چراغ‌های جلوی فوق‌پیشرفته آئودی A8 ایمنی خودرو را متحول می‌کنند

سه‌شنبه 8 شهریور 1401 - 13:30
مطالعه 5 دقیقه
audi-a8-light-4
چراغ‌های جلوی دیجیتال ماتریسی آئودی A8 از ۱/۳ میلیون آینه ریز برای تغییر الگوی چراغ بهره می‌برند و امکانات جدیدی را برای بهبود ایمنی خودرو فراهم...
تبلیغات

چراغ‌های جلوی دیجیتال ماتریسی آئودی A8 از ۱/۳ میلیون آینه ریز برای تغییر الگوی چراغ بهره می‌برند و امکانات جدیدی را برای بهبود ایمنی خودرو فراهم می‌کنند.

به گزارش اتوکار، چراغ‌های جلو LED دیجیتال ماتریسی جدید آئودی، ایمنی خودرو را متحول می‌کند. این چراغ‌های جدید خستگی و استرس را در رانندگی در شب تا حد زیادی کاهش می‌دهد و حتی می‌تواند با سایر رانندگان ارتباط برقرار کند.

با این حال، تعدادی از ایده‌های رادیکال‌تر آئودی مانند مجموعه چراغ‌های عقب OLED که نمادهای هشداردهنده نشان می‌دهند و چراغ‌های جلو که نمادهای هشداردهنده مختلفی را روی سطح جاده به نمایش می‌گذارند، توسط قوانین پیچیده نهادهای نظارتی در سراسر جهان محدود شده‌اند.

چشم‌گیرترین فناوری‌های جدید چراغ که مدتی قبل طی رویدادی در مقر شرکت آئودی در اینگولشتات رونمایی شد، هم‌اکنون به عنوان آپشن در آئودی A8 جدید مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

چراغ‌های جلوی دیجیتال ماتریسی (DMH) با قیمتی حدود ۱،۸۰۰ یورو (۱،۵۲۰ پوند) در آلمان به فروش خواهد رسید. این چراغ‌ها بر اساس دستگاه جدید ریز آینه دیجیتال است که ۱/۳ میلیون آینه بسیار کوچک (میکرو آینه یا ریز آینه) را در خود جای می‌دهد. این آینه‌ها تنها به اندازه‌ی یک دهم عرض تار موی انسان هستند و می‌توانند به سرعت در دو موقعیت متمایز قرار گیرند.

در داخل چراغ جلو، نور یک واحد LED از مجموعه ریز آینه منعکس و سپس از طریق لنز پروژکتور ارسال می‌شود. با توجه به این‌که الگوی پرتو حاصل از ۱/۳ میلیون نقطه نوری مجزا تشکیل شده، نتیجه به نمایش تصویر نزدیک‌تر از یک پرتو ساده نور است.

در نتیجه چراغ‌های جلوی DMH آئودی بسته به شرایط جاده می‌توانند بین الگوهای پرتو بسیار متفاوتی جابجا شوند. در واقع، آینه‌های ریز را می‌توان تا ۵،۰۰۰ بار در ثانیه زاویه داد و این امکان را به راننده می‌دهد که الگوی پرتو با سرعتی خیره‌کننده به دقت تنظیم شود.

به عنوان مثال، الگوی پرتو چراغ در بزرگراه‌ها می‌تواند به صورت متمرکز ایجاد شود و دقیقاً خطی را که خودرو در آن حرکت می‌کند، روشن کند.

در جاده‌های روستایی بدون نور، پرتو بسیار انعطاف‌پذیرتر است؛ زیرا جاده‌های پیش‌رو را روشن می‌کند و همچنین درختان حاشیه و کنار جاده را به آرامی در دیواری از نور می‌پوشاند. به لطف «تکه‌های» بسیار ظریف چراغ‌های جلو، می‌توان نور بالا را دقیقاً در اطراف خودرویی که در حال نزدیک شدن است، شکل داد و از خیره شدن چشم راننده جلوگیری کرد.

تطبیق‌پذیری فناوری DMH به اندازه‌ای است که می‌تواند علائم هشداردهنده را به عنوان بخشی از پرتو چراغ جلو روی جاده پخش کند.

