دوئل آئودی A5 و لکسس RC

پنج‌شنبه 13 مهر 1396 - 09:00
مطالعه 6 دقیقه
Lexus-RC-VS-Audi-A5
در ادامهٔ مسیر برگزاری دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال امروز به ایستگاه گروه کوپه‌های متوسط رسیده‌ایم. گروهی که در دوئل قبلی آن...
تبلیغات

در ادامهٔ مسیر برگزاری دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال امروز به ایستگاه گروه کوپه‌های متوسط رسیده‌ایم. گروهی که در دوئل قبلی آن شاهد رقابتی جذاب میان دو ماسل کار قدرتمند آمریکایی یعنی دوج چلنجر و شورلت کامارو بودیم. در این نبرد سخت مجموعاً 2008 رأی به ثبت رسیده است که چلنجر با کسب 1183 عدد از آن‌ها یا 59 درصد از کل آراء پیروز و راهی مرحلهٔ بعدی شد درحالی‌که کامارو موفق به کسب 825 رأی شده است. امروز اما در چهارمین دوئل گروه کوپه‌های متوسط شاهد رقابت آئودی A5 و لکسس RC خواهیم بود.

شورلت کامارو

دوج چلنجر

کادیلاک ATS کوپه

هوندا آکورد کوپه

دوج چلنجر

کادیلاک ATS کوپه

مرسدس بنز C کلاس

اینفینیتی Q60

ب‌ام‌و سری 4

فورد موستانگ

؟

فورد موستانگ

آئودی A5

لکسس RC

؟

آئودی A5

آئودی برای اولین بار در سال 2007 نسل اول A5 را به‌عنوان جایگزینی برای کوپه‌های متفرقهٔ قبلی خود معرفی کرد. این ماشین روی پلت‌فرم MLB گروه فولکس‌واگن ساخته شده بود که با سدان آئودی A4 مشترک بود. A5 ابتدا به‌صورت کوپه معرفی شد و چندی بعد نسخهٔ کابریولت آن‌هم به بازار عرضه گردید. سپس در سال 2010 نیز آئودی عضو سومی را به خانوادهٔ A5 اضافه کرد که اسپرت‌بک نام داشت و یک سدان کوپهٔ فست‌بک بود. نسل اول A5 پس از تجربهٔ فیس‌لیفتی در سال 2013 نهایتاً در سال 2016 جای خود را به نسل دوم داد. این نسل نیز روی پلت‌فرم دیفرانسیل جلوی MLB ساخته شده و پس از معرفی نسخهٔ کوپهٔ آن، با فاصله‌ای نه‌چندان زیاد مانند نسل قبل نسخه‌های کابریولت و اسپرت‌بک هم به آن ملحق شدند. A5 با یک پیشرانهٔ بنزینی و دو موتور دیزلی عرضه می‌گردد که برای این دوئل پیشرانهٔ بنزینی آن‌را انتخاب کرده‌ایم. این موتور از نوع 2 لیتری چهار سیلندر توربو است و در دو سطح قدرت مختلف ارائه می‌گردد که نمونهٔ قدرتمندتر آن با 255 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور در دوئل ما شرکت کرده است؛ اما غیرازاین، در خانوادهٔ A5 دو مدل اسپرت و عملکردی هم با نام‌های S5 و RS5 حضور دارند که اولی از موتور 3 لیتری V6 بنزینی توربو با 355 اسب بخار قدرت و دومی از یک پیشرانهٔ 2.9 لیتری V6 بنزینی توئین توربو با 450 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند. انتقال نیرو هم در این دو مدل توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک استپ‌ترونیک صورت می‌گیرد اما نمونهٔ موردنظر ما از یک گیربکس 7 سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه استفاده می‌کند. فقط نسخه‌های پایهٔ A5 به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شوند و تیپ‌های بالاتر همگی به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو مجهز هستند.

لکسس RC

لکسس در سال 2008 نسخهٔ کانورتیبل هاردتاپ نسل دوم سدان IS خود را معرفی کرد که نقش یک کوپه/کابریولت متوسط را در سبد محصولات این شرکت بازی می‌کرد؛ اما در نسل سوم IS خبری از نسخهٔ کانورتیبل نبود ولی در عوض در نمایشگاه توکیو 2013 این شرکت ژاپنی کوپهٔ جدیدی بنام RC را معرفی کرد که جایگزین IS کانورتیبل محسوب می‌شود. این خودرو روی پلت‌فرم N تویوتا مشترک با سدان IS ساخته شده و در اصل نسخهٔ کوپهٔ IS محسوب می‌شود. البته برخلاف IS کانورتیبل، RC فقط به‌صورت کوپه تولید می‌شود. این ماشین به همراه برادر بزرگ‌ترش یعنی LC تنها کوپه‌های سبد محصولات لکسس بشمار می‌روند. این کوپهٔ متوسط ژاپنی در چهار مدل مختلف عرضه می‌شود که اولی RC200t نام دارد و جهت هماهنگی با رقیب آلمانی در رقابت ما هم همین مدل شرکت کرده است. این نسخه از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 245 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند که این نیرو توسط یک گیربکس 8 سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌گردد. مدل بعدی، نسخه‌ای هیبریدی بنام RC300h با یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری بنزینی تنفس طبیعی است و بعد از آن‌هم مدل RC350 با موتور 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی قرار دارد؛ اما در صدر خانوادهٔ RC، مدل اسپرت و عملکردی RC F قرار گرفته که به یک موتور 5 لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز است. این پیشرانه که در سدان اسپرت GS F هم بکار می‌رود، 477 اسب بخار قدرت و 530 نیوتن متر گشتاور دارد. دراین‌بین فقط برای دو مدل RC300h و RC350 سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه می‌گردد و مدل‌های RC200t و RC F به‌صورت دیفرانسیل عقب عرضه می‌شوند.

مشخصات فنی

 

آئودی A5 2.0 TFSI

لکسس RC200t

پیشرانه

2 لیتری 4 سیلندر

2 لیتری 4 سیلندر

تنفس

توربوشارژ

توربوشارژ

قدرت

255 اسب بخار

245 اسب بخار

گشتاور

370 نیوتن متر

350 نیوتن متر

گیربکس

7 سرعته دوکلاچه

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

عقب

شتاب صفرتاصد

5.2 ثانیه

6.7 ثانیه

مسافت 400 متر

13.9 ثانیه

15.1 ثانیه

حداکثر سرعت

210 کیلومتر/ساعت

190 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت

8.2 لیتر (ترکیبی)

8.7 لیتر (ترکیبی)

طول

4.67 متر

4.70 متر

فاصلهٔ محوری

2.76 متر

2.73 متر

وزن

1520 کیلوگرم

1720 کیلوگرم

حجم صندوق بار

465 لیتر

340 لیتر

قیمت پایه

42,150 دلار

41,150 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9845397]

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.