نسل بعدی آئودی A4 تمام برقی 500 اسب بخار خواهد بود
آئودی A4 برقی با قدرت 510 اسب بخار و توان پیمایش 640 کیلومتر، رقیب آلمانی تسلا مدل 3 خواهدبود
مدل A4 با گرامیداشت سی سالگی خود برای حرکت به سوی مرحله بعدی زندگی خود یعنی برقیشدن آماده میشود. به این ترتیب، آئودی یکی از محبوبترین مدلهای خود را برای رقابت با خودروهای برقی بیامو، مرسدسبنز و تسلا بهروزرسانی میکند. این خودروساز از سال 2025 درکنار فروش مدل بنزینی A4 با یک موتور تازه، نمونه برقی آن را هم معرفی میکند. مشخصا بخش بازاریابی روی استقلال مدل جدید تمرکز خواهد کرد اما این حقیقت بر کسی پوشیده نخواهد بود که مدل A4 برقی از لحاظ جایگاه با مدلهای A6 و Q6 ای-ترون شباهت بسیاری دارد و از همان معماری مشترک آئودی-پورشه با نام «PPE» سود میبرد.
مدیر فنی این برند، «اولیور هافمن»، در مصاحبهای با رسانه «اتوکار» گفته که بهرهوری از پلتفرم تازه بهمعنی استفاده از تناسبات بسیار خوب برای مدل برقی است که خوشبختانه طراحان را خوشحال میکند. اُوِرهَنگ، فاصله بخش انتهای خودرو تا چرخ، کوتاه خواهد شد و بدنه به زمین نزدیکتر میشود که نهایتا طراحی جدید ای-ترون را برای بیننده تعریف میکنند. همین ویژگی بصری A4 ای-ترون را از برادرش یعنی A5 جدا میکند.
نسل تازه سدان متوسط آئودی نیز مانند Q6 و در مقایسه با سایر محصولات برقی کنونی آن، از پیشرفتهای فنی متعددی سود خواهد بود. نسل جدید باتریهای با گنجایش 100 کیلووات ساعت که میان محورهای خودرو تعبیه میشوند احتمالا مهمترین این تغییرات به شمار میروند. با توجه به اینکه A4 ارتفاع کمتری خواهد داشت، یکپارچهتر طراحی خواهد شد و سبکوزنتر خواهد بود، احتمالا توان پیمایشی بیشتری را در مقایسه با برادر بلندقامتش خواهد داشت؛ درحالیکه مسافت قابلپیمایش Q6 که از سال 2024 وارد بازار میشود چیزی حدود 600 کیلومتر اعلام شده، A4 برقی با هر بار شارژ کامل تا 640 کیلومتر سرنشینانش را همراهی خواهد کرد.
A4 ای-ترون بهصورت استاندارد به سختافزار شارژ 800 ولتی مجهز میشود و میتواند نهایتا با توان 270 کیلووات یعنی حدود دو برابر سرعت شارژ Q4 ای-ترون، باتری خود را شارژ کند. مالکان این خودرو میتوانند تنها با 10 دقیقه شارژ آئودی خود مسافتی 248 کیلومتری را بپیماید. باتری تازه نیکل-منگنز-کوبالت شامل 15 سلول منشوری میشود که برای دستیابی به حداکثر فضای داخلی و بهبود چگالی انرژی، در بخش پایین بدنه جاسازی شدهاند. سیستم تازه مدیریت الکترونیک این خودرو هم در بهینهسازی دوام معماری PPE تاثیر بهسزا خواهد داشت.
نیمههادی از جنس سیلیکونکاربید در جایجای مدارهای این معماری مورداستفاده قرار گرفتهاند تا با تکیه بر تشعشع کمتر حرارت، اتلاف انرژی را کاهش دهد. سیمپیچ بخشهایی از استاتور الکترموتورها به شکل مربعی انجام شده است که به حذف فضاهای اضافه بسیار کوچک کمک میکند.
انتظار میرود نسخههای متفاوت A4 ای-ترون با همان ترتیب نسخه بنزینی وارد بازار شوند؛ به این ترتیب شاهد معرفی A4 برقی پایه ، نسخه دیفرانسیل عقب A4 45 ای-ترون و نسخه چهلارچرخ محرک دو موتوره A4 55 ای-ترون خواهیم بود که با Q6 با 396 اسب بخار قدرت برابری میکند و احتمالا برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 6 ثانیه زمان نیاز خواهد داشت.
یک نمونه مدل بالاتر S4 ای-ترون نیز در انتظار خریداران خواهد نشست. این نمونه با تکیه بر 510 اسب بخار قدرت خروجی برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تنها به 4 ثانیه زمان نیاز دارد. از آنجا که مدیرعامل کنونی فولکسواگن اعلام کرده که آئودی تمرکز بیشتری را روی خط RS خود خواهد گذاشت، احتمالا در سالهای پیش رو شاهد ورود RS4 ای-ترون هم خواهیم بود که به پرچمدار سری A4 تبدیل میشود.
مدیرعامل پیشین آئودی اسپرت در مصاحبهای با رسانه «اتوکار» تاکید کرده بود که محصولات برقی سری RS به شخصیت مستقل خود تجهیز میشوند؛ به این معنا که از طراحی ظاهری منحصربفرد، صدای خاص در لحظه شتابگیری و تنظیمات جداگانه موتور برقی بهرهمند خواهد شد که آنها را از سایر محصولات آئودی متمایز خواهد کرد.
به گفته مدیران آئدی، A4 همانند شاسیبلند Q6 ای-ترون به کابین «انسانمحور» مجهز خواهد شد. سه عدد نمایشگر کابین نیز شامل این آرایش تازه خواهند شد. یکی از این نمایشگرها روبهروی صندلی شاگرد قرار میگیرد تا برای نمونه بتوانند مسیر یا موسیقی خاصی را انختاب کنند. به دلیل شباهتهای زیاد شاسیبلند Q6 به A4 آینده، احتمالا شاهد استفاده از نمایشگر روی شیشه موسومبه «HUD» و سیستم نورپردازی کابین برای خوشامدگویی و هشدار شارژ خودرو نیز در سدان آینده این برند باشیم.
بیشک نمونه برقی قیمت بیشتری از مدلهای درونسوز خواهد داشت و آن را به رقیبی برای بیامو i4 و مرسدسبنز EQE تبدیل میکند. قیمت A4 ای-ترون از 50 هزار پوند استرلینگ آغاز شده و برای مدلهایی چون S4 به بیشاز 60 هزار پوند میرسد. نظر شما درباره این خودرو چیست؟