یکی دیگر از قسمتهای دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال به گروه کوپههای کوچک اختصاص دارد که در چهارمین دوئل آن دو کوپهٔ ژاپنی یعنی نیسان 370Z و تویوتا GT86 با یکدیگر به رقابت پرداختند. طی این دوئل مجموعاً در هردو نظرسنجی تعداد 1892 رأی به ثبت رسیده که نیسان توانست با دریافت 1360 عدد از آنها و کسب 72 درصد از کل آراء پیروز رقابت شود. این در حالی است که تویوتا تنها 532 رأی کسب نموده است. حال در دوئل پنجم گروه کوپههای کوچک، این بار دو کوپهٔ آلمانی به مصاف همدیگر رفتهاند. این دو ماشین آئودی TT و بامو سری 2 هستند.
کیا سراتو کوپه | هوندا سیویک کوپه | فیات 124 اسپایدر | مزدا MX-5 |
هوندا سیویک کوپه | مزدا MX-5 | ||
آئودی TT | بامو سری 2 | هیوندای ولوستر | فولکسواگن شیراکو |
؟ | فولکسواگن شیراکو | ||
تویوتا GT86 | نیسان 370Z | فولکسواگن بیتل | سایون tC |
نیسان 370Z | ؟ |
آئودی TT
آئودی برای اولین بار در سپتامبر سال 1998 کوپهٔ کامپکتی را بنام TT معرفی نمود و سپس به دنبال آن نسخهٔ رودستر نیز در آگوست سال بعد معرفی شد. این خودرو روی پلتفرم A4 گروه فولکسواگن ساخته شده بود که با خودروهای فراوانی از این گروه مانند فولکسواگن بیتل، نسل چهارم فولکسواگن گلف، آئودی A3، اشکودا اکتاویا و... مشترک بود. سپس در آوریل سال 2006 نسل دوم این کوپهٔ کامپکت آلمانی معرفی شد. این نسل روی پلتفرم A5 گروه فولکسواگن ساخته شده و همچنان در همان دو مدل کوپه و رودستر به تولید رسید اما در این نسل برای اولین بار نسخههای اسپرت و عملکردی TT S و TT RS هم معرفی شدند. TT اما هماکنون در نسل سوم خود قرار دارد که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 2014 رونمایی شد. این نسل هم بر پایهٔ پلتفرم MQB گروه فولکسواگن شکل گرفته که با خودروهای کامپکت این گروه مانند نسل هفتم گلف مشترک است. نسل سوم TT هماکنون با چهار پیشرانهٔ مختلف عرضه میگردد که یکی دیزلی و بقیه بنزینی هستند. یکی از موتورهای بنزینی از نوع 2 لیتری چهار سیلندر توربو TFSI است که خود در دو سطح قدرت مختلف عرضه میگردد. نسخهٔ قدرتمندتر این موتور که 310 اسب بخار قدرت و 380 نیوتن متر گشتاور دارد، در مدل اسپرت TT S ارائه میشود. ولی ما در این دوئل قدرتمندترین مدل TT یعنی مدل TT RS را انتخاب کردهایم. این کوپهٔ اسپرت از یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری پنج سیلندر توربو استفاده میکند که 400 اسب بخار قدرت و 480 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی این موتور یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه در نظر گرفته شده که آنرا از طریق سامانهٔ کواترو به هر چهارچرخ میرساند.
بامو سری 2
بامو در سال 2004 اولین نسل از کوچکترین محصول خود با نام سری 1 را راهی بازارهای جهانی کرد. این خودرو ابتدا در دو نسخهٔ هاچبک پنجدر و هاچبک سهدر به بازار آمد اما چند سال بعد نسخهٔ کوپهٔ آن در نمایشگاه فرانکفورت 2007 رونمایی شده و به دنبال آن نسخهٔ کابریولت هم به بازار آمد. سری 1 کوپه کوچکترین کوپهٔ بامو محسوب میشد و بهنوعی جانشینی برای مدل مشهور 2002 بشمار میرفت. سپس در نمایشگاه فرانکفورت 2011 نسل دوم سری 1 معرفی شد اما به دلیل اعمال شیوهٔ جدید نامگذاری محصولات توسط بامو، در این نسل نسخههای کوپه و کابریولت تحت نام سری 2 عرضه شدند و بنابراین سری 1 تنها به دو نسخهٔ هاچبک سهدر و پنجدر محدود شد. سری 2 اما برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت 2014 رونمایی شد و همانطور که اشاره شد بهعنوان جایگزین یا در اصل نسل دوم سری 1 کوپه در نظر گرفته شده است. این خودرو در دو نسخهٔ کوپه و کابریولت عرضه میشود و مانند سری 1 روی پلتفرم دیفرانسیل عقب ساخته شده است. این کوپهٔ آلمانی هماکنون با پیشرانههای بنزینی و دیزل گوناگونی به بازار عرضه میگردد که در فقط در بین موتورهای بنزینی نمونههای 3 لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ هم وجود دارد. مدل اولی که از موتور شش سیلندر استفاده میکند M240i نام دارد که 340 اسب بخار قدرت دارد. ولی ما در این دوئل جهت هماهنگی با رقیب، قدرتمندترین یا پرچمدار خانوادهٔ سری 2 را انتخاب کردهایم که M2 نام دارد. پیشرانهٔ شش سیلندر خطی این مدل 370 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور دارد اما M2 صرفاً بهصورت کوپه تولید میشود و برخلاف M240i امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive هم برای آن وجود ندارد.
مشخصات فنی
آئودی TT RS | بامو M2 | |
پیشرانه | 2.5 لیتری 5 سیلندر | 3 لیتری 6 سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | 400 اسب بخار | 370 اسب بخار |
گشتاور | 480 نیوتن متر | 500 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
شتاب صفرتاصد | 3.6 ثانیه | 4 ثانیه |
مسافت 400 متر | 12.1 ثانیه | 12.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 270 کیلومتر/ساعت | 260 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 10.9 لیتر (ترکیبی) | 10 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1474 متر | 1592 کیلوگرم |
طول | 4.17 متر | 4.47 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.5 متر | 2.69 متر |
قیمت پایه | 65,875 دلار | 53,495 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9857338]