مقایسه نسل اول و آخر آئودی A6، تکامل طراحی از 1994 تا 2025

چهارشنبه 27 فروردین 1404 - 14:30
مطالعه 4 دقیقه
Audi-A6-1
از طراحی جعبه‌ای و محافظه‌کارانه دهه 90 میلادی تا خطوط تندوتیز و چهره‌ای تهاجمی در مدل 2026، با پدال همراه باشید تا سیر تکامل طراحی آئودی A6 طی سه...
تبلیغات

از طراحی جعبه‌ای و محافظه‌کارانه دهه 90 میلادی تا خطوط تندوتیز و چهره‌ای تهاجمی در مدل 2026، با پدال همراه باشید تا سیر تکامل طراحی آئودی A6 طی سه دهه را بررسی کنیم.

اولین نسل آئودی A6 که ابتدا آئودی 100 نام داشت، به‌طور رسمی در سال 1994 معرفی شد. این خودرو درواقع یک فیس‌لیفت از آئودی 100 بود، اما خودروساز آلمانی نام آن را تغییر داده تا با شیوهٔ جدید نام‌گذاری شرکت هماهنگ شود؛ بنابراین A6 رسماً متولد شد و بین A4 کوچک‌تر و A8 پرچم‌دار که به‌تازگی معرفی شده بود، قرار گرفت. با نگاهی به زبان طراحی اولین نسل A6، واضح است که سبک طراحی خودرو رویکرد محافظه‌کارانه و کاربردی سدان‌های آلمانی اوایل دهه 90 داشته است. این دورانی بود که آلمانی‌ها ترجیح می‌دادند خودروهایی ساده‌تر تولید کنند.

کپی لینک

نمای بیرونی

آئودی A6 مدل 1994 فرم جعبه‌ای معمولی با خط سقف صاف داشت و این خودرو بیشتر کاربردی به نظر می‌رسید تا جذاب. حتی جلوپنجره هم بی‌آلایش به نظر می‌رسد و توسط چراغ‌های جلو هالوژن مستطیلی ساده احاطه شده است. این خودرو اصلاً تلاشی برای خودنمایی نداشت. در همین حال، پانل‌های بدنه نسبتاً صاف بودند و کمترین حجم‌پردازی در آن‌ها به کار رفته بود، درحالی‌که گلگیرها فقط کمی برجسته بودند. طبیعتاً در آن زمان، خودروها دی‌لایت نداشتند و بنابراین خبری از امضای نوری نبود.

سه دهه به جلو می‌رویم و در اینجا آئودی A6 مدل 2026 کاملاً جدید را داریم که به خودرویی بسیار شیک‌تر و پویاتر تبدیل شده است. فرم کوپه مانند و اوورهنگ‌های کوتاه باعث شده این خودرو هیچ شباهتی به نسل‌های قبلی خود نداشته باشد. جلوپنجره بزرگ، توسط چراغ‌های جلوی LED ماتریکسی تیزی احاطه شده است و به دنبال آن خطوط شخصیت جسورانه‌ای روی بدنه کشیده شده است. از لحاظ ابعاد، A6 جدید بسیار بزرگ‌تر شده است. این خودرو فاصلهٔ محوری 2,923 میلی‌متری دارد درحالی‌که این رقم در نسل اول 2,678 میلی‌متر بود. همچنین، خودروی 2026 از سپر تا سپر 4,991 میلی‌متر طول دارد، درحالی‌که طول جد بزرگ آن 4,798 میلی‌متر بود.

کپی لینک

داخل

کابین A6 مدل 1994 همان چیزی است که از خودروهای لوکس دههٔ 90 انتظار می‌رود. داشبورد طرح افقی با دکمه‌های فیزیکی، کنترل‌های چرخشی و آمپرهای آنالوگ دارد. پلاستیک‌ها نرم و درعین‌حال بادوام به نظر می‌رسیدند و تریم‌های بالاتر دارای تزئینات چوبی و چرمی به‌عنوان آپشن بودند درحالی‌که بیشتر نمونه‌ها با روکش پارچه‌ای عرضه می‌شدند. تکنولوژی‌های خودرو فقط در سیستم صوتی کاست، ساعت آنالوگ و سیستم تهویهٔ اتوماتیک سفارشی خلاصه می‌شد و هیچ صفحه‌نمایش بزرگ و هیچ سیستم ایمنی فعال پیشرفته‌ای وجود نداشت. از نظر راحتی، صندلی‌ها مناسب بودند اما گرم‌کن و تهویه را فراموش کنید چه رسد به ماساژور که در A6 جدید می‌بینیم.

سدان A6 جدید نمایشگرهای زیادی دارد و این طرح چندصفحه‌ای اساساً کابین را تعریف می‌کند. حتی سرنشین جلو نیز صفحه‌نمایش مخصوص به خود را دارد. سپس به متریال می‌رسیم که شامل چرم والکونا، چوب گردو و تریم آلومینیومی می‌شود که کاملاً حس و حال لوکسی دارد. تکنولوژی‌ها هم شامل تمام ویژگی‌های اتصالی امروزی، به‌روزرسانی از راه دور، سیستم صوتی سه‌بعدی B&O و حتی یک نمایشگر هدآپ واقعیت افزوده می‌شود.

کپی لینک

پرفورمنس

مقایسهٔ پرفورمنس ازن دو خودرو درست نیست زیرا سه دهه باهم اختلاف دارند ولی صرفاً برای اطلاع، A6 جدید در آمریکا فقط با یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 هیبریدی خفیف عرضه می‌شود که 370 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور دارد. آئودی A6 مدل 2026 با کمک سیستم چهارچرخ محرک کواترو، تنها در 4.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رسد که بسیار چشمگیر است. نزدیک‌ترین نسخهٔ نسل اول A6 به مدل امروزی، S6 پلاس است که با 325 اسب بخار قدرت فقط در سال 1997 در اروپا عرضه شد. این مدل برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر در ساعت به حدود 5.5 ثانیه زمان نیاز داشت که برای سه دهه پیش رقم خوبی بود.

به‌طورکلی، آئودی A6 به‌عنوان خودرویی لوکس و قابل‌اطمینان ولی بدون خودنمایی متولد شد و توانست در بین رقبایی مثل مرسدس بنز E کلاس و ب‌ام‌و سری 5 برای خود جایگاهی دست‌وپا کند. این داستان تا به امروز ادامه پیدا کرده ولی A6 جدید خودرویی کاملاً متفاوت از پدربزرگ سی‌سالهٔ خود است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.