مقایسه آمار فروش بیامو و آئودی در سال 2025 و اختلافی عجیب
آمریکاییها در حال حاضر نگاه متفاوتی به این دو برند آلمانی دارند. اکثر علاقهمندان بیطرف خودرو معتقدند که بامو و آئودی از نظر جایگاه، طراحی لوکس و فناوری بسیار به هم نزدیک هستند. بامو به سمت رانندگی اسپرت تمایل دارد و آئودی بیشتر روی راحتی تمرکز کرده اما هر دو برند سالهاست که در کنار مرسدس بنز برترین خودروهای لوکس جهان را تولید میکنند. بااینحال، آمار فروش جدید در ایالاتمتحده نشاندهنده شکاف بزرگی بین این دو برند در سال 2025 است. بامو در سال 2025 تاکنون 178,499 دستگاه خودرو در آمریکا فروخته درحالیکه آئودی تنها 81,951 دستگاه فروش داشته که کمتر از نصف فروش بامو است. این آمار فروش بامو شامل برند مینی نیست. با وجود چالش تعرفهها، بامو در نیمه اول سال فروش خود را 1.6 درصد افزایش داده درحالیکه فروش آئودی نسبت به سال گذشته 12 درصد کاهش یافته است.
پرفروشترین مدل بامو در نیمهٔ اول سال 2025 در آمریکا، X5 با 33,588 دستگاه بوده است. در مقابل، آئودی تنها 9,975 دستگاه از Q7 قدیمی خود فروخته است. شاسیبلندهای کوچک آئودی عملکرد بهتری داشتند اما همچنان در پس بامو قرار دارند. بامو 29,029 دستگاه X3 و 13,322 دستگاه X1 فروخته درحالیکه آئودی 22,914 دستگاه Q5 و 12,612 دستگاه Q3 به فروش رسانده است. البته نسل جدید Q3 ماه گذشته معرفی شد و بنابراین ممکن است فروش این مدل کامپکت افزایش یابد. فروش سدانهای آئودی ضعیف بوده است بهگونهای که A4 تنها 500 دستگاه فروخته، A6 فروش 3,559 دستگاهی داشته و A8 هم موفق به فروش 749 دستگاه شده است. در مقابل، بامو در شش ماه اول سال با فروش 14,157 دستگاه سری 3، تعداد 13,432 دستگاه سری 5 و 5,707 دستگاه سری 7، آئودی را کاملاً پشت سر گذاشت. البته آئودی 8,275 دستگاه A5 هم فروخته که حالا جایگزین A4 و A5 قدیمی در سبد محصولات این برند شده است. بااینحال، با جمع فروش سری 3 و سری 4 که 23,369 دستگاه میشود، بامو در این سگمنت نیز بهراحتی آئودی را مغلوب کرد. در همین حال، سری 2 با فروش 9,740 دستگاه (شامل کوپه و گرن کوپه) نیز بالاتر از آئودی A3 با 4,880 دستگاه قرار دارد.
فروش محصولات اصلی نشاندهنده تمایل واضح بازار آمریکا به سمت بامو است اما در مورد مدلهای خاص و الکتریکی شرایط چگونه است؟ فروش Q4 e-Tron در نیمهٔ اول سال 3,121 دستگاه، فروش Q6 e-tron برابر با 6,962 دستگاه و Q8 e-tron تنها 824 دستگاه بوده است. از سوی دیگر، بامو تنها رقیب مستقیمی برای Q8 e-tron دارد که iX است و با فروش 6,742 دستگاه بهراحتی از رقیب الکتریکی انگولشتاتی خود پیشی گرفته است. A7 اسپرتبک آئودی یکی از معدود مدلهایی است که فروش آن در 2025 افزایش یافته و 1,094 دستگاه فروخته اما بامو تقریباً دو برابر این تعداد، یعنی 2,007 دستگاه از سری 8 (شامل نسخههای کوپه، کانورتیبل و گرن کوپه) فروخته است. البته باید توجه داشت که سری 8 تنوع بیشتری دارد. پس از بررسی تمام اعداد، تنها یک مدل آئودی یافتیم که از رقیب مستقیم بامو فروش بیشتری داشته است. این خودرو Q8 بنزینی با 5,829 دستگاه است که رقیب X6 با فروش 4,703 دستگاه محسوب میشود.
دلیل فروش کمتر آئودی از بامو چیست؟
مدلهایی مانند A4، A8 و Q7 همگی قدیمیتر از معادلهای بامو هستند که این موضوع نشان میدهد چرا آئودی در آمریکا اینقدر از رقیب خود عقب افتاده است. برای مثال، A8 کنونی از سال 2019 در بازار حضور دارد درحالیکه سری 7 کنونی بامو از 2023 عرضه شده است. آئودی همچنین در حال بازسازی خط تولید خود است و A4 را با A5 جدید جایگزین کرده است. حذف این نام باسابقه ممکن است برای خریداران کمی گیجکننده باشد. همین موضوع درباره ساختار نامگذاری پیچیده آئودی برای پیشرانهها و نسخههای مختلف صدق میکند که تمایز بین مدلها را دشوار کرده است. بااینحال، آئودی دست روی دست نگذاشته است. مدلهای جدید مانند Q3، Q5 و A5 یا هنوز به بازار نیامدهاند یا هنوز به پتانسیل کامل فروش خود نرسیدهاند؛ اما در حال حاضر، آئودی فاصله زیادی با رقیب باواریایی خود دارد که به این سادگیها جبران نخواهد شد.