نبرد سوپرسدانهای ژرمن، آئودی RS7، بی ام و M8 و مرسدس GT63
به سؤال «چگونه میتوان یک سدان اسپرت 600 اسب بخاری ساخت؟»، آئودی بامو و مرسدس هرکدام به شیوهٔ خود پاسخ دادهاند اما این پاسخها بسیار به هم شبیه هستند و اگر این یک امتحان بود، ژرمنها به تقلب متهم میشدند. هر سهٔ این خودروها به سامانهٔ چهارچرخ محرک، کمکفنرهای تطبیقی، دیسکهای ترمزی بهاندازهٔ حلقهٔ دور سیارهٔ زحل و نیروگاههای V8 توئین توربو با توان فوقالعاده مجهز هستند که مجموع قدرت آنها را به 1865 اسب بخار میرساند. همچنین هر سه خودرو در اصل کوپههای چهاردر هستند و سقف شیبداری دارند.
مرسدس AMG GT63 S هم در قیمت و هم در قدرت بالاترین عضو این جمع سهتایی است. این خودرو 640 اسب بخار قدرت دارد و قیمت آن در نمونهٔ مورد آزمایش به بیش از 200 هزار دلار رسیده است. بامو M8 کامپتیشن اما در نسبت اسب بخار به دلار بهتر عمل کرده و 625 اسب بخار قدرت را در قبال 167 هزار دلار ارائه میکند. آئودی RS7 اسپرتبک نیز هرچند با 600 اسب بخار قدرت ضعیفترین عضو گروه است اما ارزانترین هم هست و در نمونهٔ تقریباً فول آپشن مورد آزمایش ما تنها 137 هزار دلار قیمت دارد. در این نبرد پورشه پانامرا توربو S هم میتوانست حضور داشته باشد اما پورشه به هر دلیلی تمایلی به حضور در این رقابت نداشت و خودرویی در اختیار ما قرار نداد. پس با سه سوپر سدان ژرمن راهی جادههای جنوب کالیفرنیا شدیم.
مقام سوم: بامو M8 کامپتیشن گرن کوپه
نقاط مثبت: سریع شتاب میگیرد، سریع متوقف میشود، قابلیت انتقال قدرت محرک عقب وحشیانهای دارد
نقاط منفی: توانایی یافتن و تقویت کردن هرگونه مشکل در آسفالت جاده، فرمانی که از شغل خود متنفر است
چکیده: برای درست کردن ابری از دود خودروی شگفتانگیزی است اما برای رانندگیهای روزانه نه خیلی
اگر این یک مسابقهٔ درگ بود، M8 با شتاب صفر تا 96 کیلومتر 2.7 ثانیه و 400 متر 10.8 ثانیه خودروی خوبی محسوب میشد. بااینحال، هرچند این اعداد در حد سوپرکارها هستند اما GT63 حتی از این هم سریعتر است. البته بامو در همهٔ آزمایشهای شتاب RS7 را مغلوب کرد و در آزمایش ترمز هم با توقف از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت در 44.8 متر و از سرعت 160 کیلومتر بر ساعت در 88.7 متر، بهترین گروه بود. این خودرو در آزمایش 8 تا 96 کیلومتر بر ساعت نیز دو رقیب خود را مغلوب کرد و همراه با آئودی بهترین مصرف سوخت آزمایشی را به ثبت رساند.
اما آنچه که به امتیازات M8 لطمه زد نحوهٔ تولید این اعداد بود زیرا در همهٔ قسمتهای ذهنی این رقابت یعنی مواردی که به احساس آزمایشکنندگان مربوط بود کمترین امتیاز را گرفت. یکی از بزرگترین مشکلات این خودرو فرمان بسیار بیاحساس آن است که از یک کارمند بانک در بعدازظهر پنجشنبه هم برای پاسخ به درخواستهای شما کمتر علاقه دارد. تیم آزمایش همچنین به احساس ترمزهای M8 هم کمترین علاقه را داشتند. هرچند ترمزهای کربن سرامیکی سفارشی 8,150 دلاری این خودرو قدرت توقف خوبی را فراهم میکنند اما احساس سیستم ترمز با سیم آن خصوصاً در زمان رانندگیهای آرام چندان جالب نیست. علاوه بر این، همهٔ آزمایشکنندگان متفقالقول وجود دو حالت راحت و اسپرت برای سیستم ترمز M8 را احمقانه دانستند.