آئودی A8 جدید یک مثلث هشداردهنده با علامت تعجب در داخل آن روی جاده پیش روی راننده طراحی می‌کند. با استفاده از اطلاعات ترافیک زنده که توسط ارتباط اینترنتی از طریق فضای ابری دریافت شده است، این نماد هشدار به مدت سه ثانیه ظاهر می‌شود و راننده را از خطرات پیش رو مانند ازدحام یا خطرناک بودن سطح جاده آگاه می‌کند.

به گفته یوهانس ریم، متخصص چراغ آئودی، پیشرفته‌تر کردن این فناوری با مواردی از جمله ترسیم نورهای نشانگر و هشدار روی سطح جاده، به دلیل مذاکره با نهادهای نظارتی و قانونی کشورها به شدت پیچیده است.

با این حال، مسئولان آئودی می‌گویند که می‌توان نوآوری‌های بیشتری را با استفاده از سیستم‌های روشنایی پیشرفته به منظور برقراری ارتباط با عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و سایر رانندگان متصور شد. یکی از ایده‌ها این است که از چراغ‌های جلو و عقب به منظور آگاه کردن دوچرخه‌سواران از مقاصد راننده بهره برد یا با چراغ هشدار نشان داد که درهای خودرو در شرف باز شدن هستند.

آئودی همچنین در حال کار با قطعه‌سازان است تا به مجموعه چراغ‌های عقب اجازه دهد که اطلاعاتی را به خودروهای عقبی ارائه دهند. استفاده از OLED (دیودهای ساطع‌کننده نور ارگانیک) پیشرفته‌تر در چراغ‌های عقب به آئودی این امکان را داده است که از بخش‌های نوری منحصربفردتری در هر مجموعه استفاده کند.

هم‌اکنون مجموعه چراغ‌های چندبخشی به راننده آئودی A8 اجازه می‌دهند از میان چهار طرح مختلف چراغ عقب (پنج مورد در آئودی S۸ جدید) انتخاب کند و همچنین این چراغ‌ها می‌توانند با استفاده از داده‌های حسگرهای پارک در عقب خودرو، نشانه نزدیکی به خودروهای عقبی را ارسال کنند.

مجموعه چراغ‌های OLED در آینده از ۱۰ بخش به ۵۰ بخش و در نهایت تعداد بیشتری افزایش خواهند یافت. با توجه به این‌که OLED نور پراکنده یکنواختی را ارائه می‌دهد که می‌تواند دقیقا تنظیم شود، طراحان چراغ آئودی مجموعه چراغ‌های عقب OLED را متشکل از بخش‌های بسیار کوچک در نظر می‌گیرند که راه را جهت نمایش نمادها برای خودروهای عقبی باز می‌کنند. به عنوان مثال مثلث‌های هشداردهنده خطر یا انیمیشن‌هایی که سرعت ترمزگیری را منعکس می‌کنند، توسط چراغ‌های عقب به نمایش گذاشته می‌شوند.

آئودی همچنین پیش‌بینی می‌کند که در آینده می‌توان با استفاده از داده‌های آب‌وهوای دانلود شده از فضای ابری، نمادهای هشداردهنده مانند نماد درخشان برف را از طریق چراغ‌های پیشرفته OLED روی سطح جاده به نمایش گذاشت و به خودروهای عقبی درباره‌ی شرایط خطرناک هشدار داد.

همچنین واحدهای بسیار نازک OLED با ضخامت فقط ۰/۱ میلی‌متر می‌توانند به هم متصل شوند و امکان تولید چراغ منحنی OLED را فراهم کنند.

با این حال، متخصصان چراغ آئودی می‌گویند که تولید مجموعه‌ چراغ‌های OLED برای همه شرایط آب‌وهوایی مانند رطوبت شدید، دشوار است و باید به اندازه کافی ایزوله شوند تا از نشت اکسیژن به محفظه OLED جلوگیری شود.

حتی اگر بتوان بر مسئله بسیار پیچیده قدرت نهادهای نظارتی و سازوکارهای قانونی غلبه کرد، چند سال تلاش مشترک بین آئودی و تامین‌کنندگان قطعاتش طول می‌کشد تا این چراغ‌های جدید را به خط تولید برسانند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.