درگ جذاب استیشن‌های اسپرت آلمانی، بی ام و M3، آئودی RS4 و مرسدس C63

پنج‌شنبه 11 آبان 1402 - 12:00
مطالعه 3 دقیقه
Aqty5rOgntwhd
هرچند استیشن‌ها بیشتر به‌عنوان خودروهای خانوادگی کسل‌کننده‌ای شناخته می‌شوند اما سه خودرویی که اینجا می‌بینید با حدود 500 اسب بخار قدرت، هرگز چنین...
تبلیغات

هرچند استیشن‌ها بیشتر به‌عنوان خودروهای خانوادگی کسل‌کننده‌ای شناخته می‌شوند اما سه خودرویی که اینجا می‌بینید با حدود 500 اسب بخار قدرت، هرگز چنین نیستند.

آئودی با عرضهٔ RS2 در اواسط دههٔ 90، پیشگام ساخت استیشن‌های اسپرت محسوب می‌شود. این خودرو که از طریق همکاری پورشه ساخته شد، با پیشرانهٔ 2.2 لیتری پنج سیلندر، 315 اسب بخار قدرت داشت. آئودی در سال‌های بعد این مسیر را با RS4 ادامه داد و نسل کنونی آن را در نمایشگاه فرانکفورت 2017 معرفی کرد. بااین‌حال، RS4 هیچگاه یکه‌تاز بازار نبود و رقیبی بنام C کلاس AMG را در برابر خود می‌دید. از حدود یک سال پیش، اوضاع برای RS4 سخت‌تر هم شده است زیرا ب‌ام‌و نیز برای اولین بار، نسخهٔ استیشن M3 را معرفی کرد.

حال کارواو این سه استیشن اسپرت را برای برگزاری مسابقات درگ جذابی گرد هم جمع کرده است تا ببینیم کدام‌یک سریع‌تر است. آئودی و ب‌ام‌و در درگ از حالت سکون می‌توانند دست بالا را داشته باشند زیرا هردو به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند اما مرسدس با انتقال قدرت محرک عقب، احتمالاً بیشتر در رولینگ می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد. بررسی مشخصات را با جدیدترین خودروی جمع یعنی ب‌ام‌و M3 کامپتیشن آغاز می‌کنیم که به پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو با 510 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور مجهز است.

آئودی RS4 حاضر در این رقابت از نوع کامپتیشن است اما برخلاف ب‌ام‌و، کامپتیشن در اینجا به معنای قدرت بیشتر نیست و این نسخه صرفاً از کاهش وزن جزئی، لاستیک‌های چسبنده‌تر، تعلیق اسپرت‌تر، نرم‌افزار بروز شدهٔ گیربکس و ترمزهای قوی‌تر بهره می‌برد؛ بنابراین، پیشرانهٔ 2.9 لیتری V6 توئین توربوی آئودی همچنان همان 450 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور را تولید می‌کند تا RS4 ضعیف‌ترین عضو گروه لقب گیرد. البته استیشن آئودی 120 کیلوگرم وزن کمتری نسبت به رقیب باواریایی دارد. هرچند نسل جدید مرسدس C63 با پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر هیبریدی به بازار آمده اما در این درگ نسل قبلی با پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو حاضر است که قدرتی مشابه ب‌ام‌و اما گشتاور بیشتری برابر با 700 نیوتن متر دارد.

در درگ اول، ب‌ام‌و در حالت محرک عقب قرار می‌گیرد و آئودی که به نظر می‌رسد کمی جامپ استارت دارد، پیروز می‌شود اما زمانی که M3 در حالت چهارچرخ محرک قرار می‌گیرد همه‌چیز تغییر می‌کند و پیروزی به استیشن باواریایی می‌رسد. در این درگ، آئودی دوم می‌شود و مرسدس با وجود برخورداری از بیشترین گشتاور، جایگاهی بهتر از سوم به دست نمی‌آورد. بااین‌حال، گشتاور بیشتر در رولینگ به کمک C63 می‌آید و دیگر خبری از مشکل کشش اولیه نیست. حالا ب‌ام‌و و مرسدس پابه‌پای هم پیش می‌روند و آئودی عقب می‌افتد. جالب اینکه در رولینگ آخر وقتی M3 در حالت محرک عقب قرار می‌گیرد بسیار کندتر می‌شود و حتی در پس RS4 قرار می‌گیرد.

کپی لینک

مشخصات فنی

مرسدس C63

ب‌ام‌و M3 کامپتیشن

آئودی RS4 کامپتیشن

پیشرانه

4.0 لیتری V8 توئین توربو

3 لیتری I6 توئین توربو

2.9 لیتری V6 توئین توربو

قدرت

510 اسب بخار

510 اسب بخار

450 اسب بخار

گشتاور

700 نیوتن متر

650 نیوتن متر

600 نیوتن متر

گیربکس

9 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

عقب

چهارچرخ

چهارچرخ

وزن

1800 کیلوگرم

1865 کیلوگرم

1745 کیلوگرم

قیمت

78,000 پوند

86,570 پوند

84,600 پوند

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.