موشکی در قامت استیشن! معرفی نسل جدید آئودی RS4 در فرانکفورت
آئودی اسپرت در نمایشگاه فرانکفورت امسال در کنار معرفی مدل ویژهٔ R8 V10 RWS، نسل جدید مدل اسپرت و عملکردی RS4 آوانت را نیز رونمایی کرده است. این خودرو که پرچمدار خانوادهٔ A4 محسوب میشود، برای کسانی ساخته شده که مدل اسپرت S4 را بهاندازهٔ کافی قدرتمند و تهاجمی نمیدانند. طراحان آئودی در طراحی نسل چهارم RS4 از مدل افسانهای 90 Quattro IMSA الهام گرفتهاند و با ورودیهای هوای بزرگ لانهزنبوری و جلوپنجرهٔ ویژه، آنرا از برادر اسپرت اما کمقدرتترش یعنی S4 متمایز کردهاند.
در بخش عقبی RS4 جدید نیز یک اسپویلر در لبهٔ سقف، دیفیوزر RS و سر اگزوزهای بیضیشکل، نمایی اسپرت و متفاوت را ایجاد کردهاند. این استیشن اسپرت بهصورت استاندارد با رینگهای 19 اینچی عرضه میگردد اما امکان سفارش رینگهای 20 اینچی هم برای آن وجود دارد. همچنین آئودی رنگ آبی ویژهای را نیز برای این ماشین در نظر گرفته که Nogaro نام دارد و نسل اول RS4 در سال 1999 را به یاد میآورد. این خودرو بهطورکلی 3 سانتیمتر هم عرض بیشتری نسبت به A4 آوانت معمولی دارد.
این سوپراستیشن آلمانی به نیروگاه 2.9 لیتری V6 بایتوربو TFSI مسلح شده که از کوپهٔ اسپرت RS5 گرفته شده است و 450 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور دارد. بنابراین هرچند در نسل جدید RS4 قدرت نسبت به نسل قبلی تغییری نداشته است اما به لطف استفاده از دو توربوشارژر، گشتاور آن به میزان چشمگیر 170 نیوتن متر افزایش یافته است. RS4 جدید مانند تمامی خودروهای سری RS بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو مجهز است که قدرت موتور را صرفاً از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک با تعویض دندهٔ بهینهشده دریافت میکند.
RS4 جدید با تکیه بر این پیشرانهٔ قدرتمند میتواند ظرف تنها 4.1 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد درحالیکه حداکثر سرعت آن بر روی 250 کیلومتر در ساعت محدود شده است اما با سفارش پکیج اختیاری RS Dynamic میتوان سقف سرعت آنرا تا 280 کیلومتر در ساعت افزایش داد. برای مقایسه، یکی از رقبای مستقیم RS4 یعنی مرسدس بنز C63 AMG که از پیشرانهٔ V8 توئین توربو در کنار یک گیربکس هفت سرعته استفاده میکند، تنها 0.1 ثانیه در شتاب صفرتاصد سریعتر است.
با وجود قدرت و عملکرد چشمگیر نسل جدید RS4، گفته شده میانگین مصرف سوخت آن تنها 8.8 لیتر در هر صد کیلومتر است و در هر کیلومتر نیز 199 گرم دیاکسید کربن تولید میکند که نشان از افزایش 17 درصدی بهرهوری آن نسبت به نسل قبلی دارد. سوپراستیشن جدید اینگولشتاتیها همچنین 1790 کیلوگرم وزن دارد که 80 کیلوگرم کمتر از سلف آن است.
RS4 جدید با استفاده از تعلیق اسپرت RS، هفت میلیمتر ارتفاع کمتری از نسخهٔ پایهٔ A4 با تعلیق اسپرت دارد. همچنین این سیستم تعلیق میتواند با آپشنهای سفارشیِ کنترل پویایی سواری، ترمزهای سرامیکی و دینامیک فرمان خاص RS تکمیل گردد. علاوه بر این، راننده میتواند با استفاده از سیستم پویایی هندلینگ استاندارد آئودی بنام Audi Drive Select، حالت رانندگی موردنظر خود را انتخاب کنند.
در کابین نسل جدید RS4 صندلیهای اسپرت با طرح لانهزنبوری به همراه غربیلک فرمان اسپرت D شکل بکار رفته که با چرم پوشیده شده است و در قسمتهای مختلف کابین هم نشان RS به چشم میخورد. علاوه بر این، صفحه آمپر کابین مجازی آئودی به سبک ویژهٔ RS طراحی شده و نمایشگر سربالای آن نیز نیروی G، فشار باد تایرها و میزان گشتاور را نشان میدهد.
این در حالی است که هر شخص میتواند از طریق برنامهٔ Exclusive آئودی، RS4 خود را سفارشیسازی کند. آئودی سفارش خرید نسل جدید RS4 را از پاییز امسال آغاز میکند تا با مرسدس بنز C63 AMG و بامو M3 به رقابت به پردازد. قیمت این خودرو از 79,800 یورو در آلمان و 61,625 پوند در انگلستان آغاز میگردد.
پوشش کامل و لحظهبهلحظهٔ جدیدترین رویدادهای نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2017 در پدال همراه شما هستیم...