بررسی آئودی Q2 کواترو جدید
چندی پیش، در مراسم رونمایی از آئودی کیو2 کواترو TFSI، یکی از مسئولین آئودی در طی صحبتهایی اظهار نمود که احتمالا برخی از خریداران مدل Q3 به سمت خرید Q2 تمایل پیدا کنند. وی سپس این نکته را نیز اضافه کرد که در ماه حدود 400 دستگاه از هر دوی این مدلها در استرالیا به فروش میرسد.
در میزان علاقه استرالیاییها به خودروهای SUV نشانهای از کاهش مشاهده نمیشود. تا پایان ماه اکتبر سال جاری، اهالی سرزمین کانگوروها موفق به خرید 384,469 دستگاه انواع SUV در سال 2017 شدهاند. این میزان برابر 39 درصد کل فروش انواع خودرو در این کشور است و سگمنت SUVهای کوچک که کیو2 و کیو3 هم جزیی از آن است، با فروش 95,555 دستگاه خودرو در سال جاری، موفق شدند تا 25 درصد از کل بازار خودرو استرالیا را به خود اختصاص دهند. این آمار و ارقام خود گویای علت حضور کیو2 در بازار استرالیا هستند.
پیش از این خانواده کیو2 تنها دو عضوش را روانه استرالیا نموده بود که یکی با پیشرانه 1.4 لیتری بنزینی TFSI و به صورت دیفرانسیل جلو عرضه میشد و نمونه دوم نیز مجهز به موتور 2 لیتری توربودیزل اسپرت کواترو بود. حالا نمونه بنزینی مجهز به سامانه چهار چرخ محرک نیز به آنها اضافه شده تا بنیه این خانواده در نیم کره جنوبی تقویت شود.
قیمت این نسخه کمی از مدل 2لیتری دیزلی کواترو پایینتر است و در حدود 48,500 دلار برچسب خورده است. کیو2 با این قیمت پشت درب خانه برادر دوقولوی کمی بزرگتر از خودش ایستاده و دقالباب میکند. کیو۳ با همان پیشرانه 2 لیتری دیزل کواترو برای خریدارانش در حدود 53,400 دلار آب میخورد. از نظر قیمتی نزدیکترین رقیب کیو2، مینی کانتریمن کوپر اس بوده که نمونه 2لیتری بنزینی با سامانه انتقال نیرو به چرخهای جلو برابر 47,200 دلار استرالیا قیمت دارد. پس از آن حریفانی همچون ب ام و ایکس1 مسلح به پیشرانه 2 لیتری با بهای 60,6700 دلار و مرسدس GLA250 مجهز به سامانه چهارچرخ محرک به ارزش 60,700 دلار، در بازار حضور دارند. البته خودرو مورد بررسی در اینجا، با نصب تعدادی تجهیزات سفارشی، قیمتی معادل 59,240 دلار پیدا کرده است.
اگر شما میخواهید همان نسخه پایه را بدون هیچ گونه امکانات اختیاری با قیمت 48500 دلار تهیه نمایید، بهتر است بدانید که تجهیزات استاندارد کیو2 شامل چه مواردی میشود. از این دست میتوان به موارد آمده در ذیل اشاره نمود:
شش عدد ایربگ، چراغهای LED، چراغهای راهنمای پویای عقب، ترمز خودکار در مواقع اضطراری، تشخیص عابر پیاده تا سرعت حداکثر 104 کیلومتربرساعت، نمایشگر نقاط کور، نشانگر فشار باد تایرها، دوربین دید عقب، اتصال بلوتوث، اپل کارپلی و اندرویداتو، تنظیم دوگانه سیستم تهویه، صندلیهای اسپرت چرمی و آینه وسط با قابلیت تیرگی خودکار.
اگر وجود این همه امکانات شما را راضی نمیکند، میتوانید با پرداخت پول بیشتر به تسلیحات بیشتری دست یابید. با پکیج کمکی 990 دلاری، مواردی شامل: کروز کنترل تطبیقپذیر، سامانه کمکی حرکت بین خطوط، نوربالای خودکار، کمک به شروع حرکت در شیب و سیستم معاونت در پارک، به لیست تجهیزات خودرو الحاق میگردد. همچنین پکیج رفاهی کامفورت را نیز میتوان در ازای پرداخت 1900 دلار دریافت نمود که مواردی مانند: ورود بدون کلید و استارت دکمهای، آینههای جانبی گرم شونده، محافظت کننده تنظیم شونده الکتریکی ستون فقرات، صندلیهای جلو مجهز به گرمکن، سوکت 12 ولت و اضافه شدن برخی موارد به محفظه حمل بار به جهت افزایش کارایی آن در جای دادن اقلام گوناگون، را به کیو2 اضافه مینماید.
