معرفی آئودی Q3 مدل 2026 با تغییر چهره و امکانات جدید
بازسازی محصولات آئودی در جریان است و پس از معرفی نسل جدید Q5، حالا نوبت به Q3 رسیده تا تغییر چهره دهد.
کراساور پرفروش آئودی Q3 به نسل سوم خود وارد شده و تغییرات قابلتوجهی در داخل و خارج دارد. این مدل رقیب BMW X1 است و البته چندان شگفتانگیز به نظر نمیرسد.
آئودی به Q3 جدید چراغ جلوی باریک و چراغ عقب دوتکه داده، هرچند برادر بزرگترش از این انتخاب طراحی مد روز صرفنظر کرده است. فقط چراغهای روشنایی روز در بالا بلافاصله قابلدیدن هستند، زیرا چراغهای اصلی ماتریکس LED پشت شیشههای تیره و با تزئینات مشکی براق، طرفین سپر، پنهان شدهاند. یک چراغ جلو حاوی 25,600 میکرو-LED است که هر کدام تقریباً نصف ضخامت موی انسان هستند. این به نظر گران برای تعویض میآید.
در عقب، آئودی چراغها را با یک نوار نوری LED جدا کرده است. راننده میتوانند ظاهر چراغهای عقب را با انتخاب یکی از شش گرافیک موجود تغییر دهد که از طریق نمایش 36 بخش مختلف چراغهای عقب حاصل میشود. چراغهای عقب شبیه به A6 جدید هستند.
آئودی قول داده از اگزوزهای تقلبی فاصله بگیرد و خوشحالیم که Q3 جدید از خروجیهای بلااستفاده صرفنظر کرده است. در حالی که Q5 حتی در مدل پایه یک سیستم اگزوز دوگانه قابلدیدن دارد، برادر کوچکترش با مخفی کردن نوک اگزوز در زیر سپر عقب، ظاهری تمیزتر دارد. شاید آئودی کیت بدنهی تهاجمیتر را برای نسخههای S و RS نگه داشته است. به هر حال، مدل S Line دارای یک دیفیوزر شفاف بدون برش است.
نیمرخ ممکن است شما را به این فکر بیاندازد که تصاویر Q5 را مشاهده میکنید. شباهت بسیار زیاد است، تریمهای بالاتر با چرخهای 20 اینچ عرضه میشوند، در حالی که مدل پایه دارای مجموعه 17 اینچی است. عرض تایر از 215 به 235 میلیمتر افزایش یافته و ضریب درگ از 0.32 به 0.30 رسیده است.
فضای داخلی یک نمونه معمولی از نسل جدید آئودی است، اما بدون صفحه نمایش اختیاری برای سرنشین که احتمالاً بهتر است، زیرا Q5 پایه بدون نمایشگر اضافی داشبورد، عجیب به نظر میرسد. راننده یک پنل ابزار دیجیتال 11.9 اینچی و یک صفحه لمسی 12.8 اینچی با سیستمعامل Android Automotive به جای سیستم قدیمی آئودی دریافت میکند. اگر مثل ما باشید، احتمالاً از دکمههای لمسی روی فرمان یا حاشیههای ضخیم نمایشگر خوشتان نمیآید.
یک ارتقاء قابلتوجه که در هیچ آئودی کامپکت دیگری یافت نمیشود: Q3 اولین مدل در کلاس خود است که شیشههای آکوستیک برای پنجرههای جانبی جلو دارد و سواری آرامتری ارائه میدهد. شرکت سازنده اعتراف کرده کیفیت داخلیاش کاهش یافته و قول داده کیفیت محصولات آینده را بهبود بخشد!
آئودی انتخاب دنده را از کنسول مرکزی به پشت فرمان منتقل کرده است تا فضای بین صندلیهای جلو را برای دو جا لیوانی بزرگ، یک پد شارژ القایی خنکشونده و دو پورت USB آزاد کند. برای این هدف، مهندسان آئودی یک اهرم چپ چندمنظوره طراحی کردهاند که شامل کنترلهای برفپاککن، عملکردهای نور و سیگنالهای راهنما میشود.
با صندلی نیمکت عقب در موقعیت عادی، آئودی Q3 دارای 488 لیتر فضای بار است. اگر صندلیهای عقب کاملاً به جلو کشیده شوند، حجم صندوق به 575 لیتر افزایش مییابد. با صندلیهای جمعشده در عقب، 1,386 لیتر برای حمل بار، فراهم میشود. این کراساور میتواند تا 2,100 کیلوگرم را بکسل کند.
آئودی Q3 پایه با یک موتور بنزینی توربوشارژ 1.5 لیتری عرضه میشود که میتواند دو سیلندر از چهار سیلندر خود را برای کاهش مصرف سوخت خاموش کند. این واحد هیبریدی، 148 اسب بخار قدرت و 250 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که از طریق گیربکس اتوماتیک دوکلاچه هفتسرعته به چرخهای جلو منتقل میشود. مدل قویتر، موتور بنزینی 2.0 لیتر توربوشارژ با 261 اسب بخار و 400 نیوتنمتر گشتاور دارد که با سیستم چهارچرخ محرک کواترو ارایه میشود. در بخش دیزل، آئودی 2.0 TDI با 148 اسب بخار و 360 نیوتنمتر گشتاور دارد.
شاید جالبترین گزینه پلاگین هیبرید باشد، هرچند فقط FWD است. این مدل یک موتور بنزینی 1.5 لیتری را با یک محرک الکتریکی ترکیب میکند. خروجی کل سیستم 268 اسب بخار و 400 نیوتنمتر است. بسته باتری دارای ظرفیت خالص 19.7 کیلوواتساعت است که برد الکتریکی 120 کیلومتر در چرخه WLTP را امکانپذیر میکند. وقتی تخلیه شود، شارژ DC تا 50 کیلووات باتری را از 10٪ تا 80٪ در کمتر از 30 دقیقه پر میکند. برخلاف مدلهای بنزینی و دیزلی، هیبرید از گیربکس اتوماتیک ششسرعته استفاده میکند.
آئودی Q3 جدید را در سپتامبر در اروپا عرضه خواهد کرد، با قیمت پایه در آلمان از 44,600 یورو برای مدل بنزینی 1.5 لیتری. هیبرید پلاگین از 49,300 یورو شروع میشود. نسخههای destined برای ایالات متحده ممکن است تا پایان سال یا اوایل 2026 برسند.
با کنار رفتن Q2 که برای آمریکا نیست پس از یک نسل، Q3 به SUV پایه آئودی تبدیل خواهد شد. یک SQ3 باید دنبال شود و ایدهآل، یک RS Q3 جدید، هرچند بعید است موتور پنج سیلندر خطی محبوب را حفظ کند. یک Q3 Sportback شیک نیز به زودی انتظار میرود تا با BMW X2 رقابت کند.
یک Q3 کاملاً الکتریکی در حال حاضر در برنامه نیست، اما آئودی قصد دارد یک EV مقرونبهصرفهتر در بخش A3 را تا سال آینده معرفی کند. اینکه هاچبک یا کراساوور باشد هنوز مشخص نیست، اما میدانیم که در اینگولشتات ساخته خواهد شد و قیمتی کمتر از Q4 E-Tron خواهد داشت.