آئودی لوکس فقط ۳۳ هزار دلار! راز قیمت ارزان خودروهای تولید چین چیست؟

سه‌شنبه 15 مهر 1404 - 20:50
مطالعه 3 دقیقه
آئودی E5 اسپرت‌بک
آئودی با عرضهٔ یک خودروی برقی ۳۳ هزار دلاری بازار چین را شگفت‌زده کرد. راز این قیمت باورنکردنی و استقبال فوق‌العاده از آن چیست؟
تبلیغات

آئودی با عرضه یک خودروی برقی جدید و منحصربه‌فرد در چین، قواعد بازی را بر هم زده است. این مدل جدید که E5 اسپرت‌بک نام دارد، با قیمتی معادل تنها ۳۳,۱۰۰ دلار عرضه شده و توانسته در همان نیم ساعت اول، بیش از ۱۰ هزار پیش‌فروش را به ثبت برساند؛ موفقیتی چشمگیر که برای یک برند لوکس آلمانی در بازار رقابتی چین، یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود. این قیمت‌گذاری جسورانه برای خودرویی با چنین مشخصاتی، بسیار قابل‌توجه است. مدل پایه E5 به یک باتری ۷۶ کیلووات ساعتی و یک موتور برقی با قدرت ۲۹۵ اسب بخار مجهز است که بر اساس استانداردهای محلی، بردی معادل ۶۱۸ کیلومتر را ارائه می‌دهد. در مدل‌های رده بالاتر، قدرت خودرو تا ۷۷۶ اسب بخار نیز افزایش می‌یابد. نکته جالب‌توجه دیگر، طراحی جدید لوگوی این خودرو است که به‌جای چهار حلقهٔ سنتی آئودی، کلمهٔ AUDI روی جلوپنجره آن حک شده تا جذابیت بیشتری برای خریداران جوان و علاقه‌مند به فناوری داشته باشد.

کپی لینک

راز این قیمت شگفت‌انگیز چیست؟

شاید در نگاه اول، نیروی کار ارزان در چین دلیل اصلی این قیمت‌گذاری به نظر برسد اما کارشناسان معتقدند هزینه‌های نیروی کار تنها حدود ۱۰ درصد از کل هزینه‌های تولید یک خودرو را تشکیل می‌دهد. دلایل اصلی این قیمت رقابتی، در مجموعه‌ای از عوامل دیگر شامل هزینه‌های پایین‌تر باتری و انرژی در چین، بهره‌وری بسیار بالاتر در خطوط تولید محلی و مالیات بر ارزش‌افزوده پایین‌تر (۱۰ درصد در چین در برابر ۱۹ درصد در آلمان) نهفته است. علاوه بر این، تولیدکنندگان در چین با حاشیه سود بسیار کمتری نسبت به همتایان آلمانی خود فعالیت می‌کنند. تخمین زده می‌شود اگر خودرویی مشابه E5 در اروپا تولید و فروخته شود، قیمتی دست‌کم دو برابر خواهد داشت.

این موفقیت در حالی برای آئودی در چین رقم می‌خورد که صنعت خودروسازی آلمان در خانه با چالش‌های جدی روبروست. آئودی قصد دارد تا سال ۲۰۲۹ حدود ۷,۵۰۰ شغل را حذف کند، مرسدس درگیر تجدید ساختار است و پورشه برنامه‌های خود برای خودروهای برقی را به تعویق انداخته است. این استراتژی جدید آئودی، هشداری جدی برای رقبای دیرینه‌اش محسوب می‌شود. فردیناند دودنهوفر، یکی از کارشناسان برجسته صنعت خودرو، این حرکت آئودی را یک گام هوشمندانه و رهایی‌بخش توصیف کرده و هشداری جدی به سایر خودروسازان آلمانی داده است:

اگر کاهش قیمت‌ها از چین به اروپا برسد و مدل‌های چینی بازار اینجا را تسخیر کنند، آلمان‌ها به یک پاسخ نیاز دارند. آئودی، ب‌ام‌و و مرسدس بدون یک استراتژی مشخص برای رقابت با چین، در سطح جهانی کارشان تمام است و بدون این استراتژی، آلمان نیز جایگاه خود را به‌عنوان یک کشور خودروساز از دست خواهد داد.
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.