آئودی

تجربه رانندگی با آئودی R8 GT محرک عقب، لامبورگینی‌ترین R8 تاریخ!

آئودی R8 GT به‌عنوان نسخهٔ پایانی این سوپرکار آلمانی، با ۶۲۰ اسب بخار قدرت، بیش از همیشه به لامبورگینی اوراکان نزدیک شده است.

مثل برادرانی که از مادران متفاوتی متولد شده باشند، آئودی R8 و لامبورگینی اوراکان همیشه به‌اندازهٔ لوکی و ثور (شخصیت‌های فیلم‌های ابرقهرمانی مارول) از هم متفاوت بوده‌اند. مادر ایتالیایی پسری پرسروصدا و جسور را تحویل جامعه داده که همیشه به دنبال پیست و مسابقه است درحالی‌که مادر آلمانی فرزندی بسیار آرام‌تر را پرورش داده که بیشتر به انجام کارهای روزمره می‌پردازد. این شرایط اما در آخرین سال تولید R8 در حال تغییر است، حداقل برای ۳۳۳ خریدار خوش‌شانس مدل تولید محدود R8 GT که قوی‌ترین محصول محرک عقب تاریخ آئودی محسوب می‌شود.

ارتقاءهای این نسخه شامل افزایش قدرت و تعویض دنده‌های سریع‌تر نسبت به R8 RWD پرفورمنس می‌شود اما R8 GT نتوانسته پیشرانهٔ ۶۴۰ اسب بخاری اوراکان را قرض بگیرد زیرا این نسخهٔ قدرتمند از موتور V10 با فیلتر ذراتی که انتظار می‌رود به‌زودی در اروپا اجباری شود و قبلاً روی R8 نصب شده سازگاری ندارد. بااین‌حال، R8 GT به رینگ‌های فورج‌کاری شدهٔ منحصربه‌فرد و آنتی‌رول بار جلوی فیبر کربنی مجهز شده که در کنار کاهش عایق‌های سروصدا، وزن آن را ۲۰ کیلوگرم نسبت به R8 RWD پرفورمنس کمتر کرده است.

علاوه بر این، نسخهٔ پایانی R8 به پکیج آئرودینامیکی تهاجمی‌تری مشکل از اسپلیتر جلو، باله‌های طرفین سپر، کاور رکاب‌های جانبی، باله‌های عمودی در طرفین سپر عقب، دیفیوزر جدید و بال عقب بزرگ‌تر هم مجهز شده است. گفته شده این پکیج آئرودینامیکی در سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت ۳۰۰ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند که دو برابر R8 RWD پرفورمنس است. علاوه بر همهٔ این‌ها، R8 GT به حالت دریفت با سیستم گشتاور عقب (Torque Rear) هم مجهز شده است. این سیستم با برنامه‌ریزی دقیق سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری، هفت سطح مختلف را برای میزان لغزش چرخ‌های عقب فراهم کند.

سیستم گشتاور عقب از طریق یک کنترلر دوار در پایین سمت چپ فرمان فعال می‌شود که در جهت عقربه‌های ساعت از حالت‌های یک تا هفت جلو می‌رود و به‌تدریج میزان لغزش مجاز چرخ‌های عقب را افزایش می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، در سرعت ۲۵ کیلومتر بر ساعت، سطح یک اجازهٔ ۲۰ درصد لغزش و سطح هفت اجازهٔ ۶۷ درصد لغزش را می‌دهد. در سرعت ۷۵ کیلومتر بر ساعت این محدوده به ۵ تا ۳۴ درصد کاهش پیدا می‌کند و در سرعت ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت اجازهٔ هیچ‌گونه لغزشی داده نمی‌شود. همچنین با فعال کردن سیستم گشتاور عقب، خودرو در حالت رانندگی پرفورمنس قرار می‌گیرد که کمی شبیه حالت کورسا در لامبورگینی است و امکان تعویض دندهٔ اتوماتیک را نمی‌دهد.

