استفاده از روغن‌های گیاهی در پیشرانه‌های دیزلی آئودی!

پنج‌شنبه 5 اسفند 1400 - 07:30
مطالعه 2 دقیقه
Audi-1
کربن‌زدایی عبارتی است که این روزها بیشتر از سوی خودروسازان مطرح می‌شود و هدف آن نیز بازنشستگی تدریجی پیشرانه‌های درون‌سوز است تا جا برای عرضه...
تبلیغات

کربن‌زدایی عبارتی است که این روزها بیشتر از سوی خودروسازان مطرح می‌شود و هدف آن نیز بازنشستگی تدریجی پیشرانه‌های درون‌سوز است تا جا برای عرضه خودروهای الکتریکی باز شود. آئودی هم سال پیش با اعلام استراتژی‌های الکتریکی سازی خود وارد این ماجرا شد و گفت سال 2025 آخرین سالی خواهد بود که ارباب حلقه‌ها خودروهای درون‌سوز جدید را معرفی خواهد کرد. با آغاز سال 2026، این خودروساز فقط محصولاتی الکتریکی تولید خواهد کرد. در سال 2033 تولید خودروهایی با سوخت‌های فسیلی به پایان خواهد رسید اما آئودی گفته است این دست خودروها می‌توانند بسته به تقاضای مشتریان چند سال بیشتر در کشورهایی همچون چین عمر کنند. در همین اثنا، بازوی لوکس فولکس‌واگن اقدام به ارتقای برخی از پیشرانه‌های دیزلی خود کرده است تا این پیشرانه‌ها بتوانند با سوخت‌های تجدید پذیر نیز کار کنند.

پیشرانه‌های 6 سیلندر TDI آئودی که حداکثر قدرت 282 اسب بخاری دارند می‌توانند از سوخت روغن گیاهی هیدراته HVO استفاده کنند. این امر نشان دهنده روش فوری آئودی برای کاهش آلایندگی‌ها پیش از خداحافظی با پیشرانه‌های درون‌سوز است. بسیاری از پیکربندی‌های پیشرانه‌های 6 سیلندر آئودی به گونه‌ای تغییر یافته‌اند که بتوانند با سوخت‌های پایدارتر کار کنند. در مقایسه با سوخت دیزل، آئودی مدعی است میزان آلایندگی دی‌اکسید کربن بین 75 تا 95 درصد کاهش می‌یابد. همچنین مزیت دیگری هم در صورت استفاده از HVO وجود دارد و آن‌هم 30 درصد رتبه‌بندی ستان بیشتر است که باعث می‌شود فرایند احتراق بهبود یابد. البته فقط حدود 600 جایگاه سوخت در اروپا وجود دارد که می‌توان در آنجا HVO را پیدا کرد. بسیاری از این جایگاه‌ها در کشورهای اسکاندیناوی و برخی نیز در آلمان قرار دارند.

پیشرانه‌های سازگار با HVO هم‌اکنون قابل سفارش در خانواده A4 تا A8 و Q7 و Q8 هستند. مهندسان آئودی اولویت خود را محصولات دیزلی پرطرفدار دانسته‌اند و به همین خاطر است که Q5 نیز از ماه آینده با این نوع سوخت در دسترس خواهد بود. در تابستان امسال نیز آئودی A8 آلرود با این نوع پیشرانه عرضه خواهد شد. خودروی سازگار بعدی با این سوخت هم فولکس‌واگن توارگ V6 TDI است. در ژوئن 2021 نیز روش مشابهی برای Q2، A3 و Q3 مجهز به پیشرانه‌های 4 سیلندر توربودیزل اتخاذ شده بود. برخی از پیشرانه‌های 4 سیلندر TDI آئودی را می‌توان با این سوخت HVO سفارش داد. آئودی و کل گروه فولکس‌واگن در آینده پیشرانه‌های درون‌سوز سازگار با سوخت‌های مصنوعی و تجدید پذیر را معرفی خواهند کرد.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.