50,555 دلار) خواهد بود.