آئودی از همایش امسال اتومبیل وین در اتریش برای معرفی نسل جدید موتورهای ۳ لیتری TDI توربو دیزل V6 استفاده کرده است. این موتورها احتمالاً به زودی و همین امسال در صف پیشرانههای این خودروساز حاضر خواهند شد. این موتورها به نسبت حجمی که دارند، قدرت زیادی تولید میکنند و گفته میشود که مصرف سوخت بهینهتری دارند و گازهای خروجی از اگزوز آنها، آلودگی کمتری دارد.
این موتور جدید، ابتدا در دو آپشن قدرت 215 و 268 اسببخاری در دسترس مشتریان قرار میگیرد. حداکثر گشتاور این موتورها نیز بنا به گفته آئودی، به ۶۰۰ نیوتنمتر خواهد رسید. اگر بخواهیم به مقایسهای با وضعیت کنونی موتورهای آئودی برسیم، باید گفت که موتورهای ۳ لیتری TDI در حال حاضر دارای قدرت ۲۴۰ اسببخار و گشتاور ۵۵۰ نیوتنمتر هستند. البته به خاطر داشته باشید که برند خواهرخوانده آئودی، یعنی پورشه، موتورهای مخصوص به خود ۳ لیتری توربو دیزل V6 را دارد که قدرتی به اندازه ۳۰۰ اسببخار دارند و گشتاور خروجیشان ۶۵۰ نیوتنمتر است.
عناصر اصلی این موتورها، رینگ پیستونها و پینها هستند که برای حالت کمینه اصطکاک، بهینهسازی شدهاند. همچنین چرخه خنککننده برای محفظه میللنگ و سرسیلندر به صورت جداگانه درنظر گرفته شده است و یک توربوشارژر بسیار بهینه استفاده شده است. برای اولین بار در تولید موتورها، یک تبدیلکننده مواد NOx با فیلتر دیزل و انژکتور SCR همراه شده است.
آئودی هنوز دقیقاً مشخص نکرده که موتورهای جدید، در چه مدلهایی استفاده خواهند شد؛ با این حال، انتظار میرود که مدلهای A6، A8، Q5 و Q7 از گزینهها اصلی در خط تولید باشند.
معرفی نسل جدید موتورها در همایش اتومبیل وین تبدیل به یکی از رسمهای همیشگی این برند چهار حلقهای شده است. آئودی موتورهای ۲/۵ لیتری TFSI خود را در همین همایش در سال ۲۰۰۹ معرفی کرد و در سال ۲۰۱۰ نیز موتورهای ۳ لیتری جدید TDI (تا آن زمان) را به نمایش گذاشت. همچنین رونمایی از موتورهای 3 لیتری TDI با توربوهای دوقلو و آخرین ورژن موتورهای ۱/۸ لیتری TFSI در همایش سال ۲۰۱۱ بوده است. در سال ۲۰۱۲ نیز آئودی از موتورهای ۴ لیتری TFSI در وین پرده برداشت. سال گذشته هم، آئودی اولین موتورهای TDI V6 را برای نمونه اولیه R18 ای-ترون کواترو لمان معرفی کرده بود.