درگ زمستانی آئودی R8 محرک عقب و چهارچرخ محرک روی برف!
وقتی حرف از خودروی زمستانی میشود، قطعاً آئودی R8 اولی نامی نیست که به ذهن میآید زیرا این سوپرکار آلمانی با قدرت زیاد، فاصلهٔ اندک از زمین و لاستیکهای تابستانی هرگز گزینهٔ مناسبی برای پیمودن جادههای برفی نخواهد بود. بااینحال، لاستیکهای زمستانی میتواند این شرایط را تغییر دهد و کارواو در ویدئوی جدید خود قصد دارد نشان دهد لاستیک مناسب چه تغییری در عملکرد خودرو ایجاد میکند.
در اینجا، آئودی R8 RWD یا محرک عقب در برابر R8 اسپایدر چهارچرخ محرک قرار گرفته است. R8 اسپایدر از مزیت بزرگی یعنی سامانهٔ چهارچرخ محرک برخوردار است که میتواند روی برف لغزنده بسیار کمککننده باشد. همچنین هرچند هردو خودرو از پیشرانهٔ 5.2 لیتری V10 تنفس طبیعی استفاده میکنند اما خروجیهای متفاوتی دارند. در اسپایدر که با 1695 کیلوگرم، وزن سنگینتری دارد، این موتور 620 اسب بخار قدرت و 580 نیوتن متر گشتاور تولید میکند درحالیکه این ارقام در نسخهٔ محرک عقب 570 اسب بخار و 550 نیوتن متر هستند. البته R8 RWD با 1590 کیلوگرم وزن، سبکتر است اما در این مسابقه اهمیت چندانی ندارد.
در چند مسابقهٔ اول، هیچکدام از این دو R8 نمیتوانند از شیب بالا بروند و خاموش کردن سیستم کنترل پایداری هم کمک چندانی نمیکند زیرا لاستیکهای تابستانی نمیتوانند کشش مناسبی در برف داشته باشند؛ اما وقتی لاستیکها با نمونههای زمستانی جایگزین میشوند اوضاع تغییر میکند. حالا هردو خودرو بسیار بهتر از قبل عمل میکنند و بهراحتی به بالای شیب میرسند. اسپایدر چهارچرخ محرک در بالا رفتن از شیب سریعتر عمل میکند اما کوپهٔ محرک عقب هم خیلی عقب نمیماند. البته در آغاز مسابقه، R8 RWD شروع بهتری نسبت به همتای روباز خود داشت اما در ادامه سیستم کواترو وظیفهٔ خود را بهخوبی انجام داد و موجب پیروزی R8 اسپایدر شد.
این ویدئو بهوضوح نشان میدهد که لاستیکهای زمستانی در دنیای واقعی قطعاً تفاوت بزرگی را در مقایسه با نمونههای تابستانی به دنبال دارند زیرا این لاستیکها برای چسبندگی در سرما و برف طراحی شدهاند.