درگ اسپرتهای جمعوجور آلمانی؛ مرسدس A45، بیامو M2 و آئودی RS3
در این جمع تمام آلمانی، مرسدس A45 و آئودی RS3 رقبای مستقیم یکدیگر هستند. هرچند آئودی به لطف پیشرانهٔ 2.5 لیتری پنج سیلندر خود صدای جذابتری دارد ولی این موتور قدرت کمتری نسبت به پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مرسدس تولید میکند. هاچبک داغ آئودی 400 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور دارد درحالیکه این اعداد برای مرسدس 421 اسب بخار و 500 نیوتن متر هستند.
از سوی دیگر، بامو M2 خودروی متفاوتی است. این کوپهٔ جمعوجور از یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش خطی توئین توربو استفاده میکند که با 460 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور، از هردو رقیب خود قویتر است. البته برخلاف هاچبکهای رقیب، در M2 نیرو فقط به چرخهای عقب منتقل میشود. علاوه بر این، درحالیکه مرسدس و آئودی هردو به گیربکسهای دوکلاچه مجهز هستند، بامو از گیربکس هشت سرعته اتوماتیک استفاده میکند.
البته میدانیم که بامو معمولاً قدرت و گشتاور خودروهای خود را کمتر از واقعیت اعلام میکند و بهاحتمالزیاد این موضوع در مورد M2 هم صدق میکند. این در حالی است که در M2 مدل 2025 خروجی اعلامی موتور به 480 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده که احتمالاً این اعداد به واقعیت نزدیکتر هستند. علاوه بر این، سیستم لانچ کنترل بامو هم رقبا را شرمنده میکند و این موضوع بهوضوح در همین درگ هم دیده میشود.
در مسابقهٔ اول از دو درگی که در این ویدئو میبینیم، ابتدا RS3 به دلیل برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک جلو افتاد ولی در ادامه بامو بهراحتی پیشی گرفت و برنده شد تا آئودی در جایگاه دوم و مرسدس در رتبهٔ آخر قرار گیرند. در درگ دوم، M2 لانچ بهتری داشت و از همان ابتدا با هاچبکهای چهارچرخ محرک همگام شد اما این بار در انتهای 400 متر جای RS3 و A45 تغییر کرد.
مقایسه مشخصات فنی
بیامو M2 | آئودی RS3 | مرسدس A45 S | |
پیشرانه | 3.0 لیتری I6 توئین توربو | 2.5 لیتری I5 توربو | 2.0 لیتری I4 توربو |
قدرت | 460 اسب بخار | 400 اسب بخار | 421 اسب بخار |
گشتاور | 550 نیوتن متر | 500 نیوتن متر | 500 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 7 سرعته دوکلاچه | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 1730 کیلوگرم | 1565 کیلوگرم | 1605 کیلوگرم |