آئودیبی ام ومرسدس بنز

نگاهی به آمار فروش AMG، آئودی RS، بی‌ام‌و M و آلفا QV، نبرد در پرفورمنس

سال‌ها است که خودروهای پرفورمنس و سطح بالا ابزاری برای خودروسازان بوده‌اند تا خریداران را به سمت نمایندگی‌های فروش خود بکشانند. ساخت خودرویی با قدرت بیشتر و طراحی هیجان‌انگیز، توجهات را به خود جلب می‌کند اما گذشته از افزایش فروش، این خودروها با به نمایش گذاشتن تکنولوژی‌های پیشرفته، طراحی جذاب و پرفورمنس چشمگیر، وجهه برند را تقویت می‌کنند. در این بخش از بازار خودروسازان آلمانی با بازوهای پرفورمنس خود یعنی مرسدس AMG، ب‌ام‌و M و آئودی RS بسیار فعال هستند اما دیگر برندهای لوکس هم بخش‌های پرفورمنس ویژه‌ای دارند مثل آلفارومئو کوادریفولیو، لکسس F، جگوار SVR و کادیلاک V. در اکثر موارد، خودروهایی که از طریق این قسمت‌ها برای فروش عرضه می‌شوند نسخه‌ای از محصولات استاندارد و تیراژ بالای شرکت‌ها هستند که به پیشرانه‌های قوی‌تر مجهز می‌شوند و از طراحی هیجان‌انگیزتری بهره می‌برند.

کدام بخش پرفورمنس فروش بیشتری دارد؟

آمار و ارقامی که در این رابطه جمع‌آوری شده است، شامل بازار اروپا و صرفاً چهار شرکت آئودی، مرسدس بنز، ب‌ام‌و و آلفارومئو می‌شود. با توجه به این آمار، در بین چهار شرکت مذکور، سری RS آئودی در سال ۲۰۲۱ بیشترین فروش را داشته و پیشتازی خود را در سه‌ماههٔ اول امسال هم حفظ کرده است. فروش تمام محصولات RS این شرکت از هاچ‌بک کوچک RS3 گرفته تا کراس‌اوور بزرگ RS Q8 سال گذشته ۱۷,۶۰۰ دستگاه و در سه‌ماههٔ نخست سال جاری نزدیک به ۷ هزار دستگاه بوده است. این ارقام به ترتیب ۳ درصد و ۴.۷ درصد از کل فروش آئودی را تشکیل می‌دهند. این شرکت برای محصولات پرفورمنس خود بازاریابی بسیار خوبی انجام می‌دهد و طیف متنوعی از خودروها را برای خریداران مختلف ارائه می‌کند ولی بااین‌وجود، در خانوادهٔ محصولات پرفورمنس آئودی مدل‌هایی کلیدی مثل RS Q5 غایب هستند.

در آمار فروش، مرسدس AMG پس از آئودی RS قرار دارد. فروش این بخش در سه‌ماههٔ اول امسال حدود ۶,۳۰۰ دستگاه بوده که کاهشی ۳۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. مثل آئودی، AMG هم طیف گسترده‌ای از محصولات پرفورمنس را ارائه می‌کند و از این طریق توانسته ۴.۱ درصد از کل فروش مرسدس را به خود اختصاص دهد. البته در سه‌ماههٔ اول سال ۲۰۲۱ این رقم ۵.۴ درصد بوده است.

ب‌ام‌و M نیز در طول سه ماه اول سال جاری موفق به فروش حدود ۳,۶۰۰ دستگاه از محصولات M کامل و تمام‌عیار خود شده است. به لطف عرضهٔ نسل جدید مدل‌های M3 و M4 که هردو جلوپنجره‌های بزرگ بحث‌برانگیزی دارند، فروش بخش M نسبت به سال قبل ۱۸ درصد بیشتر شده است. بااین‌حال، برخلاف آئودی و مرسدس، محصولات M پاور تنها ۲.۳ درصد از کل فروش ب‌ام‌و را به خود اختصاص داده‌اند.

