مقایسه آئودی A5 جدید با بی ام و سری 3 و مرسدس بنز C کلاس، کدام آلمانی لوکس؟

پنج‌شنبه 4 مرداد 1403 - 09:07
مطالعه 7 دقیقه
Cars-14
نسل تازهٔ آئودی A5 قصد دارد رقابت جدیدی را با مرسدس بنز C کلاس و ب‌ام‌و سری 3 آغاز کند و بنابراین، در ادامه مقایسه‌ای اولیه بین این سه خودرو انجام...

نسل تازهٔ آئودی A5 قصد دارد رقابت جدیدی را با مرسدس بنز C کلاس و ب‌ام‌و سری 3 آغاز کند و بنابراین، در ادامه مقایسه‌ای اولیه بین این سه خودرو انجام خواهیم داد.

آئودی طی سال‌های اخیر از لحاظ معرفی مدل‌های جدید تا حدودی تنبل بوده اما به نظر می‌رسد حالا این برند آلمانی بازگشته است. هرچند آئودی به آیندهٔ تمام الکتریکی اعتقاد راسخی دارد اما مهم‌ترین آئودی چند سال اخیر همچنان درون‌سوز است. ما در مورد نسل جدید A5 صحبت می‌کنیم که چندی پیش معرفی شد. این خودرو که جایگزین A4 شده، در نسخه‌های سدان و استیشن تولید می‌شود تا نمایندهٔ جدید آئودی در بخش خودروهای کامپکت لوکس باشد؛ اما آیا A5 جدید می‌تواند در برابر اصلی‌ترین خودروهای این کلاس یعنی مرسدس بنز C کلاس و ب‌ام‌و سری 3 عرض‌اندام کند؟

کپی لینک

بیرون

هر سه خودرو طراحی زیبایی دارند و بنابراین، انتخاب خودروی برتر در این بخش بیشتر سلیقه‌ای خواهد بود. بااین‌حال، A5 جدید با نورپردازی بسیار مدرن‌تر چراغ‌ها، خود را از رقبا متمایز می‌کند. علاوه بر این، نسل جدید این ماشین از لحاظ ابعاد بسیار رشد کرده و حالا با طول 4.83 متر، به میزان قابل‌توجهی از مرسدس و ب‌ام‌و بزرگ‌تر شده است. A5 از لحاظ فاصلهٔ محوری هم پیشتاز است و بنابراین در داخل فضای بسیار بیشتری را نسبت به A4 قدیمی ارائه می‌کند. پس از ملاقات کوتاهی که با این خودرو داشتیم، مشخص شد آئودی از لحاظ فضای صندلی‌های عقب نسبت به C کلاس و سری 3 برتری دارد.

آئودی A5

ب‌ام‌و سری 3

مرسدس C کلاس

طول

4,829 میلی‌متر

4,713 میلی‌متر

4,751 میلی‌متر

عرض

1,860 میلی‌متر

1,827 میلی‌متر

1,820 میلی‌متر

ارتفاع

1,460 میلی‌متر

1,440 میلی‌متر

1,454 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,900 میلی‌متر

2,851 میلی‌متر

2,865 میلی‌متر

کپی لینک

داخل کابین

بیشترین پیشرفت A5 نسبت به A4 در این قسمت صورت گرفته است. البته در خودروی قبلی کیفیت داخل مثل تمام محصولات آئودی بسیار عالی بود اما از لحاظ طراحی حرف چندانی برای گفتن نداشت زیرا A4 با معرفی در اکتبر 2015، خودرویی نُه‌ساله شده بود و حتی از فیس‌لیفت بزرگ آن‌هم پنج سال می‌گذشت. حال اما A5 از لحاظ طراحی کابین و کیفیت متریال واقعاً پیشرفت کرده است. این ماشین با نمایشگر خمیدهٔ بسیار باکیفیت، نمایشگر سرنشین و شیوه‌ای که صفحه آمپر دیجیتالی مقابل راننده قرار گرفته، از لحاظ طراحی و کیفیت، استاندارد جدیدی را برای این کلاس وضع کرده است اما باید دید شیوهٔ کار ادوات داخلی سدان جدید آئودی چگونه خواهد بود.

مرسدس با وجود دکمه‌های لمسی آزاردهندهٔ روی فرمان، به لطف منوی معقول ناوبری و کنترل صوتی عالی، مطمئناً عملکرد خوبی دارد ولی بااین‌حال، ب‌ام‌و با ترکیبی از دکمه‌های فیزیکی و لمسی و کنترل صوتی عالی، در صدر قرار می‌گیرد. متأسفانه، آئودی هم در A5 برای دکمه‌های روی فرمان سراغ نمونه‌های لمسی خازنی رفته و دیگر هیچ دکمهٔ فیزیکی برای کنترل سیستم تهویه وجود ندارد اما تعبیهٔ تکیه‌گاه دست مقابل نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی تغییر خوشایندی است زیرا کار با نمایشگر را آسان‌تر می‌کند و می‌توان به شکل پیوسته‌تر ضربه زد. در آینده دستیار صوتی ChatGPT هم ارائه خواهد شد. A5 با رشد ابعاد، از لحاظ فضای پای صندلی‌های عقب هم برتری دارد اما در بخش فضای صندوق در پس دو رقیب خود قرار می‌گیرد و حتی اندکی فضای کمتری نسبت به A4 ارائه می‌کند. زیر کف صندوق هم از محفظهٔ اضافی خبری نیست زیرا در اینجا باطری 48 ولتی سیستم هیبریدی خفیف قرار گرفته است.

