آئودی

بررسی آئودی Q6 E-Tron پیش‌تولید جدید؛ رقیب تازه‌نفس مرسدس EQE!

خودرویی که مشاهده می‌کنید جدیدترین شاسی‌بلند برقی آئودی یعنی Q6 E-Tron مدل ۲۰۲۵ است که در آینده راهی بازار خواهد شد اما فرصتی دست داده است تا نمونه پروتوتایپ یا پیش‌تولیدی آن را بررسی کنیم.

شاید در نگاه اول پوشش نارنجی نئون و بنفش روی این خودرو را پوششی استتاری بنامید اما ارباب حلقه‌ها از آن به عنوان پوشاننده پر جنب‌وجوش بدنه نام می‌برند. Q6 E-Tron در جایگاهی بین Q4 E-Tron و Q8 E-Tron قرار می‌گیرد و به خاطر اینکه ژرمن‌ها تغییراتی در ساختار نام‌گذاری خود اعمال کرده‌اند این خودرو را می‌توانید معادل برقی مدل پرفروش Q5 بدانید. پیش از آنکه اقدام به راندن این خودرو بکنیم آئودی توضیح داد نسخه‌های پیش‌تولیدی Q6 و SQ6 از نظر مهندسی قوای محرکه تقریباً ۹۰ درصد راه را پیموده‌اند اما از نظر توسعه شاسی و تنظیمات الکترونیکی هنوز ۴۰ درصد کارها باقی مانده است.

آئودی انتظار دارد Q6 E-Tron و نسخه اسپرت تر SQ6 E-Tron را سال ۲۰۲۴ رونمایی کند و احتمالاً چند ماه بعدتر به عنوان خودروهای مدل ۲۰۲۵ راهی بازار نماید. البته هنوز چیزی به‌صورت رسمی اعلام نشده است و انتظار نداشته باشید که به این زودی‌ها شاهد عرضه آن‌ها در نمایندگی‌های فروش باشید. زیرساخت اصلی دو مدل موردبحث پلتفرم PPE است که توسط آئودی و پورشه توسعه می‌یابد. به‌ این ‌ترتیب Q6 و SQ6 از معماری ۸۰۰ ولتی سود می‌برند و توانایی شارژ با سرعت ۲۷۰ کیلووات را دارند و به این ترتیب مالکان می‌توانند ۱۰ تا ۸۰ درصد باتری را در حدود ۳۰ دقیقه شارژ کنند. هر دو خودرو به باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی و دو پیشرانه برقی مجهز هستند و آئودی تخمین می‌زند قدرت مدل Q6 55 E-Tron به ۳۷۵ اسب بخار برسد که همین امر نشان دهنده روش نام‌گذاری عجیب ژرمن‌ها برای محصولاتشان است چراکه قدرت آن‌ها می‌تواند کمتر یا بیشتر از عدد مدنظر باشد. صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت خودروی یاد شده نیز کمتر از ۶ ثانیه خواهد بود و ارباب حلقه‌ها امیدوار است Q6 55 E-Tron با یک‌بار شارژ بتواند مسافت ۶۰۰ کیلومتری را بپیماید. قطعاً برد تخمینی EPA برای این خودرو کمتر از استاندارد اروپایی WLTP خواهد بود.

اما انتظار می‌رود مدل SQ6 حداقل قدرت ۴۸۳ اسب بخار داشته باشد و در حالت بوست قدرتش به‌صورت موقتی به ۵۱۰ اسب بخار افزایش یابد. این مدل طبیعتاً سریع‌تر خواهد بود و در کمتر از ۴.۵ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۹۶ کیلومتر در ساعت خواهد رساند. به این ترتیب SQ6 به زحمت می‌تواند Q5 را در تست شتاب شکست دهد. صحبت از SQ5 و Q5 استاندارد شد و باید گفت Q6 E-Tron و SQ6 E-Tron از نظر ابعاد بسیار مشابه برادران درون‌سوز خود خواهند بود. آئودی فعلاً جزئیات ابعاد این خودروها را منتشر نکرده است اما سخنگوی این برند می‌گوید مدل‌های E-Tron اورهنگ های جلو و عقب کوتاه‌تری نسبت به Q5 خواهند داشت هرچند فضای داخلی آن‌ها بیشتر خواهد بود.