در این خودرو تنظیمات بسیار زیادی هم وجود دارد تا جایی که برخی تنظیمات هم خود تنظیمات دیگری دارند! البته برای اینکه بتوانید بهراحتی تنظیمات موردنظر خود برای فرمان، گیربکس، ترمز، پاسخ پدال گاز، کنترل پایداری و صدای اگزوز را هر بار که خواستید پیدا کنید، بامو دو حالت رانندگی قابلبرنامهریزی را در این خودرو تعبیه کرده است. در M8 همچنین سه حالت مختلف از راحت گرفته تا اسپرت پلاس برای سیستم تعلیق وجود دارد اما حتی در نرمترین تنظیمات هم سواری خودرو چندان راحت نیست و روی مسیرهای کمی ناهموار اصلاً خوب عمل نمیکند. در جادههای کوهستانی یعنی جایی که امیدوار بودیم مزیت تعلیق سفت را ببینیم هم هندلینگ M8 برای خودرویی که شتاب جانبی 1.02 جی را ثبت کرده خیلی بیمیل و خنثی است؛ بنابراین هرچند بامو سبکترین عضو گروه است اما کمترین جذابیت رانندگی را دارد و این جذابیت برای یک سدان پرفورمنس حیاتی است.
M8 صندلیهای جلوی بزرگ و فضای خوبی در عقب برای دو نفر دارد اما صندلی وسط عقب خیلی راحت نیست و نشستن روی آن با وجود کنسول میانی در وسط، مثل سواری با بدترین گاو جهان است. همانطور که از خودرویی 167 هزار دلاری انتظار میرود، M8 کاملاً مجهز است و هر چیزی که در یک خودروی لوکس یا پرفورمنس باید باشد را ارائه میکند که ازجملهٔ آنها میتوان به نمایشگر بزرگ، تریم فیبر کربنی، تودوزی چرمی، گرمکن و تهویهٔ صندلیهای جلو، گرمکن غربیلک فرمان، اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم، کروز کنترل تطبیقی و سیستمهای کمکرانندهٔ فراوان اشاره کرد.
مقام دوم: مرسدس AMG GT63 S
نقاط مثبت: فرمان، ترمزها و صدای پیشرانه دقیقاً همان چیزی است که از یک خودروی اسپرت انتظار میرود
نقاط منفی: سواری سفت، قیمت 200 هزار دلاری
چکیده: یک گرند تورر مجلل که در صورت نیاز به یک سوپراسپرت چهاردر تبدیل میشود
این مرسدس AMG هم مثل بامو حتی در نرمترین حالت تعلیق خود هم بیرحم و خشن است و همچنین در سرعت 110 کیلومتر بر ساعت نیز بیشترین سروصدای باد و تایرها در داخل آن به گوش میرسد. البته این لاستیکهای پرسروصدای میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2S که تهاجمیترین لاستیکها در این جمع محسوب میشوند، با ثبت شتاب جانبی 1.05 جی به مرسدس امتیاز میدهند. AMG با شتاب صفر تا 96 کیلومتر 2.6 ثانیه و پیمودن 400 متر در 10.7 ثانیه هم دو رقیب دیگر را مغلوب میکند.
