آئودی شاسیبلند آفرود برای رقابت با مرسدس G کلاس و دیفندر میسازد
آئودی رسماً برای ورود به یکی از پرسودترین و انحصاریترین بخشهای بازار خودرو، یعنی شاسیبلندهای لوکس و آفرود خیز برداشته است. این شرکت قصد دارد با معرفی یک شاسیبلند کاملاً جدید و قدرتمند، مستقیماً به رقابت با اسطورههایی چون لندروور دیفندر و مرسدس بنز G کلاس برود و از این بازار جذاب سهمی به دست آورد. این خبر که مدتها در حد شایعه بود، حالا با اظهارات گرنوت دولنر، مدیرعامل آئودی، رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته است. او در پاسخ به سؤالی دربارهٔ زندهبودن این پروژه، به خبرنگاران گفت: «منتظر بمانید.» و در جایی دیگر اضافه کرد: «از این رؤیا دست نکشید.» این اظهارات، چراغ سبزی آشکار برای پروژهای است که میتواند چهرهٔ آئودی را برای همیشه تغییر دهد.
ایدهٔ ساخت چنین خودرویی اولین بار در سال ۲۰۲۳ توسط مارک لیخته، مدیر طراحی وقت آئودی، مطرح شد. او معتقد بود که با توجه به میراث پرافتخار سیستم کواتروی آئودی در دنیای آفرود و حضور تنها دو بازیگر اصلی (مرسدس و لندروور) در این بخش، فضای کافی برای یک بازیگر سوم وجود دارد. جالب اینجاست که جانشین لیخته یعنی ماسیمو فراسکلا، یکی از طراحان اصلی لندروور دیفندر است که این موضوع، گمانهزنیها دربارهٔ عزم جدی آئودی را دوچندان کرده است. شاید در نگاه اول، تولید یک محصول خاص و کمتیراژ با استراتژی کلی دولنر برای سادهسازی سبد محصولات آئودی در تضاد به نظر برسد، اما او دیدگاه دیگری دارد:
این کاملاً با استراتژی ما هماهنگ است. داشتن مدلهای پرچمدار و خاص به ما کمک میکند تا ضمن نمایش توانمندیهای برند، ایدههای جدید را از یک بخش خاص به محصولات اصلی و پرفروش خود منتقل کنیم.
این شاسیبلند جدید قرار است یک پرچمدار تکنولوژی و توانایی برای آئودی باشد؛ خودرویی که نهفقط برای فروش، بلکه برای نمایش اوج تکنولوژی، طراحی و قدرت مهندسی این برند ساخته میشود و مسیر آیندهٔ سایر مدلها را روشن میکند. گمانهزنیهای قبلی حاکی از آن بود که این شاسیبلند لوکس آئودی ممکن است بر پایهٔ پلتفرم مدلهای جدید برند الکتریکی اسکات (متعلق به گروه فولکسواگن) یعنی شاسیبلند تراولر و پیکاپ ترا ساخته شود. این احتمال وجود دارد که هر سه خودرو در کارخانهٔ جدید اسکات در کارولینای جنوبی آمریکا به تولید برسند. با توجه به محبوبیت فوقالعادهٔ این کلاس از خودروها در بازار آمریکا، تولید این رقیب جدید G کلاس در خاک این کشور یک حرکت کاملاً منطقی و استراتژیک به نظر میرسد. این در حالی است که پیشتر، بامو هم اعلام کرد رقیبی برای G کلاس خواهد ساخت که جانشین مدل ناموفق XM خواهد بود.