درگ آئودی RS6 GT با R8 GT، استیشن در برابر سوپراسپرت
RS6 GT نسخهای ویژه و تولید محدود از استیشن اسپرت آئودی است که در تنها 660 دستگاه ساخته میشود و در آمریکا قیمت پایهای نزدیک به 200 هزار دلار دارد. این خودرو که ادای احترامی به آئودی 90 کواترو IMSA GTO محسوب میشود، قویترین نسخهٔ تاریخ A6 بهحساب میآید زیرا پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی آن 630 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این پیشرانه به یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک متصل میشود تا نیرو را به سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو تحویل دهد که به لطف توزیع متغیر گشتاور، میتواند تا 70 درصد از نیرو را به چرخهای جلو و تا 85 درصد را به چرخهای عقب منتقل کند.
در سمت دیگر، یکی دیگر از مدلهای GT و تولید محدود آئودی یعنی R8 GT قرار دارد که آخرین نسخهٔ این سوپراسپرت پیش از خاتمهٔ تولید بود. در این نسخه، پیشرانهٔ 5.2 لیتری V10 افسانهای لامبورگینی، 620 اسب بخار قدرت و 565 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نقطهضعف بزرگ R8 GT در برابر RS6 GT، انتقال نیرو فقط به چرخهای عقب است که خود را هنگام شروع حرکت در درگ از حالت سکون نشان میدهد ولی بااینحال، R8 با وزن 1570 کیلوگرم، بسیار سبکتر از برادر استیشن خود است که 2075 کیلوگرم وزن دارد.
با آغاز درگ، همانطور که انتظار میرفت، RS6 به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک جلو افتاد و R8 برای همگام شدن با افراطیترین استیشن آئودی اسپرت تلاش زیادی کرد. درنهایت اما این تلاشها نتیجه داد و سوپرکار V10 توانست RS6 را پشت سر بگذارد و به برادر استیشن خود درس سرعت بدهد. البته در پایان 400 متر اختلاف دو خودرو بسیار جزئی بود بهگونهای که R8 GT پس از 11.4 ثانیه به خط پایان رسید و RS6 GT این کار را در 11.5 ثانیه انجام داد.
مشخصات فنی
آئودی R8 GT | آئودی RS6 GT | |
پیشرانه | 5.2 لیتری V10 | 4.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 620 اسب بخار | 630 اسب بخار |
گشتاور | 565 نیوتن متر | 850 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
وزن | 1570 کیلوگرم | 275 کیلوگرم |
قیمت | 253,290 دلار | 198,900 دلار |