معرفی فیلم سینمایی مسابقه برای افتخار: آئودی در برابر لانچیا
رقابت سنگین لانچیا و آئودی در مسابقات رالی قهرمانی جهان 1983 موضوع فیلم جدید لاینزگیت خواهد بود. این فیلم که با نام Race for Glory AUDI vs Lancia بر رویدادهای واقعی رقابت دو تیم برای کسب عنوان قهرمانی تمرکز دارد. کارگردان فیلم استفانو موردینی است.
- زمان اکران
فیلم در روز پنجم ژانویه 2024 برابر با جمعه 15 دی 1402 اکران خواهد شد. علاوه بر اکران در سینماهای آمریکا در پلتفرمهای نمایش دیجیتال نیز قابلدسترس خواهد بود. اگرچه زمان اکران مسابقه برای افتخار: آئودی در برابر لانچیا در بعضی کشورها مثل بریتانیا هنوز اعلام نشده اما استودیو لاینزگیت دارای پلتفرم نمایش دیجیتال است و میتوان از این طریق نیز به تماشای فیلم نشست.
- بازیگران فیلم
دانیل برول در این فیلم نقش رولند گامپرت را ایفا خواهد کرد، مهندسی که به کسب 24 پیروزی در مسابقات رالی و 2 عنوان قهرمانی رالی جهان برای تیم آئودی کمک کرد. برول شاید چهره آشنایی برای شما باشد چراکه نقش نیکی لائودا قهرمان فرمول یک را نیز در فیلم سینمایی Rush بازی کرده است. این بازیگر اسپانیایی-آلمانی در فیلم سینمایی کاپیتان آمریکا نیز حضور داشت.
نقش سزار فیوریو مدیر تیم رالی لانچیا را نیز ریکاردو سامارسیو بازی خواهد کرد. فیوریو همچنین مدیر اسبق فرمول یک فراری بود. سامارسیو نیز قبلاً در فیلمهای جان ویک و سامر هاوس حضور داشته است. از دیگر بازیگران این فیلم میتوان به ولکر براش در نقش والتر رول راننده آلمانی اشاره کرد. رول پس از رانندگی برای فیات، اوپل، لانچیا و آئودی 14 پیروزی کسب کرد که شامل 2 عنوان قهرمانی رالی سازندگان است.
- داستان فیلم
ریس فور گلوری: آئودی در برابر لانچیا داستان واقعی رالی قهرمانی جهان در سال 1983 را روایت میکند. آئودی با خودروی چهار چرخ محرک کواترو تسلط بیچون و چرایی بر مسابقات داشت هرچند خودروی تک دیفرانسیل لانچیا 037 نیز به دنبال عرضاندام در برابر رقیب آلمانی بود. تولید آئودی کواترو در سال 1980 و پس از تولید خودرویی مشابه فولکسواگن تایپ 183 برای ارتش آلمان شروع شد. کواترو آئودی را به عنوان قهرمانی سازندگان رالی در فصل 1982 رساند. لانچیا نیز خودروی 037 را در سال 1982 معرفی کرد اما موفقیت چندانی به دست نیاورد. والتر رول راننده آلمانی قبل از پیوستن به لانچیا در فصل 1983 مسابقات توانسته بود با اوپل پیروزیهای دلچسبی را کسب کند. لانچیا با والتر رول و مارکو آلن و پنج راننده دیگر راهی مسابقات شد. این دو در مقابل میشله موتون و هانو میکولا از تیم آئودی قرار گرفتند. یازده راننده دیگر آئودی در خودروهای کواترو A1 و A2 نیز به دنبال قهرمانی بودند.
آئودی با سرمایه زیادی وارد مسابقات شد و با هدایت رولند گامپرت مهندس آلمانی به توسعه خودروی خود در طول فصل ادامه داد. مدیر تیم لانچیا نیز سزار فیوریو بود که اگرچه تلاشهای زیادی انجام داد اما بودجه محدود لانچیا باعث شد دست این تیم در برابر رقیب آلمانی بسته باشد. ایتالیاییها پیش از این چهار بار قهرمان رالی جهان شده و در فرمول یک نیز حضور داشتند. این تیم قبلاً از خودروهای استراتوس و فولویا استفاده میکرد، خودروهایی که چندین عنوان قهرمانی را کسب کردند. اولین مسابقه رالی سال 1983 در مونتکارلو برگزار شد جایی که تصور میشد لانچیا 037 از آئودی عقب بماند. فیوریو دراینباره گفت:
من فکر میکنم بزرگترین سورپرایز برای ما پیروزی در رالی مونتکارلو بود. این اولین مسابقه فصل بود و طبیعتاً باید به خاطر وضعیت برفی مسیر میباختیم اما بههرحال قابلیتهای خود را نشان دادیم. اینجا بود که میدانستیم رقابتی ظاهر میشویم.
فیوریو 300 تن نمک از ایتالیا سفارش داد تا در مسیر مسابقه پاشیده شود و برف را ذوب کند. تیم لانچیا سپس توانست از لاستیکهای چسبندگی بالا استفاده کند و تایرها را در اواسط رالی تعویض نماید. آئودی چیزی درباره برفهای یخزده نمیدانست و خودروهای خود را با لاستیکهای زمستانی راهی مسابقات کرد و در ادامه فهمید که بخشهای زیادی از جاده فاقد برف است. این تاکتیک لانچیا جواب داد و رانندگان تیم 11 دقیقه از رقیب جلو افتادند و پیروزی را کسب کردند.
آئودی و لانچیا از 12 رالی برگزار شده 10 رالی را پیروز شدند و توانستند از 36 پودیوم مسابقات 30 پودیوم را به دست آورند. لانچیا برای اولین بار از زمان پیروزهای متوالی 1974 تا 1976 توانست عنوان قهرمانی سازندگان رالی جهان را به دست آورد و این اتفاق در حالی رقم خورد که در برخی مسابقات حضور نداشت. آئودی در نیمه دوم فصل کامبکی نصفه و نیمه داشت و توانست از چهار مسابقه پایانی در سه مسابقه پیروز شود اما این پیروزیها برای کنار زدن لانچیا کافی نبود. پیروزی 037 همچنین به معنی آخرین پیروزی یک خودروی تک دیفرانسیل در رالی قهرمانی جهان به شمار میرود.
فیلم ریس فور گلوری: آئودی در برابر لانچیا اولین فیلمی نیست که رالی قهرمانی را به تصور میکشد. در سال 2021 نیز مستند ملکه سرعت به نمایش درآمد که به بررسی زندگی و حرفه میشله موتون میپرداخت. در این مستند به تلاشهای موتون در مسابقاتی میپردازد که کاملاً تحت سلطه مردان قرار دارد. او توانست 4 پیروزی را در رالی به دست آورد و به تنها خانمی تبدیل شود که چنین کاری را انجام داده است. ردبول تی وی نیز مستند سباستین اوژیه مشهور را منتشر کرده است. این فیلم 80 دقیقهای به بررسی عملکرد راننده فرانسوی در مسابقات سال 2021 به عنوان آخرین فصل حضور کاملش در رالی میپردازد. اوژیه به اتو اسپرت گفته است:
من درباره جزئیات بسیاری که بتواند عملکرد من را ارتقا دهد بسیار دقیق بودم اما گنجاندن 15 سال تجربه رانندگی در مستندی 80 دقیقهای یک چالش است. البته من این فیلم را بسیار دوست دارم.