تجربه رانندگی با گل سرسبد محصولات آئودی: E-Tron S جدید

پنج‌شنبه 18 شهریور 1400 - 11:30
مطالعه 9 دقیقه
New-Audi-e-tron-S-SUV-23
الکتریکی شدن صنعت خودرو به معنی خاتمه رقابت قدرت خودروسازان آلمانی نیست هرچند خودروهای الکتریکی بیشتر روی آلایندگی پایین و دوستی بیشتر با...

الکتریکی شدن صنعت خودرو به معنی خاتمه رقابت قدرت خودروسازان آلمانی نیست هرچند خودروهای الکتریکی بیشتر روی آلایندگی پایین و دوستی بیشتر با محیط‌زیست تمرکز دارند. به‌هرحال قوای محرکه الکتریکی زمینه‌های کار بیشتری را برای برندهایی همچون آئودی فراهم کرده و این خودروساز هم‌اکنون خودرویی با نام E-Tron S را عرضه می‌کند.

این یک شاسی‌بلند بزرگ و تمام الکتریکی است که از سه پیشرانه الکتریکی و باتری 95 کیلووات ساعتی استفاده کرده و قدرت 496 اسب بخاری و گشتاور 973 نیوتون متری تولید می‌کند. البته این سخت‌افزار قیمت بالایی داشته به گونه‌ای که برای خرید E-Tron S باید 87675 پوند پرداخت کنید و مالک یک قدبلند لوکس با وزن 2620 کیلوگرم شوید.

اگرچه وزن خودرو بالاست اما وجود قدرت زیاد و کشش قوی باعث می‌شود این خودروی چهار چرخ محرک شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 4.5 ثانیه‌ای را ثبت کند.

کنده شدن از زمین همانند رقبای الکتریکی دیگر نیست و لانچ E-Tron S خیلی احساس‌برانگیز نخواهد بود. در عوض شتاب گیری در سرعت بالای 50 کیلومتر در ساعت است که نظرها را به خود جلب می‌کند. در این زمان شاید حس کنید درون خودرویی اسپورت نشسته‌اید زیرا گشتاور آنی پیشرانه‌های الکتریکی، این شاسی‌بلند نرم و آرام را با سرعتی باورنکردنی به پیش می‌رانند.

اما آئودی فقط به پرفورمنس خط مستقیم فکر نکرده زیرا علیرغم وجود رینگ‌های 21 اینچی و باتری 700 کیلوگرمی، سواری آن با استفاده از سیستم تعلیق بادی به‌طور سورپرایز کننده‌ای خوب است. شما هر از گاهی واکنش‌های خاص دامپرها در مواجهه با دست‌اندازهای بزرگ را حس خواهید کرد اما در کل سواری E-Tron S راحت و آرام است.

آئودی به خاطر رفاه و آرامش کابین محصولات خود شناخته شده و این ویژگی در محصولات الکتریکی‌اش نیز مشهود است. بدون وجود پیشرانه درون‌سوز، صدای باد و لاستیک می‌بایست بیشتر به گوش برسد اما این‌گونه نیست و چنین چیزهایی به خوبی سرکوب شده‌اند. البته درحالی‌که ناله ضعیف پیشرانه‌های الکتریکی در سرعت‌های پایین به گوش می‌رسد اما این در واقع کمی از کاراکتر خاص خودرو بوده و به تکنولوژی مدرن آن اشاره دارد.

E-Tron و نسخه‌های متنوع آن بر اساس پلتفرم خاص خودروهای الکتریکی بنا شده‌اند اما این خودرو از نسخه کاملاً تغییر کرده معماری MLB evo آئودی استفاده می‌کند، پلتفرمی که در شاسی بلندهای درون‌سوز Q7 و Q8 بکار رفته است.

به این ترتیب شما در کابین همان فضاسازی هوشمندانه برخی محصولات الکتریکی را نخواهید دید اما هنوز هم فضای ذخیره‌ای و سرنشین زیادی در بخش عقب وجود دارد. خط سقف اسپورت هم تأثیری روی فضای بار و کابین نداشته و درب پشتی برقی با باز شدن خود فضایی 660 لیتری را در اختیار مالک خواهد گذاشت.

مهم‌ترین ویژگی داخل کابین تکنولوژی و کیفیت آن است. این شاخصه‌ها از محصولات آئودی مورد انتظار هم بوده است. هر سه نمایشگر دیجیتالی E-Tron S به خوبی کار می‌کنند. نمایشگر 12.3 اینچی کاکپیت مجازی از گرافیک خوب و عملکرد تیزی برخوردار بوده و نمایشگر 10.2 اینچی مرکزی نیز برای سیستم اطلاعات سرگرمی نصب شده است. یک نمایشگر 8.6 اینچی نیز زیر آن بوده و برای کنترل سیستم تهویه بکار می‌رود.

ناوبری ماهواره‌ای، اپل کارپلی و اندروید اتو، شارژ بی‌سیم، سیستم صوتی با 10 بلندگو، صندلی‌های چرمی و گرم شونده، چراغ‌های ماتریکس LED، حسگرهای پارک جلو و عقب و دوربین به‌صورت استاندارد وجود داشته و به این موارد باید طیف گسترده سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده را نیز افزود. البته با پرداخت بهایی بالا انتظار وجود چنین چیزهایی را نیز باید داشت. از آنجایی که این خودرو از نوع S است بنابراین از کیت بدنه اسپورت و عناصر نقره‌ای مات سود می‌برد.

نکته احساس‌برانگیز دیگر چسبندگی خوب خودروست هرچند احساس می‌شود وزن بالا در نهایت برنده خواهد شد زیرا هرچقدر سرعت را در پیچ‌ها بالا ببرید خودرو تحت‌فشار خواهد بود. البته E-Tron S در کل پایدار بوده و فرمان اگرچه ارتباط چندانی با راننده برقرار نمی‌کند اما دقیق است.

بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف این شاسی‌بلند الکتریکی شعاع حرکتی آن است که اگرچه ژرمن‌ها مدعی برد 357 کیلومتری هستند اما ما در تست‌ها به رقم 253 کیلومتر رسیدیم. چنین معیاری می‌بایست بهتر می‌بود.

با استفاده از شارژر سریع می‌توان 80 درصد باتری را در 50 دقیقه شارژ کرد ولی با استفاده از شارژرهای معمولی و خانگی این رقم به 9 و 14 ساعت افزایش خواهد یافت. وجود چنین شعاع حرکتی کمی علیرغم استفاده از باتری بزرگ جای شرمساری دارد.

البته E-Tron S برای افرادی که نسبت به مدل‌های درون‌سوز مسافت بیشتری را طی نخواهند کرد گزینه قابل‌اعتنایی خواهد بود. این شاسی‌بلند خودرویی سریع بوده اما بی‌نقص نیست. البته مهندسی سطح بالایی را در بسیاری از بخش‌ها نشان می‌دهد. E-Tron S ترکیب جذابی از پرفورمنس، امنیت، کیفیت، آرامش، تکنولوژی و جاداری است هرچند قیمت بالایی هم دارد. به عنوان اولین محصول الکتریکی S، این شاسی‌بلند محصولی خاص به شمار می‌رود.

مشخصات آئودی E-Tron S کواترو

  • قیمت: 87675 پوند
  • باتری/پیشرانه: 95 کیلووات ساعت/3 پیشرانه الکتریکی
  • قدرت/گشتاور: 496 اسب بخار/973 نیوتون متر
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.5 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 210 کیلومتر در ساعت
  • شعاع حرکتی: 357 کیلومتر
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.