بررسی آئودی Q6 E-Tron پیش‌تولید جدید؛ رقیب تازه‌نفس مرسدس EQE!

پنج‌شنبه 5 مرداد 1402 - 08:30
مطالعه 7 دقیقه
2025-audi-q6-e-tron-prototype-first-drive-review (6)
خودرویی که مشاهده می‌کنید جدیدترین شاسی‌بلند برقی آئودی یعنی Q6 E-Tron مدل 2025 است که در آینده راهی بازار خواهد شد اما فرصتی دست داده است تا...
تبلیغات

خودرویی که مشاهده می‌کنید جدیدترین شاسی‌بلند برقی آئودی یعنی Q6 E-Tron مدل 2025 است که در آینده راهی بازار خواهد شد اما فرصتی دست داده است تا نمونه پروتوتایپ یا پیش‌تولیدی آن را بررسی کنیم.

شاید در نگاه اول پوشش نارنجی نئون و بنفش روی این خودرو را پوششی استتاری بنامید اما ارباب حلقه‌ها از آن به عنوان پوشاننده پر جنب‌وجوش بدنه نام می‌برند. Q6 E-Tron در جایگاهی بین Q4 E-Tron و Q8 E-Tron قرار می‌گیرد و به خاطر اینکه ژرمن‌ها تغییراتی در ساختار نام‌گذاری خود اعمال کرده‌اند این خودرو را می‌توانید معادل برقی مدل پرفروش Q5 بدانید. پیش از آنکه اقدام به راندن این خودرو بکنیم آئودی توضیح داد نسخه‌های پیش‌تولیدی Q6 و SQ6 از نظر مهندسی قوای محرکه تقریباً 90 درصد راه را پیموده‌اند اما از نظر توسعه شاسی و تنظیمات الکترونیکی هنوز 40 درصد کارها باقی مانده است.

آئودی انتظار دارد Q6 E-Tron و نسخه اسپرت تر SQ6 E-Tron را سال 2024 رونمایی کند و احتمالاً چند ماه بعدتر به عنوان خودروهای مدل 2025 راهی بازار نماید. البته هنوز چیزی به‌صورت رسمی اعلام نشده است و انتظار نداشته باشید که به این زودی‌ها شاهد عرضه آن‌ها در نمایندگی‌های فروش باشید. زیرساخت اصلی دو مدل موردبحث پلتفرم PPE است که توسط آئودی و پورشه توسعه می‌یابد. به‌ این ‌ترتیب Q6 و SQ6 از معماری 800 ولتی سود می‌برند و توانایی شارژ با سرعت 270 کیلووات را دارند و به این ترتیب مالکان می‌توانند 10 تا 80 درصد باتری را در حدود 30 دقیقه شارژ کنند. هر دو خودرو به باتری 100 کیلووات ساعتی و دو پیشرانه برقی مجهز هستند و آئودی تخمین می‌زند قدرت مدل Q6 55 E-Tron به 375 اسب بخار برسد که همین امر نشان دهنده روش نام‌گذاری عجیب ژرمن‌ها برای محصولاتشان است چراکه قدرت آن‌ها می‌تواند کمتر یا بیشتر از عدد مدنظر باشد. صفر تا 96 کیلومتر در ساعت خودروی یاد شده نیز کمتر از 6 ثانیه خواهد بود و ارباب حلقه‌ها امیدوار است Q6 55 E-Tron با یک‌بار شارژ بتواند مسافت 600 کیلومتری را بپیماید. قطعاً برد تخمینی EPA برای این خودرو کمتر از استاندارد اروپایی WLTP خواهد بود.

اما انتظار می‌رود مدل SQ6 حداقل قدرت 483 اسب بخار داشته باشد و در حالت بوست قدرتش به‌صورت موقتی به 510 اسب بخار افزایش یابد. این مدل طبیعتاً سریع‌تر خواهد بود و در کمتر از 4.5 ثانیه سرعت خود را از صفر به 96 کیلومتر در ساعت خواهد رساند. به این ترتیب SQ6 به زحمت می‌تواند Q5 را در تست شتاب شکست دهد. صحبت از SQ5 و Q5 استاندارد شد و باید گفت Q6 E-Tron و SQ6 E-Tron از نظر ابعاد بسیار مشابه برادران درون‌سوز خود خواهند بود. آئودی فعلاً جزئیات ابعاد این خودروها را منتشر نکرده است اما سخنگوی این برند می‌گوید مدل‌های E-Tron اورهنگ های جلو و عقب کوتاه‌تری نسبت به Q5 خواهند داشت هرچند فضای داخلی آن‌ها بیشتر خواهد بود.