با توجه به اینکه پلتفرم Q6 برقی در پورشه ماکان بدون آلایندگی نیز بکار می‌رود بنابراین جای تعجبی ندارد که سواری آن خوب باشد. سیستم تعلیق بادی تطبیقی Q6 عالی عمل می‌کند و باعث می‌شود کراس اور میان سایز موردبحث راحتی بالایی در جاده‌ها داشته باشد. همچنین جای دادن باتری در ارتفاع پایین به پایداری و توانایی‌های عبور از پیچ خودرو کمک شایانی کرده است. انتخاب حالت‌های سواری کامفورت، متوازن و دینامیک باعث ایجاد تفاوت‌هایی در رفتار Q6 می‌شود اما این تفاوت‌ها خیلی زیاد نیست. همچنین فاصله بین دو حالت کامفورت و متوازن را نمی‌توان گاها متوجه شد چراکه در هر دو حالت فرمان سبک است و بدنه تکان‌هایی قابل پیش‌بینی دارد. در حالت دینامیک فرمان کمی سنگین می‌شود و ما آن را دوست داریم اما با این وجود بازهم Q6 E-Tron اولویت خود را سواری راحت و نرم قرار داده است.

SQ6 کمی خشن‌تر عمل می‌کند اما تفاوت اصلی دو مدل در قدرت تولیدی است چراکه فرمان و شاسی تفاوت زیادی با Q6 55 ندارد هرچند این موضوع بدی نیست. کافی است پا را روی پدال گاز بگذارید تا شاهد شتاب گیری سریع و پایداری عالی باشید. ترمز احیا شونده نیز دیگر نقطه قوت این دو خودرو محسوب می‌شود چراکه انتظار چنین عملکردی را نداشتیم. اگرچه محصولات جدید E-Tron آئودی تجربه رانندگی کامل با یک پدال را فراهم نمی‌کنند اما سطح مختلف احیا شوندگی ترمز که از طریق پدال‌های پشت فرمان قابل انتخاب هستند بهتر از سایر محصولات گروه فولکس‌واگن نشان می‌دهد. با حرکت انتخاب‌گر از حالت D به B میزان احیای نیروی ترمز بیشتر می‌شود و تنظیم پدال گاز نیز بسیار راحت است. ما از این نظر راندن Q6 و SQ6 را دوست داریم.

با توجه به چشم‌انداز خودروهای برقی و لوکس، نزدیک‌ترین رقبای آئودی Q6 E-Tron و SQ6 E-Tron را می‌توان مرسدس بنز EQE شاسی‌بلند و AMG EQE شاسی‌بلند به همراه جگوار آی پیس و تسلا مدل Y دانست؛ اما این بخش بازار به زودی شلوغ خواهد شد زیرا خودروهایی همچون مازراتی گریکاله فولگور و پولستار ۳ در راه هستند. هنوز چیزهای زیادی برای دانستن درباره Q6 باقی مانده است که از جمله آن‌ها می‌توان به طراحی نهایی بدنه و کابین اشاره کرد؛ اما حداقل در حال حاضر می‌توان گفت هویت این دو خودرو با پوشش استتاری هیجان‌انگیز آن‌ها همخوانی دارد.

  • سؤالات پرتکرار

آیا آئودی Q6 E-Tron مدل ۲۰۲۵ دارای نسخه درون‌سوز است؟

خیر این خودرویی کاملاً برقی است و آئودی می‌گوید ابعاد آن مشابه Q5 خواهد بود و از اورهنگ های کوتاه‌تر برای ایجاد فضای کابین بیشتر سود خواهد برد.

شعاع حرکتی آئودی Q6 E-Tron چقدر است؟

این خودرو از باتری لیتیوم یون ۱۰۰ کیلووات ساعت استفاده خواهد کرد و آئودی هدف خود را دستیابی به شعاع حرکتی ۶۰۰ کیلومتری بر پایه استانداردهای WLTP اعلام کرده است.

سرعت شارژ آئودی Q6 E-Tron چقدر است؟

به لطف معماری ۸۰۰ ولتی و حداکثر سرعت شارژ ۲۷۰ کیلووات، ۱۰ تا ۸۰ درصد باتری این خودرو را می‌توان در کمتر از ۳۰ دقیقه شارژ کرد.

مشخصات آئودی Q6 55 E-Tron مدل ۲۰۲۵
پیشرانه دو واحد برقی، چهار چرخ محرک
قدرت (اسب بخار) ۳۷۵
گیربکس تک سرعته اتوماتیک
باتری لیتیوم یونی، ۱۰۰ کیلووات ساعت
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) ۵.۹
شعاع حرکتی تخمینی (کیلومتر) ۶۰۰
زمان شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصد باتری در ۳۰ دقیقه

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. MK

    ۵ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (85 ديدگاه)

    چقدرخوشگله طراحی به این میگن

    موافقم 20
    مخالفم 0
  2. مازیار

    ۵ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (819 ديدگاه)

    خوش تیپه مثل اغلب آئودی ها

    موافقم 17
    مخالفم 0
  3. مردیم از خوشی

    ۵ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1390 ديدگاه)

    همه رقبا کار سختی در پیش دارند
    همه دارند برا ۲۰۲۵ تلاش می‌کنند در حالی که تسلا ۲۰۲۴ تمام محصولات خودش را آپدیت خواهد کرد
    و احتمالا سنگ تموم هم میزاره بخاطر ضرر هایی که ایلان ماسک سر تویتر داده

    موافقم 1
    مخالفم 7
    1. اشکان

      ۵ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (272 ديدگاه)

      به نظرم ضرری نمیده روی همون توییترم…. تعداد کاربراش ۴۵۰ میلیون بود ، الان ۵۳۵ شده!! ملت هرجا اسم ایلان ماست و میشنوند میرند سمتش!!! جالب اینجاست همه ام میگند گند زده به توییتر و نابودش کرده و…بعد اشتراک آبی شو هم می‌خرند !! تسلا هم همینه همه بدیش و میگند ، ولی خودشون ام یا یه دونه ازش دارند یا حسرتش و دارند یا قراره بخرند !!!
      مثل ال ممد ایرانه ، اونی ام که داره مسخره اش میکنه ، ولی بازم به 206 و پارس و… ترجیحش میده!

      موافقم 18
      مخالفم 3
  4. Enzo Ferrari 2008

    ۵ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    کراس اور خیلی خوبیه
    برقی دم آئودی گرم

    موافقم 5
    مخالفم 0
  5. مجتبی .

    ۵ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1169 ديدگاه)

    همونطور که پیش بینی میشد باوارد شدن کمپانیهای باسابقه به بحث برقیها علاوه برتنوع سلیقه وکیفیت هم بیشتر شد ودیگه الکتریکیها به اون نچسبی اول نیستن.

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. Hamilton1970

      ۵ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (530 ديدگاه)

      ولی قبول کن هنوز جذابیت درون‌سوزها بیشتر از برقی هاست…

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. مجتبی .

        ۵ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1169 ديدگاه)

        بله موافقم همیلتون عزیز.

        موافقم 5
        مخالفم 0
  6. BMW

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1229 ديدگاه)

    دوستان یه چیزی ذهن منو به خودش مخدوش کرده اینه وقتی ما بنزین تموم میکردیم سر راه میرفتم سر جاده با یه دبه بالا و پایین میکردیم تا یک نفر وایسته و دبه رو پر بنزین کنه 4 لیتری مثلا الان اگه با ماشین برقی کیلووات اش ته بکشه و وسط جاده خاموش کنه باید چیکار کنی بری سر جاده منتظر برق و کابل برق بمونی یا به یدک کش زنگ بزنی و منتظر بمونی یا فقط بشینی و آهی بکشی و تف تو قبر این دنیا بگی😂😂😂

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Cyber truck punk

      ۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (140 ديدگاه)

      به بابا برقی زنگ بزن بگو بیاد اگه حوصله شنیدن حرف هایش رو داری.
      من آخرین سری. تو تلویزیون دیدمش که با لباس آیکونیک آبیش با کلاه مهندسی زرد می‌گفت
      هرگز نشه فراموش لامپ اضافه خاموش.

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا