برای رانندگی در برف، خودروی دیفرانسیل جلو بهتر است یا دیفرانسیل عقب؟

دوشنبه 27 آذر 1402 - 10:30
مطالعه 3 دقیقه
maxresdefault
برای اینکه بفهمیم در شرایط برفی خودروی دیفرانسیل جلو بهتر است یا دیفرانسیل عقب، آئودی A4 و ب‌ام‌و سری 3 با قدرت یکسانی طی چند آزمون مختلف به مصاف...
تبلیغات

برای اینکه بفهمیم در شرایط برفی خودروی دیفرانسیل جلو بهتر است یا دیفرانسیل عقب، آئودی A4 و ب‌ام‌و سری 3 با قدرت یکسانی طی چند آزمون مختلف به مصاف هم رفته‌اند.

این سؤالی قدیمی است. درصورتی‌که تمام فاکتورها برابر باشد، کدام‌یک در برف بهتر است؟ دیفرانسیل جلو یا دیفرانسیل عقب؟ به لطف ویدئوی جدید کانال یوتیوب Tyre Reviews درنهایت می‌توانیم پاسخ این سؤال را بفهمیم. این کانال دو سدان آلمانی با مشخصات یکسان را در محیطی کاملاً برفی در برابر هم قرار داده است تا یک‌بار برای همیشه بفهمیم برای چنین شرایطی خودروی محرک جلو انتخاب بهتری خواهد بود یا محرک عقب.

این خودروها آئودی A4 و ب‌ام‌و سری 3 هستند که هردو از پیشرانه‌های 2 لیتری چهار سیلندر توربودیزل استفاده می‌کنند و هردو 190 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور دارند. همچنین هردو خودرو به لاستیک‌های زمستانی گودیر اولترا گریپ پرفورمنس با اندازهٔ یکسان مجهز هستند. در آزمایش شتاب در خط مستقیم با کنترل کشش روشن، با وجود تفاوت توزیع وزن و محور محرک، دو خودرو تقریباً نزدیک به هم عمل می‌کنند اما وقتی کنترل کشش خاموش می‌شود، ب‌ام‌و کمی نسبت به آئودی برتری پیدا می‌کند زیرا هنگام شتاب گیری وزن خودرو به عقب فشار می‌آورد و کشش بیشتری را به چرخ‌های محرک می‌دهد.

سپس دو خودرو در شیب 15 درصد در برابر هم قرار می‌گیرند تا ببینیم کدام‌یک برای شروع حرکت از حالت سکون با چالش بیشتری مواجه می‌شود. هردو خودرو عملکرد نسبتاً خوبی دارند اما بازهم این ب‌ام‌و است که کمی بهتر عمل می‌کند. در آزمایش شتاب جانبی روی مسیر برفی هم دو خودرو شبیه هم عمل می‌کنند که دلیل اصلی این موضوع استفاده از لاستیک‌های یکسان است. وقتی دو خودرو در پیست برفی به مصاف هم می‌روند اما همه‌چیز جالب‌تر می‌شود. در این مرحله، ب‌ام‌و با کنترل کشش خاموش لپ تایم سریع‌تری ثبت می‌کند اما هنگام روشن بودن کنترل کشش این آئودی است که سریع‌تر می‌شود.

وقتی نتیجهٔ تمام رقابت‌هایی که بین این دو خودرو در برف برگزار شد را کنار هم بگذاریم، این ب‌ام‌و دیفرانسیل عقب است که پیروز می‌شود اما نه با اختلاف زیادی؛ بنابراین، از این ویدئو نتیجه می‌گیریم که خودروی شما صرف‌نظر از محور محرک جلو یا عقب، اگر لاستیک‌های زمستانی مناسبی داشته باشد در برف عملکرد خوبی خواهد داشت.

در تایید این آزمون می توانید آزمایش تسلا مدل سه دو موتوره در برف را در سه حالت دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب و تمام چرخ محرک ببینید:

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.