اگر GT63 S هرگونه ناهمواری و دستاندازی را از طریق صندلیهای خود به سرنشینان انتقال نمیداد خودروی بسیار بهتری میشد زیرا داخل این ماشین بسیار جذاب و مجلل است. صندلیهای اسپرت 2,500 دلاری AMG پرفورمنس GT63 بهخوبی بدن را در برمیگیرند و موقعیت پایین آنها خصوصاً زمانی که دور موتور بالا میرود و غرش اگزوز به گوش میرسد، حس مسابقهای را القا میکنند. هرچند این تنها خودروی بدون صندلی وسط عقب در این جمع است اما دو صندلی عقب آن فضا و حمایت بیشتری نسبت به آئودی و بامو دارند. هدف مرسدس از ساخت این خودرو ارائهٔ روح یک GT دودر با دو صندلی کاربردی در عقب بوده و به نظر میرسد در انجام این مأموریت موفق شده است.
همانطور که در ابتدا گفته شد، GT63 S با قیمت 204 هزار دلاری با اختلاف زیادی گرانترین خودروی این رقابت محسوب میشود اما در عوض جذابترین آپشنها و جزئیات را هم ارائه میکند. همچنین هنگامیکه به جادههای پیچدرپیچ میرسیم، کاملاً کمبود راحتی را فراموش میکنیم.
فرمان و گیربکس مرسدس آنقدر پاسخگویی خوبی دارند که فکر میکنید ذهن شما را از قبل میخوانند. زمانی که پیشرانه تمام 640 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور خود را آزاد میکند، تمام وزن 2100 کیلوگرمی خودرو محو میشود، اعتمادبهنفس راننده افزایش میاید و آدرنالین فراوان در خون ترشح میشود. در این حالت، آیا کسی هنوز هم میتواند سروصدای جاده را در داخل کابین بشنود؟ اگر M8 در پیست درگ پیروز باشد، GT63 بهوضوح قهرمان جادههای کوهستانی است.
مقام اول: آئودی RS7 اسپرتبک
نقاط مثبت: سواری آرام و متین، درعینحال خیلی سریع، فضای بار فراوان
نقاط منفی: ناتوانی در ثبت شتاب زیر 3 ثانیه برای کسانی که فقط از روی اعداد قضاوت میکنند
چکیده: یک هیولای رام شده که تنها بخش کوچکی از هیجان را در قبال قابلیت استفادهٔ روزانه قربانی کرده است
RS7 در آزمایشها نمیتواند شتاب صفر تا 96 کیلومتر را در کمتر از سه ثانیه ثبت کند یا 400 متر را در 10 ثانیه طی کند اما آیا فکر میکنید رسیدن یک خودروی 2180 کیلوگرمی از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت در سه ثانیه بهاندازهٔ کافی سریع نیست؟ RS7 خشونت و سرکشی بنز و بامو را ندارد و سواری، رفتار کلی و گیربکس اتوماتیک آن خوی تهاجمی کمتری از خود نشان میدهد. در عوض، آئودی در بخش تجمل کمی بهتر عمل کرده است. نهتنها صندلیهای چرمی 14 جهتهٔ RS7 بسیار شیک هستند بلکه سواری آنهم با اختلاف زیادی از دو رقیب خود راحتتر است.
در این ماشین ترکیبی از تعلیق بادی با کمکفنرهای تطبیقی، تمام مشکلات مسیر را بهراحتی پاک میکند. تا اینجا همهچیز RS7 عالی است تا به صدای اگزوز میرسیم که حتی با وجود سیستم اگزوز اسپرت 1000 دلاری هم بهمراتب آرامتر و ساکتتر از دو خودروی دیگر است. بااینحال، هرچند شاید میزان چسبندگی RS7 بهاندازهٔ دو رقیب دیگر نباشد و فرمان آن بهاندازهٔ مرسدس تیز نباشد اما این تفاوت آنقدر نیست که بخواهید کابین ساکت و راحت چرمی آنرا با سواری سفت و ناراحت رقبا عوض کنید.
