درگ نسل جدید بی ام و M5 با مرسدس E63، آئودی RS7 و مرسدس GT63
نسل جدید M5 یکی از جنجالیترین خودروهای بامو طی چند سال اخیر بوده است. این سوپرسدان باواریایی، برای اولین بار در تاریخ خود سراغ قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی رفته و یک موتور الکتریکی را در کنار پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 توئین توربوی آشنای بامو قرار داده است. این سیستم مجموعاً 727 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که افزایش قابلتوجهی را نسبت به نسل قبلی نشان میدهد ولی مشکل بزرگ M5 جدید، وزن بسیار سنگینی است که به 2445 کیلوگرم رسیده است. بااینحال، سؤال اینجا است که آیا نسل جدید سدان پرفورمنس بامو در برابر رقبای بنزینی مستقیم خود از مرسدس و بامو توان رقابت خواهد داشت؟
برای فهمیدن پاسخ این سؤال، تراتل هاوس M5 جدید را در برابر مرسدس E63 S و آئودی RS7 پرفورمنس قرار دادهاند. هردوی این خودروها از پیشرانههای 4 لیتری V8 توئین توربو استفاده میکنند که با استفاده از بنزین خالص و بدون نیروی کمکی هیبریدی، در مرسدس 612 اسب بخار و در آئودی 630 اسب بخار قدرت تولید میکند. هرچند این خودروها هردو از بامو ضعیفتر هستند اما از سوی دیگر، با وزن 2230 کیلوگرم برای آئودی و 2040 کیلوگرم برای مرسدس، سبکترند. بااینوجود، M5 جدید هم در مسابقهٔ رولینگ و هم درگ از حالت سکون، دو رقیب خود را مغلوب کرد هرچند که اختلاف چندان زیاد نبود.
پس از باخت E63 و RS7، یک مرسدس بسیار قویتر یعنی GT63 S E Performance به میدان میآید. این خودرو هم مثل M5 از قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی با پیشرانهٔ V8 توئین توربو استفاده میکند ولی با 843 اسب بخار قدرت و 1470 نیوتن متر گشتاور، بسیار قویتر از رقیب باواریایی و با وزن 2380 کیلوگرم، اندکی سبکتر است؛ بنابراین، تعجبی نداشت که GT63 توانست بهراحتی M5 را مغلوب کند. پسازاین، یک مسابقهٔ درگ در حالت تمام الکتریکی بین این دو ماشین برگزار شد و این بار M5 توانست برنده شود زیرا حداکثر سرعت این خودرو در حالت تمام الکتریکی 140 و حداکثر سرعت مرسدس 130 کیلومتر بر ساعت است.
پس از پایان این رقابت، هردو مجری تراتل هاوس مرسدس E63 را بهعنوان بهترین خودروی جمع انتخاب میکنند و RS7 را در جایگاه دوم قرار میدهند. از دید آنها، نسل جدید بامو M5 سدان پرفورمنس چندان مطلوبی نیست و GT63 S E پرفورمنس هم نسبت به چیزی که ارائه میکند بسیار گران است زیرا از لحاظ فنی تفاوت بزرگی با E63 S ندارد.
مشخصات فنی
آئودی RS7 | بامو M5 | مرسدس E63 S | مرسدس GT63 S E | |
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو | 4.4 لیتری V8 توئین توربو هیبرید | 4.0 لیتری V8 توئین توربو | 4.0 لیتری V8 توئین توربو هیبرید |
قدرت | 630 اسب بخار | 727 اسب بخار | 612 اسب بخار | 843 اسب بخار |
گشتاور | 850 نیوتن متر | 1000 نیوتن متر | 850 نیوتن متر | 1470 کیلوگرم |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 2230 کیلوگرم | 2445 کیلوگرم | 2040 کیلوگرم | 2380 کیلوگرم |
قیمت | 128,600 دلار | 119,500 دلار | 112,800 دلار | 194,900 دلار |