آئودی اسکورپیون 2013؛ سوپر اسپرت جذابی که هرگز تولید نشد!

دوشنبه 29 مرداد 1403 - 09:30
مطالعه 4 دقیقه
32
اسکورپیون نام سوپر اسپرت مفهومی آئودی است که در سال 2013 توسعه یافت اما هرگز راهی خط تولید نشد.
تبلیغات

آئودی در حال شکل‌دهی آینده برقی خود با محصولات پرچم‌دار و پرفورمنس RS است و شاید از دانش به دست آمده در موتور اسپرت برای توسعه این خودروهای بدون آلایندگی استفاده کند. ارباب حلقه‌ها بی ‌سر و صدا از یک هایپرکار مفهومی که در سال 2013 پدیدار شد رونمایی کرده است. این پروژه هرگز در خط تولید دیده نشد اما بی‌شک چگونگی تأثیرگذاری فعالیت‌های موتور اسپرت آئودی روی محصولات اسپرتش را به نمایش می‌گذارد.

آئودی اسکورپیون 2013 در موزه این خودروساز در اینگولشتات آلمان قرار دارد و سوپرکار پرچم‌داری است که در صورت تولید بالاتر از R8 قرار می‌گرفت. همان‌گونه که در تصاویر مشخص است، اسکورپیون از نظر طراحی و فنی کاملاً وامدار خودروهای استقامتی برند موردبحث بوده است. خودروی لمان R18 E-Tron کاملاً روی طراحی اسکورپیون تأثیر گذاشته و از جمله این بخش‌ها می‌توان تیغه پایدارکننده بخش عقب و کیت بدنه کربنی و آیرودینامیک اشاره کرد. ژرمن‌ها همچنین گفته‌اند در توسعه بخش آیرودینامیکی خودرو از محصولات مسابقه‌ای DTM الهام گرفته‌اند.

با اینکه جزئیات فنی اسکورپیون منتشر نشده اما اتوکار در سال 2013 گزارش داده بود آئودی در حال کار روی یک هایپرکار هیبریدی دیزلی/برقی با قدرت 600 اسب بخار است. خودرویی که اتوکار از آن سخن می‌گفت R10 نام داشت و قرار بود ارتباطی مستقیم بین بخش خودروهای مسابقه‌ای و جاده‌ای آئودی برقرار کند؛ اما در واقعیت هیچ‌کدام از این خودروها راهی به خط تولید پیدا نکردند و ژرمن‌ها به سادگی اظهار داشتند توسعه اسکورپیون ادامه نخواهد یافت. اما ورود ارباب حلقه‌ها به فرمول یک در فصل 2026 می‌تواند فصل جدیدی در ارتباط بین بخش‌های مسابقه و جاده این خودروساز ایجاد کند. همین موضوع در رقبای آئودی یعنی مرسدس AMG، ردبول و استون مارتین نیز دیده می‌شود. رسانه‌ها از گرنات دالنر مدیرعامل آئودی درباره علاقه‌اش به تولید چنین خودرویی با توجه به توانایی‌های مرکز تحقیق و توسعه شرکت پرسیده‌اند و او گفته است:

ما بحث و گفت‌وگوی مفصلی داریم تا ببینیم که چه خودروهای احساس‌برانگیزی را می‌توانیم تولید کنیم

البته این مدیر ارشد خاطرنشان می‌سازد آئودی در حال کار روی چگونگی به‌کارگیری این استراتژی است. دالنر با اشاره به بازنشستگی R8 در سال قبل می‌گوید:

فلسفه فرمول یک و محصولات RS ما به ویژه مدل‌های مجهز به پیشرانه درون‌سوز این است که استراتژی هیبریدی برگرفته از پرفورمنس را داشته باشند و این فلسفه کاملاً با یکدیگر همخوانی دارد

مدیر آئودی در پاسخ به این سؤال که آیا آئودی برنامه‌ای برای تبلیغ ارتباط بخش مسابقه و جاده خود دارد یا خیر گفته ژرمن‌ها به احتمال زیاد از دانش به دست آمده در زمینه سیستم‌های هیبریدی پرقدرت و همچنین تحقیق و توسعه خودروهای مسابقه‌ای بجای الهام گیری فنی از برنامه موتور اسپرت استفاده خواهند کرد. او تصریح می‌کند:

شما باید صادق باشید: این یک مأموریت مهم است. شما در موتور اسپرت یاد می‌گیرید که چگونه یک موتور برقی کارا بسازید اما این موتور تکنولوژی کاملاً متفاوتی دارد. شما یک پیشرانه درون‌سوز پرقدرت در کنار موتور برقی دارید که در هر دقیقه 60 هزار بار دوران کرده و گیربکس نیز در عرض 0.05 ثانیه دنده را تعویض می‌کند؛ بنابراین موتور اسپرت داستان کاملاً متفاوتی دارد

او ادامه می‌دهد:

اما این موضوع جهت‌گیری ما را تعیین می‌کند. استراتژی ما اهمیت بالایی دارد. طرز فکر تولید محصولات کارا و کم‌مصرف با روح مسابقه‌ای اهمیت زیادی خواهد داشت

آئودی RS5 جدید که جایگزین RS4 شده سال آینده و به عنوان اولین محصول پلاگین هیبرید آئودی اسپرت عرضه خواهد شد. در دل این خودرو پیشرانه 6 سیلندر بنزینی و موتوری برقی قرار داشته و بیش از 440 اسب بخار قدرت را راهی همه چرخ‌ها می‌کند. همچنین در سال‌های آینده قرار است نسخه RS آئودی A6 و Q6 E-Tron جدید توسط آئودی اسپرت تولید شود؛ اما چند ماه پس از بازنشستگی R8 هنوز مشخص نیست که آئودی چه برنامه‌ای برای افزایش اعضای خانواده محصولات اسپرت خود دارد. شاید با تغییر نگرش خودروسازان، اولین نشانه‌ها از ادامه توسعه خودروهای درون‌سوز پدیدار شده باشد...

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.