کاکپیت مجازی آئودی، مسیریاب MMI پلاس و غربیلک فرمان ته-تخت اسپرت به همراه پدل شیفتر را نیز میتوان در قالب پکیج تکنولوژیک 2500 دلاری به این خودرو ضمیمه نمود. در نهایت با احتساب مواردی نظیر رینگهای آلیاژی اسپرت 19 اینچی(2100 دلار)، رادیوی دیجیتال DAB+
(550دلار) و سیستم صوتی مجهز به ده بلندگو با قیمت 500 دلار، همانطور که قبلا اشاره شد قیمت این نسخه از کیو2 را به 59,240 دلار استرالیا رساندهاند.
تزیینات قرمز رنگ در داخل کابین، تمایزی زیبا و اسپرت را به کابین تیره رنگ اضافه نموده است. از طریق صفحه نمایش لمسی 8.3 اینچی میتوانید به راحتی راه خود را به سمت مقصد پیدا کنید. پرداخت سطوح داخلی بسیار عالی است، همه چیز با نظم خوبی در کنار یکدیگر آرام گرفتهاند. با وجود پلاستیک ارزان بکار رفته در پنل دربها، در کل حس بسیار ویژهای را در کابین کیو2 تجربه خواهید نمود.
آنچه که شما از یک آئودی به ویژه نسخه اسپرت آن انتظار دارید، در درجه اول به پرفورمنس خودرو باز میگردد. در اینجا ما با یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی مواجه هستیم که توان خروجی آن معادل 188 اسب بخار بوده و گشتاوری برابر با 320 نیوتن-متر تولید میکند. 0 تا 100km/h را نیز در بازه 6.5 ثانیه پشت سر میگذارد که در حدود 0.1 ثانیه با محدوده شتاب گلف GTI فاصله دارد.
در حین حرکت با این خودرو، از شتابگیری آن راضی خواهید بود و عملکرد گیربکس اس ترونیک هفت سرعته را نیز تحسین خواهید نمود. با انتخاب حالت تعویض دستی دندهها، تجربه خاصی از درگیری با سرنوشت را درک خواهید نمود. اگرچه که حالت اتوماتیک حس بهتری خواهد داشت. صدای پیشرانه چندان جذاب نیست و آن غرشی که از یک خودروی 6.5 ثانیهای انتظار میرود را ارائه نمیدهد.
هندلینگ خودرو به ویژه در هنگام عبور از پیچها و با بهرهگیری از سامانه چهار چرخ محرک بسیار عالی بوده و خبری از لغزشهای ناخواسته و بازخوردهای سراسیمه نیست. نکته منفی دیگری که به گوش میرسد، صدای لاستیکها است که رینگهای 19 اینچی آلیاژی نیز کمکی به کاهش آن نمیکند. مصرف سوخت ترکیبی آئودی کیو2 دو لیتری TFSI، طبق ادعای آئودی برابر 6.5 لیتر بر صد کیلومتر است که نشان میدهد با یک خودروی مقتصد روبرو هستیم.
فضای محفظه حمل بار بدون خواباندن صندلیهای ردیف عقب برابر 355 لیتر بوده و در صورت تاکردن صندلیها، این رقم به 1000 لیتر قابل گسترش است. در این زمینه کیو3 کمی پیش بوده و فضایی به حجم 460 و 1365 لیتر را ارایه میدهد.
آئودی کیو2 نمایش قدرتمندی از خود در حین حرکت بروز میدهد، بر روی جاده با اعتماد به نفس و پرصلابت گام برمی دارد و چابکیاش فراتر از یک خودروی SUV است. به لطف سامانه حرکتی کواترو، این خودرو یکی از بهترین گزینهها برای شهرنشینانی است که گاهی اوقات هوس روستاگردی به سرشان میزند. آئودی Q2 2.0 TFSI یکی از سه عضو خانواده کیو2 است و شاید بهترین آنها باشد، البته نسخه SQ2 با پرفورمنس بهتر، میتواند نظرات گستردهتری را به سمت خود جلب نماید.
منبع: caradvice