معرفی آئودی Q8 E-Tron، فیسلیفتی همراه با تغییر نام
آئودی کراساوور الکتریکی E-Tron که در نسخههای معمولی و اسپرتبک تولید میشد را فیسلیفت کرده و نام آن را به Q8 E-Tron و SQ8 E-Tron تغییر داده است. با توجه به تعداد رو به رشد مدلهای الکتریکی آئودی، این تغییر نام منطقی خواهد بود زیرا به نظر میرسد زمانی که این شرکت در سال 2018 روند معرفی خودروهای الکتریکی خود را آغاز کرد آیندهنگری خوبی در استراتژی نامگذاری این محصولات نداشته است.
تغییرات ظاهری کراساوور الکتریکی آئودی در این فیسلیفت جزئی هستند. بااینحال، جلوپنجرهٔ خودرو طبق زبان طراحی جدید خودروهای الکتریکی این شرکت اصلاح شده و ورودیهای هوای طرفین آنهم بزرگتر شدهاند. در عقب نیز سپر و دیفیوزر بازطراحی شدهاند. به لطف این تغییرات، ضریب درگ خودرو در نسخهٔ معمولی از 0.28 به 2.7 و در نسخهٔ اسپرتبک از 0.6 به 0.24 کاهش پیدا کرده است. Q8 E-tron همچنین از لوگوی جدید آئودی استفاده میکند که بهرسم همهٔ لوگوهای جدید این روزها، جلوهٔ سهبعدی را کنار گذاشته و نمای دوبعدی سادهای را جایگزین کرده است.
در داخل خودرو نیز مثل بیرون تغییرات جزئی هستند و بنابراین همچنان شاهد همان صفحه آمپر دیجیتالی به همراه دو نمایشگر لمسی با سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MMI هستیم که جای اکثر دکمههای فیزیکی را گرفتهاند. البته حالا آئودی تریمهای داخلی جدیدی مثل چوب گردوی قهوهای روشن و همینطور متریال پایداری را ارائه کرده که از بطریهای بازیافتی ساخته شدهاند.
مهمترین بهروزرسانی Q8-E-Tron اما در باطریهای آن صورت گرفته است. در نسخهٔ پایهٔ Q8 50 E-Tron ظرفیت باطریها از 69 به 89 کیلووات ساعت (95 کیلووات ساعت ناخالص) افزایش پیدا کرده است که افزایشی 29 درصدی را نشان میدهد. این افزایش در کنار نرمافزار جدید مدیریت باطری که ظرفیت قابلاستفاده را بهبود میدهد باعث شده برد این مدل از 340 کیلومتر به 490 کیلومتر افزایش پیدا کند (505 کیلومتر در نسخهٔ اسپرتبک).
در نسخههای قویتر Q8 55 E-Tron و SQ8 E-Tron هم باطریهای 86 کیلووات ساعتی قبلی با نمونههای 106 کیلووات ساعت (114 کیلووات ساعت ناخالص) جایگزین شدهاند. به لطف این باطریهای جدید، برد مدل دو موتورهٔ Q8 55 E-Tron از 440 کیلومتر به 580 کیلومتر (600 کیلومتر در نسخهٔ اسپرتبک) افزایش پیدا کرده است درحالیکه مدل سه موتورهٔ SQ8 هم حالا میتواند با هر بار شارژ تا 495 کیلومتر (515 کیلومتر در نسخهٔ اسپرتبک) را طی کند.
هرچند حداکثر ظرفیت شارژ 150 کیلوواتی در مدل پایهٔ Q8 50 E-Tron ثابت باقی مانده اما این رقم در مدلهای Q8 55 E-Tron و SQ8 E-Tron به 170 کیلووات افزایش پیدا کرده است که میتواند از 10 تا 80 درصد باطریها را ظرف 31 دقیقه شارژ کند. با استفاده از شارژرهای معمولی 11 کیلوواتی AC، شارژ باطریهای مدل Q8 50 E-Tron حدود 9 ساعت و 15 دقیقه طول خواهد کشید که این زمان برای دو مدل قویتر حدود 11 ساعت و 30 دقیقه خواهد بود.
در مدل پایهٔ Q8 50 E-Tron، به لطف افزودن دو سیمپیچ به تک موتوری که در عقب نصب شده، خروجی افزایش یافته و مصرف انرژی کمتر شده است. این موتور حالا در حالت بوست 340 اسب بخار قدرت و 664 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که 27 اسب بخار و 104 نیوتن متر بیشتر از قبل شده است. بااینحال، قدرت و گشتاور دو مدل قویتر بدون تغییر باقی مانده و بنابراین Q8 55 E-Tron در حالت بوست مثل قبل 408 اسب بخار قدرت و 664 نیوتن متر گشتاور ارائه میکند و SQ8 E-Tron هم از 503 اسب بخار قدرت و 973 نیوتن متر گشتاور بهره میبرد.
پذیرش سفارشات خرید آئودی Q8 E-Tron اواخر ماه جاری آغاز میشود و انتظار میرود در اواخر آوریل 2023 راهی نمایندگیهای فروش در ایالاتمتحده شود. قیمت این خودرو برای بازار آمریکای شمالی بعداً اعلام خواهد شد اما در آلمان از 74,400 یورو آغاز میشود.