آئودی A5

ب‌ام‌و سری 3

مرسدس C کلاس

اندازه صفحه آمپر

11.9 اینچ

12.3 اینچ

12.3 اینچ

اندازه نمایشگر

14.5 اینچ

14.9 اینچ

11.9 اینچ

حجم صندوق بار

476 لیتر

500 لیتر

490 لیتر

کپی لینک

قوای محرکه

آئودی در A5 جدید برای اولین بار سیستم هیبرید خفیف پلاس خود را ارائه کرده است. در این سیستم، یک موتور برقی که روی شافت خروجی گیربکس نصب شده، تا 24 اسب بخار قدرت اضافی را ارائه می‌کند. این سیستم توسط یک باطری 1.8 کیلووات ساعتی لیتیوم فسفات آهن تغذیه می‌شود. این سیستم که مجموعاً 65 کیلوگرم وزن دارد، تا 0.7 لیتر در هر صد کیلومتر کاهش مصرف سوخت را به دنبال دارد و می‌تواند هنگام حرکت‌های سرعت پایین مثل پارک کردن خودرو را بدون نیاز به موتور بنزینی جابجا کند.

A5 جدید با یک پیشرانهٔ 2 لیتری بنزینی در دو سطح قدرت، یک موتور 2 لیتری دیزلی و یک 3 لیتری V6 بنزینی در S5 ارائه می‌شود. پیشرانهٔ بنزینی پایه به‌صورت محرک جلو و S5 با سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه می‌شود درحالی‌که این سیستم برای دیگر موتورها هم قابل سفارش خواهد بود. انتقال نیروی تمام موتورها هم توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد. سال آینده نیز دو مدل چهار سیلندر پلاگین‌هیبریدی ارائه خواهد شد درحالی‌که انتظار می‌رود برای RS5 هم یک قوای محرکهٔ V6 پلاگین‌هیبریدی در نظر گرفته شده باشد.

سری 3 هم با پیشرانه‌های چهار و شش سیلندر بنزینی و دیزلی عرضه می‌شود و صادقانه بگوییم، همیشه یک سطح بهتر از دو رقیب خود بهتر بوده است. انتقال نیرو در این خودرو توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد و علاوه بر انتقال قدرت محرک عقب، سامانهٔ چهارچرخ محرک xDrive هم برای بسیاری از موتورها قابل سفارش خواهد بود. لیست پیشرانه‌های C کلاس اما اقتصادی بوده و چندان هیجان‌انگیز به نظر نمی‌رسد. تصمیم مرسدس برای ارائهٔ C کلاس فقط با موتورهای چهار سیلندر هنوز هم بحث‌برانگیز است و C63 جدید با موتور 4 سیلندر پلاگین‌هیبریدی بجای V8 قبلی نشان داد که این یک شکست مرگبار بوده است.

پیشرانهٔ پایه

آئودی A5

ب‌ام‌و 318i

مرسدس C180

پیشرانه

2.0 لیتری 4 سیلندر توربو

2.0 لیتری 4 سیلندر توربو

1.5 لیتری 4 سیلندر توربو

قدرت

150 اسب بخار

156 اسب بخار

170 اسب بخار

گشتاور

280 نیوتن متر

250 نیوتن متر

250 نیوتن متر

محور محرک

جلو

عقب

عقب

شتاب صفرتاصد

9.8 ثانیه

8.6 ثانیه

8.6 ثانیه

قوی‌ترین پیشرانه

آئودی S5

ب‌ام‌و M340i

مرسدس C43

پیشرانه

3.0 لیتری V6 توربو

3.0 لیتری I6 توربو

2.0 لیتری 4 سیلندر توربو

قدرت

367 اسب بخار

374 اسب بخار

408 اسب بخار

گشتاور

550 نیوتن متر

500 نیوتن متر

500 نیوتن متر

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

4.5 ثانیه

4.4 ثانیه

4.6 ثانیه

کپی لینک

قیمت

در حال حاضر، فقط قیمت مدل پایهٔ آئودی A5 با موتور 2 لیتری بنزینی 150 اسب بخاری را در آلمان می‌دانیم که از 45,200 یورو آغاز می‌شود درحالی‌که برای خرید سری 3 در آلمان حداقل باید 46,400 یورو برای مدل 318i با موتور 2 لیتری 156 اسب بخاری پرداخت کرد. مدل پایهٔ مرسدس یعنی C180 درحالی‌که کوچک‌ترین پیشرانه را دارد (1.5 لیتری چهار سیلندر) اما با بالاترین قیمت پایه یعنی 49,275 یورو عرضه می‌شود. البته C180 با 170 اسب بخار قدرت، از نسخهٔ پایهٔ رقبای خود قوی‌تر است.

[poll id="215"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.