با توجه به اینکه پلتفرم Q6 برقی در پورشه ماکان بدون آلایندگی نیز بکار می‌رود بنابراین جای تعجبی ندارد که سواری آن خوب باشد. سیستم تعلیق بادی تطبیقی Q6 عالی عمل می‌کند و باعث می‌شود کراس اور میان سایز موردبحث راحتی بالایی در جاده‌ها داشته باشد. همچنین جای دادن باتری در ارتفاع پایین به پایداری و توانایی‌های عبور از پیچ خودرو کمک شایانی کرده است. انتخاب حالت‌های سواری کامفورت، متوازن و دینامیک باعث ایجاد تفاوت‌هایی در رفتار Q6 می‌شود اما این تفاوت‌ها خیلی زیاد نیست. همچنین فاصله بین دو حالت کامفورت و متوازن را نمی‌توان گاها متوجه شد چراکه در هر دو حالت فرمان سبک است و بدنه تکان‌هایی قابل پیش‌بینی دارد. در حالت دینامیک فرمان کمی سنگین می‌شود و ما آن را دوست داریم اما با این وجود بازهم Q6 E-Tron اولویت خود را سواری راحت و نرم قرار داده است.

SQ6 کمی خشن‌تر عمل می‌کند اما تفاوت اصلی دو مدل در قدرت تولیدی است چراکه فرمان و شاسی تفاوت زیادی با Q6 55 ندارد هرچند این موضوع بدی نیست. کافی است پا را روی پدال گاز بگذارید تا شاهد شتاب گیری سریع و پایداری عالی باشید. ترمز احیا شونده نیز دیگر نقطه قوت این دو خودرو محسوب می‌شود چراکه انتظار چنین عملکردی را نداشتیم. اگرچه محصولات جدید E-Tron آئودی تجربه رانندگی کامل با یک پدال را فراهم نمی‌کنند اما سطح مختلف احیا شوندگی ترمز که از طریق پدال‌های پشت فرمان قابل انتخاب هستند بهتر از سایر محصولات گروه فولکس‌واگن نشان می‌دهد. با حرکت انتخاب‌گر از حالت D به B میزان احیای نیروی ترمز بیشتر می‌شود و تنظیم پدال گاز نیز بسیار راحت است. ما از این نظر راندن Q6 و SQ6 را دوست داریم.

با توجه به چشم‌انداز خودروهای برقی و لوکس، نزدیک‌ترین رقبای آئودی Q6 E-Tron و SQ6 E-Tron را می‌توان مرسدس بنز EQE شاسی‌بلند و AMG EQE شاسی‌بلند به همراه جگوار آی پیس و تسلا مدل Y دانست؛ اما این بخش بازار به زودی شلوغ خواهد شد زیرا خودروهایی همچون مازراتی گریکاله فولگور و پولستار 3 در راه هستند. هنوز چیزهای زیادی برای دانستن درباره Q6 باقی مانده است که از جمله آن‌ها می‌توان به طراحی نهایی بدنه و کابین اشاره کرد؛ اما حداقل در حال حاضر می‌توان گفت هویت این دو خودرو با پوشش استتاری هیجان‌انگیز آن‌ها همخوانی دارد.

  • سؤالات پرتکرار

آیا آئودی Q6 E-Tron مدل 2025 دارای نسخه درون‌سوز است؟

خیر این خودرویی کاملاً برقی است و آئودی می‌گوید ابعاد آن مشابه Q5 خواهد بود و از اورهنگ های کوتاه‌تر برای ایجاد فضای کابین بیشتر سود خواهد برد.

شعاع حرکتی آئودی Q6 E-Tron چقدر است؟

این خودرو از باتری لیتیوم یون 100 کیلووات ساعت استفاده خواهد کرد و آئودی هدف خود را دستیابی به شعاع حرکتی 600 کیلومتری بر پایه استانداردهای WLTP اعلام کرده است.

سرعت شارژ آئودی Q6 E-Tron چقدر است؟

به لطف معماری 800 ولتی و حداکثر سرعت شارژ 270 کیلووات، 10 تا 80 درصد باتری این خودرو را می‌توان در کمتر از 30 دقیقه شارژ کرد.

مشخصات آئودی Q6 55 E-Tron مدل 2025

پیشرانه

دو واحد برقی، چهار چرخ محرک

قدرت (اسب بخار)

375

گیربکس

تک سرعته اتوماتیک

باتری

لیتیوم یونی، 100 کیلووات ساعت

صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

5.9

شعاع حرکتی تخمینی (کیلومتر)

600

زمان شارژ

10 تا 80 درصد باتری در 30 دقیقه

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.