هرچند آئودی در آزمایش شتاب جانبی عدد 0.98 جی را ثبت کرد اما هندلینگ دقیق آن همسطح مرسدس و بامو است و سیستم فرمان گیری چرخهای عقب آنهم کمک میکند بتوانید به ایپکس (Apexe) پیچها برسید. همچنین اگرچه آئودی در بخش جذابیت رانندگی امتیاز کمتری نسبت به دو رقیب دیگر گرفت اما در استفادههای روزمره جذابتر و رضایتبخشتر از بامو است. آئودی همچنین کارایی را هم فراموش نکرده و بیشترین فضای بار را در اختیار خریداران قرار میدهد.
قبل از اینکه ما را به توجه بیشازحد به نرمی سواری در خودروهای این آزمایش متهم کنید به یاد داشته باشید که اینها سدانهای چهاردر هستند. شما ممکن است در این خودروها چند سرنشین و یا حتی بچههای خود را داشته باشید. انتقال تمام مشکلات جاده به سرنشینان ممکن است در یک خودروی مخصوص پیست و یا حتی یک سوپراسپرت مشکلی نباشد اما یک سدان اسپرت نباید به خاطر پرفورمنس، تجمل و راحتی را قربانی کند. به همین دلیل، آئودی برندهٔ این رقابت ما است. این خودرو تعادل بین تجمل و اسپرتی را بهتر از دو خودروی دیگر برقرار کرده است. RS7 برای استفادههای روزمره و خانوادگی خودرویی دوستداشتنی است و درعینحال هندلینگ، شتاب و لذت یک خودروی اسپرت را هم دارد و از همه مهمتر اینکه همهٔ این ویژگیها را با قیمتی ارزانتر ارائه میکند.
مشخصات فنی
آئودی RS7 اسپرتبک | بامو M8 گرن کوپه | مرسدس AMG GT63 S | |
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو | 4.4 لیتری V8 توئین توربو | 4.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 600 اسب بخار | 625 اسب بخار | 640 اسب بخار |
گشتاور | 800 نیوتن متر | 750 اسب بخار | 900 اسب بخار |
ردلاین | 6,750 rpm | 7,200 rpm | 7,000 rpm |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
نسبت وزن به قدرت | 3.7 کیلوگرم به اسب بخار | 3.2 کیلوگرم به اسب بخار | 3.3 کیلوگرم به اسب بخار |
شتاب صفر تا 96 | 3.0 ثانیه | 2.7 ثانیه | 2.6 ثانیه |
شتاب صفر تا 160 | 7.4 ثانیه | 6.5 ثانیه | 6.4 ثانیه |
مسافت 400 متر | 11.3 ثانیه | 10.8 ثانیه | 10.7 ثانیه |
توقف از 110 | 46.9 متر | 44.8 متر | 47.8 متر |
توقف از 160 | 92.6 متر | 88.7 متر | 91.1 متر |
شتاب جانبی | 0.98 جی | 1.02 جی | 1.05 جی |
حداکثر سرعت | 305 کیلومتر بر ساعت | 305 کیلومتر بر ساعت | 315 کیلومتر بر ساعت |
فاصلهٔ محوری | 2,928 میلیمتر | 3,027 میلیمتر | 2,951 میلیمتر |
طول | 5,009 میلیمتر | 5,103 میلیمتر | 5,059 میلیمتر |
عرض | 1,950 میلیمتر | 1,943 میلیمتر | 1,953 میلیمتر |
ارتفاع | 1,425 میلیمتر | 1,420 میلیمتر | 1,448 میلیمتر |
وزن | 2180 کیلوگرم | 1985 کیلوگرم | 2095 کیلوگرم |
توزیع وزن | 56 به 44 جلو/عقب | 55 به 45 جلو/عقب | 54 به 46 جلو/عقب |
حجم صندوق بار | 708 لیتر | 310 لیتر | 453 لیتر |
مصرف سوخت | 10.7 لیتر ترکیبی | 11.2 لیتر ترکیبی | 11.2 لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | 73 لیتر | 76 لیتر | 66 لیتر |
قیمت پایه | 115,045 دلار | 144,995 دلار | 170,060 دلار |
قیمت تستشده | 137,540 دلار | 167,245 دلار | 204,260 دلار |
امتیاز کلی | 202 | 183 | 190 |