دو هفته پیش از رانندگی با R8 GT پشت فرمان برادر ناتنی شیطانی آن یعنی لامبورگینی اوراکان تکنیکا نشسته بودیم و بنابراین امکان مقایسهٔ شخصیت رانندگی دو خودرو را داشتیم. سوپرکار آئودی را روی حالت داینامیک و کنترل پایداری را روی تنظیمات اسپرت قرار دادیم اما حتی با وجود غیرفعال بودن حالت دریفت، چه هنگام گاز دادن و چه ترمز گرفتن همچنان احساس می‌کردیم عقب خودرو به طرفین منحرف می‌شود. به همین دلیل، در R8 GT هرگز مثل تکنیکا اعتمادبه‌نفس برای خاموش کردن کنترل پایداری و حمله به برخی پیچ‌ها را نداشتیم.

در این ماشین همچنین زمانی که ما هیچ لغزشی را احساس نمی‌کردیم، سیستم کنترل پایداری دخالت می‌کرد و با کُندتر کردن تعویض دنده‌های گیربکس سعی داشت از انحراف خودرو جلوگیری کند. البته به نظر می‌رسید خود سیستم هم در مورد لغزش خودرو مطمئن نیست! از سوی دیگر، ترمزهای کربنی استاندارد R8 GT حتی هنگام بارش باران هم عملکرد چشمگیری داشتند و برخلاف تکنیکا که ترمزها با فشردن اندک پدال بیش‌ازحد درگیر می‌شدند، نیروی ترمز در اینجا رابطهٔ مستقیمی با میزان فشردن پدال دارد.

آئودی R8 GT اوایل سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه می‌شود و حدود نصف تعداد تولید آن راهی ایالات‌متحده خواهند شد. نسخهٔ آمریکایی فاقد فیلتر ذرات است و به‌طور استاندارد از لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲، چراغ‌های جلوی لیزری، اگزوز اسپرت، صندلی‌های اسپرت و سیستم صوتی B&O بهره می‌برد. قیمت R8 GT با احتساب مالیات و هزینهٔ حمل تا مقصد، در آمریکا از ۲۵۳,۲۹۰ دلار آغاز می‌شود که از قیمت پایهٔ ۲۴۴,۷۹۵ دلاری اوراکان تکنیکا بیشتر است. به‌طورکلی، R8 GT حتی با این ظاهری تهاجمی، به نظر می‌رسد همچنان در همان مسیر سنتی خود باقی مانده است. البته این خودرو باید به‌راحتی نسبت به اوراکان پایه برتری داشته باشد اما بعید میدانیم بتواند در پیست تکنیکا را مغلوب کند.

مشخصات فنی آئودی R8 GT

Audi R8 GT 2023

پیشرانه ۵.۲ لیتری V10
قدرت ۶۲۰ اسب بخار
گشتاور ۵۶۵ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۳ ثانیه
وزن ۱۶۱۰ کیلوگرم
طول ۴,۴۳۰ میلی‌متر
عرض ۱,۹۴۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۲۳۷ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۵۰ میلی‌متر
مصرف سوخت ۱۳.۸ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۲۵۳,۲۹۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. گلاب

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (186 ديدگاه)

    با توجه به تیتر لامبورگینی های الان فولکس واگنی ترین لامبورگینی های تاریخ اند

    موافقم 43
    مخالفم 8
    1. فقط چین

      ۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (106 ديدگاه)

      خودروسازی فرانسه بسیار پیشرفت کرده است .
      جای تشویق داد .

      موافقم 8
      مخالفم 36
    2. علی

      ۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (836 ديدگاه)

      نخیر . آلمان فن ها متاسفانه ذره ای انصاف ندارن . لپ مقاله اینه که لامبورگینی هدیه ای بود که به فولکس و آیودی داده شد از طرف ایتالیا ، تا اونها هم سری از سرا دربیارن تو سوپر اسپورت سازی . درود بر لامبورگینی با اصالت

      موافقم 21
      مخالفم 45
    3. net

      ۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (3149 ديدگاه)

      این چراغ باریک جلو و جلوپنجره برای ائودی a8 زیباست و برای ماشین سوپر اسپرت جالب نیست.طراحی بیرونی و عقب و چراغ جلو و جلوپنجره r8 حس سوپراسپرت نداره و طراحی بیرونی r8 به دسته اسپرت کوپه میخوره مثل بی ام و سری ۸ و موستانگ و هیوندای جنسیس کوپه و جگواز اف تایپ

      موافقم 14
      مخالفم 10
  2. بی خیال اسم

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (790 ديدگاه)

