تولید سوپراسپرت 16 سیلندر آئودی؛ 90 سال پس از طراحی!

شنبه 23 تیر 1403 - 06:30
مطالعه 4 دقیقه
auto-union-type-52-concept-
اوتو یونیون تایپ 52 سوپراسپرتی بود که دهه‌ی 1930 توسط فردیناند پورشه طراحی شد، اما هیچ‌گاه به تولید نهایی نرسید. حالا آئودی توانسته این پروژه را...
تبلیغات

اوتو یونیون تایپ 52 سوپراسپرتی بود که دهه‌ی 1930 توسط فردیناند پورشه طراحی شد، اما هیچ‌گاه به تولید نهایی نرسید. حالا آئودی توانسته این پروژه را زنده کند.

زمستان گذشته در پدال به مرور تاریخچهٔ سوپراسپرتی پرداختیم که فردیناند پورشه برای اتو یونیون (شرکتی که از طریق ادغام آئودی، هورش، واندرر و دکاو شکل گرفت) طراحی کرد اما هیچ‌گاه ساخته نشد. این خودرو که اشنل‌اشپرت‌واگن (Schnellsportwagen) به معنای خودروی اسپرت سریع نام داشت و در داخل شرکت با نام تایپ 52 شناخته می‌شد، قرار بود نسخه‌ای جاده‌ای از خودروی مسابقه‌ای گرند پری تایپ 22 اوتو یونیون در دههٔ 30 باشد. تایپ 52 به یک پیشرانهٔ 16 سیلندر با بیش از 200 اسب بخار قدرت مجهز بود و می‌توانست به حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که آن را به یکی از سریع‌ترین خودروهای زمان خود تبدیل می‌کرد.

متأسفانه این سوپراسپرت شگفت‌انگیز هیچ‌گاه از مرحلهٔ طراحی فراتر نرفت و پروژهٔ اتو یونیون تایپ 52 در سال 1935 قبل از جنگ جهانی دوم لغو شد. نزدیک به 90 سال بعد اما آئودی تصمیم گرفت سراغ طرح‌های تایپ 52 برود و این خودروی فوق‌العاده را برای فستیوال سرعت گودوود 2024 زنده کند. بدین منظور، آئودی از Crosthwaite & Gardner که شرکتی تاریخی در زمینهٔ تولید خودروهای مسابقه‌ای است درخواست کرد اتو یونیون تایپ 52 را از ابتدا بسازد. با استفاده از اسکچ‌ها و طرح‌های اولیه، همه‌چیز از شاسی و پانل‌های بدنه گرفته تا پیشرانه به‌صورت اختصاصی برای این خودرو ساخته شد.

این پروژه در اوایل سال 2023 آغاز شد و تکمیل آن بیش از یک سال طول کشید. در میانهٔ خودرو یعنی پشت کابین سرنشینان، یک پیشرانهٔ 16 سیلندر سوپرشارژ قرار گرفته که مشابه موتوری است که قرار بود در نمونهٔ اصلی استفاده شود. البته نمونه‌ای که حالا ساخته شده، بجای موتور 4.4 لیتری طرح اولیه، از یک نمونهٔ 6 لیتری استفاده می‌کند. آئودی همچنین قدرت این موتور را هم از 200 اسب بخاری که در دههٔ 30 مدنظر بود به 520 اسب بخار افزایش داده است. انتقال نیرو اما همچنان توسط یک گیربکس دستی صورت می‌گیرد.

آئودی برای جای دادن پیشرانهٔ جدید در این خودرو، مجبور شد ابعاد آن را افزایش دهد. ازاین‌رو، فاصلهٔ محوری خودرو از 2,997 میلی‌متر طرح اولیه، به 3,315 میلی‌متر افزایش پیدا کرده و وزن خودرو هم از 1300 کیلوگرم به 1450 کیلوگرم رسیده است. با باز کردن درهای عکس بازشوی عقب، کابینی با طرح سه‌نفره را می‌بینیم یعنی مشابه چیزی که 60 سال بعد در مک‌لارن F1 دیدیم. در اینجا آئودی با صندلی‌های پارچه‌ای قدیمی، تریم چوبی و آمپرهای آنالوگ بزرگ، داخل تایپ 52 را کاملاً کلاسیک ساخته است. همچنین این خودرو صرفاً یک نمونهٔ نمایشی نیست و در گودوود رانندهٔ سابق فرمول یک «هانس یوآخیم استاک» و رانندهٔ برندهٔ لمان «تام کریستنسن» با آن رانندگی خواهند کرد.

برای آشنایی با تاریخچهٔ کامل این سوپراسپرت شگفت‌انگیز، می‌توانید مطلب زیر را مطالعه کنید:

یادی از سوپراسپرت 16 سیلندر پورشه در دهه 30، شاهکاری نبوغ آمیز

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.