آئودی RS3 GT در راه است، قویترین هاچبک جهان و خداحافظی با موتور پنج سیلندر
در دنیای رقابتهای بیپایان هاچبکهای آتشین، به نظر میرسد آئودی قصد دارد آخرین و قدرتمندترین برگ برنده خود را رو کند. بهتازگی یک پروتوتایپ از آئودی RS3 با ظاهری تهاجمیتر و تغییرات آیرودینامیکی چشمگیر در پیست نوربرگرینگ آلمان شکار شده است؛ مدلی که احتمالاً RS3 GT خواهد گرفت و بهعنوان یک نسخه ویژه و تولید محدود، میتواند پایانی باشکوه برای موتور افسانهای پنج سیلندر این شرکت رقم بزند. این خودرو که برای ثبت رکوردهای جدید در جهنم سبز آماده میشود، فراتر از یک فیسلیفت ساده است و خود را برای کسب عنوان قدرتمندترین هاچبک بنزینی جهان آماده میکند.
اگرچه بدنه کلی خودرو آشنا به نظر میرسد اما جزئیات جدیدی آن را از نسخه استاندارد RS3 متمایز میکند. در نمای جلو، کاناردهای (بالچههای کوچک) تیزی روی سپر نصب شده و اسپلیتر نیز طراحی جدیدی دارد؛ اما مهمترین تغییر در بخش عقب رخ داده؛ جایی که یک بال بزرگ از جنس فیبر کربن جایگزین اسپویلر قبلی شده تا داونفورس بیشتری تولید کند. کالیپرهای ترمز آبیرنگ نیز از دیگر ویژگیهای متمایز این نمونه اولیه است.
زیر کاپوت این هیولای جدید، همان موتور نمادین ۲.۵ لیتری توربوشارژ پنج سیلندر آئودی قرار خواهد گرفت اما افزایش قدرت خواهد داشت. سباستین گرمز، مدیرعامل آئودی اسپرت، پیشتر اشاره کرده بود که میتوان قدرت این موتور را بدون نیاز به سیستمهای هیبریدی افزایش داد. این یعنی RS3 GT قدرتی فراتر از ۴۰۰ اسب بخار نسخه پرفورمنس خواهد داشت و هدف اصلی آن، شکستن رکورد ۴۲۱ اسب بخاری رقیب دیرینهاش، مرسدس A45 AMG است. این افزایش قدرت احتمالاً با بازنگری در سیستم تعلیق تطبیقی و سامانههای الکترونیکی همراه خواهد بود تا اطمینان حاصل شود که RS3 GT نهتنها در مسیر مستقیم، بلکه در پیچها نیز یک مدعی تمامعیار است.
با توجه به قوانین سختگیرانه آلایندگی در اروپا، به نظر میرسد این نسخه ویژه، آخرین فصل از کتاب پرافتخار موتور پنج سیلندر آئودی باشد. پیشازاین، مدلهای TT RS و RS Q3 نیز با این پیشرانه خداحافظی کرده بودند. انتظار میرود آئودی RS3 GT در سال ۲۰۲۶ بهعنوان یک مدل تولید محدود و گرانقیمتترین عضو خانواده A3 معرفی شود و نام خود را بهعنوان یکی از برترین هاچبکهای دوران درونسوز ثبت کند.