و درنهایت به آمار فروش بخش کوادریفولیوی آلفارومئو می‌رسیم که بسیار جالب است. هرچند فروش این بخش در سه‌ماههٔ نخست سال ۲۰۲۲ در اروپا بسیار اندک و در حدود ۵۰۰ دستگاه بوده است اما نسخهٔ کوادریفولیوی مدل‌های جولیا و استلویو در این مدت ۵.۸ درصد از کل فروش آلفا را به خود اختصاص داده‌اند که نسبت به ۵.۳ درصد در مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است؛ اما چرا محصولات پرفورمنس آلفارومئو در مقایسه با رقبای آلمانی درصد بیشتری از خریداران را به سمت خود جلب می‌کنند؟ یکی از دلایل این موضوع تعداد محدود محصولات این شرکت است ولی بااین‌وجود، واضح است که مدل‌های پرفورمنس آلفا در بین خریداران این برند ایتالیایی بسیار محبوب هستند و در رسانه‌ها هم توجهات بیشتری را به خود جلب می‌کنند.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (7646 ديدگاه)

    این مقاله بیشتر از اینکه بخواهد بگوید کدام خوب و کدام خوبتر هست ، اول باید فهمید شرایط بازارها چقدر متفاوت هست که در اروپا این تعداد فروش میکند و آئودی اینقدر طرفدار دارد و در بازار آزاد و متنوعی چون آمریکا چرا bmw و بنز با تفاوت زیادی از آئودی طرفداران و فروش بیشتری دارند ؟؟؟؟!!!

    به شما میگویم چرا ؟!
    چون در اروپا به غیر از هزینه‌ها‌ی جانبی مختلف و افت قیمت بیشتر ، خودرو را نهایت برای ۵ سال میخرند استفاده میکنند که بیشتر از آن حتی اگر خودرویی کم‌کار هم باشد دیگر صرف نمیکند که کسی از آن استفاده کند و بیشتر صادر میشود به کشورهای دیگر یا نهایت به حراجی‌ها فروخته میشود و مورد استفاده‌ی تمام خودرو‌ها با آمریکا متفاوت هست و خودرو بیش از هر جایی دیگر از دنیا جنبه‌ی کارایی دارد و اروپا بیشتر در دستان محصولات فولکس و زیرمجموعه‌هایش هست و سپس محصولات اقتصادی فرانسوی !!!!

    اما در آمریکا شاهدش هستیم که بعد از ۵ سال چنین خودروهایی اُفت‌قیمت دارند ولی بسیار کمتر از اروپا و خرید و فروش راحتی دارند و هزینه‌های جانبی هم بسیار ارزانتر از اروپا هست که میشه چنین خودروهایی را خرید و اوورهال کرد و تا سال‌ها دوباره لذت برد و حتی در برخی موارد گران‌تر هم میشوند و در نمونه‌های کم کار حتی کمیاب هم میشوند بخصوص بنزهای AMG !

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۱۳
    1. حسن

      ۲۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (172 ديدگاه)

      نوید جان می دونم از افراد فعال پدال هستی، بخاطر همین هم این کامنت رو برات می زارم. انتظار می ره که ادمای فعال با دلیل و منطق بیشتری یه حرف رو بزنن، چون خیلی از ادمای دیگه همون حرف رو تکرار می کنن. پس وظیفه شما سنگین تر هست و باید از زدن هر حرفی که بر اساس احساس یا شنیده ها باشه خودداری کنید. بعد از مطالعه و در صورت درست بودنش بیانش کنید. هزینه تعمیرات و افت قیمت در آمریکا کمتر از اروپا نیست. در واقع مالیات های جاده ای در اروپا که برای ماشین های قدیمی بیشتر می شه باعث از رده خارج شدن ماشین های اروپایی و فروششون به کشورای دیگه هست.
      بر اساس تجربه شخصی باید بگم هزینه تعمیرات در امریکا حتی میتونه بیشتر هم باشه و افت قیمت اکثر محصولات پرفورمنس بعد از ۵ سال بیشتر از ۵۰ درصد هست.

      موافقم ۲۳
      مخالفم ۲
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۷ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (7646 ديدگاه)

        حسن آقا
        ممنون از لطف شما
        اما در کامنتم توضیح دادم ( هزینه‌های جانبی مختلف ) که توضیحش بیشتر در مورد مالیات و بیمه‌ی بیشتر هست که سالانه هم افزایش پیدا میکنه برای چنین خودروهایی که با خودروهای اقتصادی متفاوت هست !

        درآمدها و سطح راحتی زندگی و خرج‌کردها در آمریکا بسیار متفاوت از اروپا هستش که این روزها حتی راحت میشه در سوشال‌مدیاها دید و تفاوت‌ها را متوجه شد .

        موافقم ۳
        مخالفم ۲
  2. كارevol

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (99 ديدگاه)

    ژرمنا کارشون درسته بخصوص AMG

    موافقم ۲۸
    مخالفم ۹
    1. امین

      ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (10 ديدگاه)

      فقط RS ائودی ..چون قویترین سیستم چهارچرخ محرک دنیا داره.کواترو ..در لانچ درگ در پیچ بهترین عملکرد داشت واینو همه ماشین بازها میدونن و مث اینکه رتبه یک فروش هم مال ائودی بوده داداش..بنز هم واقعا عالیه ولی خوب یه چیزی بوده RS ائودی بهتر فروخت

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  3. ارین صاحب جمعی

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (962 ديدگاه)

    اصلن بخش پرفورمنس آلفا عددی نیست جلو amg و m

    موافقم ۳۱
    مخالفم ۲۰
    1. امیر

      ۲۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2879 ديدگاه)

      کاملا دراشتباهید دوست عزیز
      نگاهی به تایم های پیست الفا بندازید و با رقبا مقایسه کنید
      در برخی موارد یا در بعضی از بازه های زمانی حتی بهتر از رقبا عمل‌کرده
      در باقی موارد هم اختلاف زیادی نداره

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۱۴
      1. ارین صاحب جمعی

        ۲۶ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (962 ديدگاه)

        هیچ الفایی تا به امروز نتونسته سریع تر از m5 تو پیست تایم برنه

        موافقم ۲۰
        مخالفم ۱۳
        1. Moein

          ۲۶ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (836 ديدگاه)

          مگه آلفا تو کلاس سری پنج اصلا نماینده داره که بخواد تو پیست تایمش رو بزنه
          دست بردارید از این تعصب های کارت پستالی

          موافقم ۲۴
          مخالفم ۱۰
    2. Amin

      ۲۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2036 ديدگاه)

      آلفا استلویو زمان معرفی اش فوق‌العاده بوده ، یه مدت یکه تازی کرد

      موافقم ۸
      مخالفم ۴
    3. علی

      ۲۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (293 ديدگاه)

      و باز نظر یه آلمان فن متعصب !!! به عقیده اینها غیر از آلمان ، بقیه آدم به حساب نمیان!!!! بس کنین این نظریه هم نژاد بودن ما با ژرمن ها را !!!!

      موافقم ۳
      مخالفم ۱
    4. امین

      ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (10 ديدگاه)

      نمیدونم چرا تو ایران فقط همه بنز و بی ام و رو میشناسن شما اصلا درباره تمام خودروها مطلب میخونی اصلا درباره سیستم کواترو ائودی چیزی میدونی ..الان اعلام شده RS ائودی بیشترین فروش داشت بازم تو نظرها همه میگن بنز بی ام و یا AMG یا M .توروخدا پاتو از روی پدال جی تی شصت و سه اس بردار زخمی شدیم

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  4. JDM lover

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    معلومه بنز با این همه مدل های جذاب اولینه تو فروش
    G63 , E63s ,C63s , a45s و….

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۷
    1. Nima

      ۲۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1659 ديدگاه)

      والا آئودى اوله!

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۹
    2. امین

      ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (10 ديدگاه)

      اقا مث اینکه درست نخوندی مطلب و RS ائودی بیشترین فروش داشت

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  5. nima

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    من خودم به شخصه یا آئودی رو انتخاب میکنم یا bmw

    موافقم ۶
    مخالفم ۵
  6. mr-naftalin-az-roghan-abad-70

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (425 ديدگاه)

    Rs عالیه هر چند آئودی اسپرت همیشه شاهکار داره

    موافقم ۵
    مخالفم ۳
  7. سهند

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (645 ديدگاه)

    از اول شدن آئودی خوشحال شدم البته از بنز و بی ام و هم خوشم میاد ولی آئودی را بیشتر دوست دارم، دلایلی هم برای این دارم.

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
    1. امین

      ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (10 ديدگاه)

      میدونم دلایلت چیه چون خودم همون دلایل و دارم .چون عاشق شدن ب ائودی یعنی ادم باید خیلی بفهمه ماشین رو…چون تو کشوری فقط حرف بنز و بی ام و .‌و به وفور هم وارد شدن ولی کسی میگه من ائودی رو ترجیح میدم اون یعنی یه ماشین باز قهار..من خودم تا ۵سال پیش بی ام و باز بودم شدید..ولی بعد از مدتها خوندن مطلب و گشتن تو دنیای خودرو یهو در یه آن دیدم ائودی دوست شدم اصلا یهو رفت تو دلم بدون هیچ تصمیمی .الانم برام یه اسطورس ارباب دلم

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  8. سام

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    از طرف دفتر ۶تهران امضا شد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. علی

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (293 ديدگاه)

    آلفا و بی ام و را دوست دارم

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا