دوئل آئودی RS3 و سئات لئون کوپرا
در قسمتی دیگر از سری رقابتهای خودرویی پدال به کلاس هاچبکهای اسپرت سگمنت C پرداختهایم. کلاسی که تا حدودی نمایندگان دیگری نسبت به دیگر سگمنتها دارد. بااینحال در رقابتهای ما خودروهای زیر شرکت کردهاند:
مرسدس بنز A45 AMG
بامو M140i
آئودی RS3
فولکسواگن گلف R
پژو 308 GTi
سئات لئون کوپرا
فورد فوکوس RS
هوندا سیویک تایپ R
رنو مگان RS
هیوندای i30 N
سوبارو WRX STI
اشکودا اکتاویا RS
اولین دوئل این گروه بین دو عضو از گروه فولکسواگن یعنی آئودی RS3 و سئات لئون کوپرا برگزار شده است.
آئودی RS3
این خودرو کوچکترین عضو خانوادهٔ RS آئودی است و نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ آن نیز بهتازگی در نمایشگاه ژنو رونمایی شده است. آئودی RS3 مجهز به یک پیشرانهٔ متفاوت 2.5 لیتری پنج سیلندر توربو است که در نوع خود منحصربهفرد است و با تولید400 اسب بخار قدرت و 480 نیوتن متر گشتاور، آئودی RS3 را به قویترین خودروی کلاس هاچبکهای اسپرت تبدیل میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ DSG و سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند؛ بنابراین آئودی RS3 یکی از مدعیان قدرتمند این کلاس و این رقابتها محسوب میشود.
سئات لئون کوپرا
سئات لئون نیز مانند رقیبش یک هاچبک سگمنت C است که پلتفرم مشترکی با دیگر خودروهای این سگمنت گروه فولکسواگن یعنی اشکودا اکتاویا، فولکسواگن گلف و همین آئودی A3 دارد؛ اما سئات هم مانند فولکسواگن و آئودی نسخهٔ داغ و اسپرتی از لئون را با نام کوپرا عرضه میکند و نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ آن نیز مانند آئودی RS3 بهتازگی معرفی شده است که بنابراین شاهد رقابت عادلانهای هستیم. لئون کوپرا اما برخلاف RS3 از یک پیشرانهٔ کوچکتر 2 لیتری 4 سیلندر توربو استفاده میکند که 290 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور نیز توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی استاندارد یا یک واحد شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ DSG فقط به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند.
مشخصات فنی
آئودی RS3 | سئات لئون کوپرا | |
پیشرانه | 2.5 لیتری 5 سیلندر | 2 لیتری 4 سیلندر |
قدرت | 400 اسب بخار | 290 اسب بخار |
گشتاور | 480 نیوتن متر | 350 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته اتوماتیک | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | جلو |
شتاب صفرتاصد | 4.1 ثانیه | 5.7 ثانیه |
مصرف سوخت | 8.3 لیتر | 6.6 لیتر |
طول | 4.31 متر | 4.26 متر |
قیمت پایه | 58 هزار دلار | 37 هزار دلار |
با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9727414]