عقبنشینی آئودی از رویای تمام برقی و بازگشت به پیشرانههای بنزینی
آئودی رسماً برنامه پایان تولید موتورهای درونسوز در سال 2033 را کنار گذاشته و اعلام کرده که برای آینده قابلپیشبینی «انعطافپذیر» باقی خواهد ماند و شرایط بازار را از نزدیک رصد میکند. طی چند وقت اخیر همین حرکت را از چندین خودروساز دیگر هم دیدهایم. آخرین خودروی جدید آئودی با موتور درونسوز قرار بود در سال 2026 معرفی شود اما این برنامه دیگر معتبر نیست. گرنوت دولنر، مدیرعامل آئودی فاش کرد که شرکت تصمیم گرفته همچنان به تولید پیشرانههای درونسوز ادامه دهد و افزود که برنامههای مربوط به آیندهای تمام الکتریکی توسط مدیریت قبلی تعیین شده بود.
دولنر در مصاحبهای جدید با اتوکار گفت:
آئودی از سال 2024 تا 2026 مجموعهای کاملاً جدید از خودروهای با موتور درونسوز و پلاگینهیبریدی معرفی میکند و این به ما انعطافپذیری کامل برای حداقل هفت، هشت یا شاید ده سال آینده میدهد. سپس خواهیم دید که بازارهای ما چگونه توسعه مییابند.
تصمیم برای تمدید تولید موتورهای درونسوز شامل مدلهای آینده RS از بخش آئودی اسپرت، مانند نسل بعدی RS6 که انتظار میرود با پیشرانه پلاگینهیبریدی عرضه شود هم میشود. علاوه بر این، وقتی از دولنر درباره احتمال تولید مدلهای جدید R8 یا TT پرسیده شد، پاسخ داد:
آئودی به همهچیز فکر میکند. ما عاشق خودرو هستیم، اجازه دهید غافلگیر شوید هرچند که صحبت دراینباره کمی زود است.
به گفته دولنر، آئودی نسخهای ریبج شده از فولکسواگن ID.2 در بخش خودروهای الکتریکی کوچک رقابت میکنند تولید نخواهد کرد. بااینحال، او گزارشهای قبلی درباره یک خودروی الکتریکی در اندازه A3 را تأیید کرد که در دست توسعه بهعنوان محصولی مستقل است و در سال 2026 معرفی خواهد شد. این بدان معنا است که پس از توقف تولید مدلهای کوچکتر A1 و Q2 مدلهای A3 و Q3 بهعنوان نقاط ورود به سبد محصولات آئودی باقی خواهند ماند. درنهایت، مدیرعامل آئودی تأیید کرد که این برند توسعه معماریهای سختافزاری و نرمافزاری گروه فولکسواگن برای مدلهای بزرگتر مثل پلتفرم SSP که انتظار میرود در سال 2027 یا 2028 معرفی شود را رهبری خواهد کرد. این پلتفرم در ابتدا بهعنوان معماری صرفاً الکتریکی طراحی شده بود اما اخیراً اعلام شده که با موتورهای درونسوز در قالب پیشرانههای بردافزا نیز سازگار خواهد بود.