آئودی و فصل 2016 فرمول 1 با فرناندو آلونسو
این کمپانی که فاتح بی حرفوحدیث رقابتهای استقامتی (endurance racing)بوده پیروزی در 13 مسابقه از 16 مسابقه مسابقات 24 ساعته لمانز را در کارنامه خود دارد و در حال حاضر با کمک برند خواهر خود، پورشه امکان بازگشت به این مسابقات را پیدا کرده است. گفته میشود احتمالاً از سوی مقامات ارشد گروه فولکسواگن به آئودی فشار وارد میشود تا آئودی را هرچه سریعتر در حال ورود به این مهم ببینند.
آئودی در گذشته با همراهی مرسدس بنز، سابقه شرکت در مسابقات گرند پری در غالب Auto Union را داشته است اما این همکاری تا 1950 یعنی تا زمان تأسیس فرمول 1 بیشتر ادامه نیافت و اکنون آئودی به فکر آن است که به طور مستقل شرکت کند.
اتواکسپرس اعلام کرد که آغاز حرکت آئودی برای ورود به فرمول یک احتمالاً فصل 2016 خواهد بود. گفته میشود که آئودی در گذشته برای 2013 برنامهریزی کرده بود و قرار بود موتورهای 4 سیلندر در اتومبیلهای فرمول 1 استفاده شوند اما پس از وضع قوانین جدید و انتخاب موتور وی 6 برای فصل بعد آئودی نیز از شکت در مسابقات انصراف داد.
بودجه مورد نیاز برای این رقابتها میتواند از بودجه هنگفت مسابقات استقامت و همچنین مسابقات DTM آلمان تأمین شود. همچنین شرکت تولید نوشیدنیهای انرژیزا، ردبول که اکنون حامی اصلی دو تیم Red Bull Racing و Toro Rosso محسوب میشود برای این کار اعلام آمادگی کرده است.
اما داستان به همینجا ختم نمیشود. هنوز سرنوشت فرناندو آلونسو راننده فراری و احتمال پیوستن او به مکلارن برای فصل بعد مشخص نیست. گزارشها حاکی از آن است که آلونسو به دنبال عقد قرارداد با مکلارن تنها برای یک فصل است و احتمال دارد برای فصل بعد از آن یعنی 2016 به ترکیب آئودی بپیوندد. مدیر سابق او Stefano Domenicali نیز در حال حاضر توسط آئودی استخدام شده است و همین موضوع شایعات پیوستن آلونسو به آئودی را تقویت میکند.
ورود موفق آئودی به فرمول یک میتواند موفقیت گروه فولکسواگن را در مسابقات اتومبیلرانی (F1 با آئودی-WEC با پورشه-WRC با فولکسواگن) تکمیل کند اما آئودی باید بداند اگر مرسدس همین روند کنونی را در مسابقات فرمول وان ادامه دهد، باید شاهد ظهور دوباره افسانه سیلور آرو بود. افسانه ای از زمانی که عملکرد خودروهای آلمانی در مسابقات اتومبیلرانی نظیر نداشت!