درگ خانوادگیهای 11 ثانیهای! بی ام و M5 CS، مرسدس E63 S و آئودی RS6 GT
وقتی حرف از خودروهای خانوادگی اسپرت میشود، بدون شک برندهای آلمانی اولین نامهایی هستند که به ذهن میآیند زیرا شرکتهایی مثل مرسدس بنز، بامو و آئودی دههها است که به تولید بهترین سدانها و استیشنهای اسپرت جهان مشغول هستند. حال سه نمونه از بهترین و قویترین مدلهای خانوادگی پرفورمنس این سه شرکت گرد هم جمع شدهاند تا طی رقابتی جذاب و هیجانانگیز، یکبار دیگر سریعترین خودروی این مثلث افسانهای تمام آلمانی را مشخص کنند.
یکی از مدعیان بزرگ این جمع، بامو M5 CS است. این خودرو با 1825 کیلوگرم وزن و پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 توئین توربو که 635 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور تولید میکند، سبکترین و قویترین عضو گروه محسوب میشود. علاوه بر این، میدانیم که بامو معمولاً قدرت خودروهای خود را کمتر از واقعیت اعلام میکند و آزمایشهای داینو نشان دادهاند که M5 CS درواقع حدود 650 اسب بخار قدرت و 860 نیوتن متر گشتاور دارد.
اگر اعداد اعلامی را برای بامو در نظر بگیریم، آئودی RS6 GT با موتور 4 لیتری V8 توئین توربویی که 630 اسب بخار قدرت تولید میکند، بسیار به آن نزدیک است درحالیکه گشتاور بسیار بیشتری برابر با 850 نیوتن متر دارد. بااینحال، ازآنجاییکه RS6 یک استیشن است، با وزن 2075 کیلوگرم، از هردو سدان رقیب سنگینتر است. در آخر هم به ضعیفترین و قدیمیترین عضو گروه یعنی مرسدس E63 S AMG میرسیم که از یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو با 612 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. این ماشین کمی از آئودی سبکتر و از بامو سنگینتر است. هر سه خودرو هم به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند.
ازآنجاییکه لانچ کنترل بامو زمانی که چرخها دچار هرزگردی میشوند انتقال نیرو را قطع میکند، در دو درگ اول آئودی بهراحتی پیروز شد درحالیکه مرسدس حرفی برای گفتن نداشت. خوشبختانه اما رانندهٔ M5 CS قسمتی از مسیر که کمتر خیس باشد را پیدا میکند و حالا بامو توان واقعی خود را نشان میدهد. در هر سه درگی که از این طریق انجام میشود، M5 به پیروزی میرسد و تایم 11 ثانیه را ثبت میکند درحالیکه آئودی با وجود که تلاش زیادی از خود نشان داد ولی نتوانست تایمی بهتر از 11.3 ثانیه ثبت کند. جایگاه سوم هم به مرسدس با تایم 11.5 ثانیه رسید.
در مسابقات رولینگ بازهم بامو از همه سریعتر است ولی حالا مرسدس آئودی را پشت سر میگذارد. البته در ادامه E63 به دلیل روشن شدن چراغ چک، از رقابت خارج شد و مسابقات رولینگ بعدی فقط بین آئودی و بامو انجام شد. M5 CS در این مسابقات همچنان پیشتاز ماند و RS6 GT صرفاً در آزمایش ترمز توانست انتقام ضعیف از رقیب باواریایی بگیرد.
مقایسه مشخصات فنی
آئودی RS6 GT | بامو M5 CS | مرسدس E63 S | |
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو | 4.4 لیتری V8 توئین توربو | 4.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 630 اسب بخار | 635 اسب بخار | 612 اسب بخار |
گشتاور | 850 نیوتن متر | 750 نیوتن متر | 850 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 2075 کیلوگرم | 1825 کیلوگرم | 1990 کیلوگرم |
قیمت | 198,900 دلار | 143,995 دلار | 113,950 دلار |