یادی از سوپراسپرتهای 16 سیلندر آئودی و بنتلی، پیش درآمدی برای بوگاتی ویرون
همهٔ ما نیروگاه جذاب W16 گروه فولکسواگن را با بوگاتی ویرون میشناسیم. هایپرکاری که دنیا را شگفتزده کرد و با عبور از مرز 400 کیلومتر بر ساعت به سریعترین خودروی تولیدی جهان تبدیل شد. بااینحال، ویرون اولین هایپرکاری نبود که به این پیشرانه مجهز شد زیرا در آن سالها، گروه فولکسواگن در حال بررسی برندها و کانسپتهای مختلفی بود تا ببیند کدامیک میتوانند لایق نیروگاه W16 باشند. این فرایند منجر به ساخت سوپرکارهای کانسپت جذابی شد که امروز فراموش شدهاند.
همچنین بخوانید: پیشرانه 18 سیلندر فولکسواگن، شاهکاری که موتور W16 بوگاتی را خلق کرد
طرح جسورانهٔ فردیناند پیچ برای فولکسواگن
رئیس گروه فولکسواگن «فردیناند پیچ» از اینکه فولکسواگن صرفاً سازندهٔ خودروهای اقتصادی معمولی باشد راضی نبود و برنامههای بلندپروازانهای برای این شرکت داشت که شامل ساخت سوپرکارها و خودروهای لوکس میشد. پیچ اما میدانست که نمیتواند همهٔ این خودروها را با برند فولکسواگن عرضه کند و به همین دلیل، در سال 1998 در عرض چند ماه سه برند بوگاتی، بنتلی و لامبورگینی را خرید. وی از طریق این برندها میتوانست توانایی مهندسی فولکسواگن را به نمایش بگذارد و خودروهای جدیدی را با قیمتهای بالایی به فروش برساند. بااینحال، فولکسواگن در ابتدا تصمیم نگرفته بود که از کدام برند برای چه هدفی استفاده کند. آیا بوگاتی برندی برای کوپهها و سدانهای لوکس و بنتلی برای سوپراسپرتها باشد یا برعکس؟
قبل از خرید این برندها، پیچ ایدهٔ ساخت یک پیشرانهٔ دیوانهوار را مطرح کرده بود. یک نیروگاه W18 که از ترکیب سه موتور VR6 ساخته شده بود. این موتور که قرار بود در سینهٔ خودرویی خاص قرار گیرد، اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس 1998 در کانسپت بوگاتی EB118 معرفی شد. این یک کوپهٔ لوکس و بزرگ با طرحی جوجارو بود. کمتر یک سال بعد در نمایشگاه خودروی ژنو 1999، دو کانسپت فوقالعادهٔ دیگر توسط گروه فولکسواگن رونمایی شد. یکی از این کانسپتها، بوگاتی EB218 بود که در اصل نسخهٔ سدان EB218 محسوب میشد و از همان پیشرانهٔ W18 استفاده میکرد. کانسپت دیگر هم بنتلی هانادیرس نام داشت. یک سوپراسپرت موتور وسط جذاب که برای اولین بار موتور W16 گروه فولکسواگن را معرفی کرد.
با توجه به این کانسپتها، به نظر میرسد گروه فولکسواگن ابتدا در نظر داشت بنتلی برندی برای سوپراسپرتهای سریع و بوگاتی برای سدانهای لوکس و قدرتمند باشد. بااینحال، میدانیم که این اتفاق رخ نداد و هیئتمدیرهٔ گروه فولکسواگن تصمیم گرفت بوگاتی برند هایپرکار آیندهٔ این گروه باشد و بنتلی به تولید کوپهها و سدانهای لوکس بپردازد.
بنتلی هانادیرس، پیش درآمدی برای ویرون
هانادیرس نام قسمتی از پیست مشهور مسابقه لمان است یعنی جایی که چند دهه قبل «سر تیم بیرکین» پشت فرمان یک بنتلی بلاور از یک مرسدس SSK با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت با دو چرخ روی چمنها سبقت گرفت. همانطور که گفتیم، کانسپت بنتلی هانادیرس برای اولین بار پیشرانهٔ W16 گروه فولکسواگن را معرفی کرد. این موتور که از ترکیب دو پیشرانهٔ W8 ساخته شده بود، درنهایت جایگزین موتور W18 موردنظر فردیناند پیچ شد و در بوگاتی ویرون مورداستفاده قرار گرفت. همچنین اگر این کانسپت را در کنار بوگاتی ویرون قرار دهیم، متوجه شباهت فرم کلی دو خودرو هم میشویم بهگونهای که فرم محدب سقف و بخش انتهایی هانادیرس در ویرون هم دیده میشود.
گام دوم با آئودی رزمایر
یک سال پس از هانادیرس، نوبت به معرفی دومین سوپرکار کانسپت با موتور W16 رسید که در نمایشگاه خودروی ژنو 2000 رونمایی شد. این خودرو بدنهٔ آلومینیومی صیقلی و جلوپنجرهٔ نعل اسبی داشت که از خودروهای مسابقهای اتویونیون دههٔ 30 الهام گرفته بود. نام این سوپراسپرت هم از یکی از رانندگان فوقالعادهٔ آن دوران یعنی «برند رزمایر» گرفته شده بود که در ژانویهٔ 1938 در جریان تلاش برای شکستن رکورد سرعت در اتوبان جدید فرانکفورت جان باخت. آئودی رزمایر هم به همان پیشرانهٔ 8 لیتری W16 مجهز شده بود که پشت صندلیها قرار داشت ولی این سوپرکار هم مثل هانادیرس تولید نشد و آئودی تصمیم به ساخت سوپراسپرت معمولیتر R8 گرفت.
نیروگاه قدرتمند W16
ستارهٔ اصلی دو کانسپت بنتلی هانادیرس و آئودی رزمایر، نیروگاه W16 با 8 لیتری حجم و 64 سوپاپ بود. هرچند فردیناند پیچ ابتدا پیشرانهٔ W18 را در نظر گرفته بود که سه سرسیلندر داشت اما بعداً به دلیل مشکلات این موتور مثل اندازهٔ بزرگ، تصمیم بر ساخت موتور کوچکتر W16 با دو سرسیلندر گرفته شد. این موتور در هانادیرس بهصورت تنفس طبیعی و بدون هیچ توربوشارژری معرفی شد و 630 اسب بخار قدرت و 760 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این پیشرانه در رزمایر هم به شکل تنفس طبیعی استفاده شد ولی حالا قدرت موتور به 710 اسب بخار افزایش یافته بود هرچند که گشتاور تغییری نداشت. نسخهٔ نهایی و چهار توربوی این موتور در کانسپت بوگاتی ویرون 16/4 در سال 2000 معرفی شد و خروجی خارقالعادهٔ 1000 اسب بخار قدرت و 1250 نیوتن متر گشتاور را به نمایش گذاشت.
سخن پایانی
اتفاقاتی که مرور کردیم داستان جالب تصمیمات درست گروه فولکسواگن را نشان میدهد. شرکتی که تصمیم ساخت هایپرکاری جنجالی را داشت ولی نمیدانست این کار را با کدام برند انجام دهد. هرچند لامبورگینی میتوانست در این ماجرا انتخاب اول باشد اما بوگاتی و بنتلی هم هردو برندهایی باسابقه و با میراث مسابقهای پربار بودند. درنهایت، گروه فولکسواگن بهترین تصمیمات را گرفت و هانادیرس و رزمایر هرچند هیچکدام تولید نشدند ولی راه را برای ویرون همراه کردند و بهموقع کنار کشیدند.