    عشق خودمه

    یکی از بهترین v10 های تاریخ

    موافقم 42
    مخالفم 6
  3. زیزیگولو

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (4927 ديدگاه)

    تو فیس جلو یه جلوپنجره ی بزرگو عریض که واقعاً به این ماشین میاد و چراغای عقبو جلوی کاملا جدید و خیلی شیک و همینطور اسپویلر و دیفیوزرای جدید در عقبو جلو و رکابایی که بزرگ تر شدن و هود های هوای برجسته تر نسبت به مدلای قدیمی تر آئودی R8 و رینگایی که کاملاً جدیدو زیبا هستن و همه ی اینا به اسپرت تر شدن و زیباتر شدن آئودی R8 GT کمک کردن👍👍👍

    موافقم 32
    مخالفم 5
  4. PRPR

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (240 ديدگاه)

    بنظرم اگه آئودی محصولات خودش رو ارزون تر کنه پرفروش تر میشه شاید گرون نباشه ولی ارزش خریدش بالا نیست

    موافقم 10
    مخالفم 21
  5. HS

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (64 ديدگاه)

    چققققققدر این خوبه
    واااای

    موافقم 17
    مخالفم 6
  6. ❤BMW❤

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    دوستان
    خبر جدید ، محموله های کیا اسپورتیج توی جاده دیده شده

    موافقم 16
    مخالفم 5
    1. زیزیگولو

      ۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (4927 ديدگاه)

      البته که آزاد شدن واردات خودرو بعد از پنج سال ممنوعیت خبر خیلی خوبیه ولی این ۲۲ تا ماشین از برند کیا که وارد کشور شدن داستان خنده دارو عجیبی رو تو فضای مجازی خلق کردن!!!! ماجرایی که تا همین پنج شیش سال پیش فقط واسه ماشینای لوکس و سوپر اسپرت دیده میشد

      موافقم 18
      مخالفم 1
  7. ممد ژانگولر

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3546 ديدگاه)

    تموم نمیشه لامصب 👌

    موافقم 16
    مخالفم 1
  8. TESLA

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    نسل بعدی r8 : یک سوپرکار تمام الکتریکی هست که بیش از ۹۰۰ اسب بخار قدرت داره و صفر تا صدش حدود ۲ ثانیه هست 😍🇩🇪🇩🇪⚡️🚀🚀

    موافقم 19
    مخالفم 4
    1. ARMAN سابق

      ۱۰ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (453 ديدگاه)

      چه فایده برادر من؟؟
      شخصیت R8 با صداش شکل گرفته بود نه با شتابش
      وقتی صدا نداشته باشه شتاب ۲ ثانیه ای به چه دردی می خوره؟

      موافقم 6
      مخالفم 2
  9. amirboss

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (352 ديدگاه)

    قبل از اینکه فولکس واگن مالک لامبورگینی بشه، آئودی و لامبو یه ریز همکاری هایی باهم داشتن که با تولید R8 توسط آئودی این همکاری گسترده تر شد اونم در تولید شاسی آلمینیومی آئودی R8 توسط لامبورگینی و با خرید لامبورگینی توسط فولکس واگن این همکاری با بهتربگیم سیاست خیلی وسیع تر شد و مجاب به تبادل تکنولوژی از لامبو به آئودی شد.

    موافقم 13
    مخالفم 1
  10. Royal Driver UK

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    از نظرم هیچوقت این ار۸ مثل ار۸ مدل ۲۰۱۳ افسانه ای نمیشه، مدل ۲۰۱۳ نه خیلی سریع شتاب میگیره, نه خیلی کنده، محرک عقب باگیربکس دستی تموم بهترین ار۸ بود. ظاهر قدیمیه ساده و جذاب آعودی رو هم داشت

    موافقم 13
    مخالفم 3
  11. Hadi

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (580 ديدگاه)

    R8 واقعا شگفت انگیزه 👌🏼
    حیف که متاسفانه میخوان با برقی های بی روح جانشین میشن…

    موافقم 8
    مخالفم 1
  12. Siyavash

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (662 ديدگاه)

    واقعا حیف و صد حیف که دیگه تولید نمیشه …بی نهایت زیبای و پخته هست r8 و۹۱۱..به نظرم بهترین سوپر کار هایی هستن که برایه استفاده روزانه و پیست ساخته شدن…

    موافقم 9
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا