آئودی

مروری بر 9 نسل آئودی A4 و A5 به مناسبت ۵۰ سالگی آئودی ۸۰

دوران پرفروغ آئودی از اوایل دهه‌ی ۷۰ میلادی آغاز شد. این برند محبوب آلمانی، با دو مدل سدان آئودی ۸۰ و آئودی ۱۰۰،  رقابت جدید با تولیدات مرسدس بنز و بی‌ام‌و را آغاز کرد. آئودی ۸۰ و آئودی ۱۰۰ از سال ۱۹۹۴ به A4 و A6 تغییر نام یافتند.

امروزه، A4 و S4 رقیب مرسدس کلاس C و بی‌ام‌و سری ۳ محسوب می‌شوند؛ درحالی‌که A6 و S6، هم‌کلاس مرسدس بنز کلاس E و  بی‌ام‌و سری ۵ هستند. آئودی A5 که نخستین‌بار در سال ۲۰۰۷ معرفی شد؛ نسخه‌ی اسپرت کوپه (فست‌بک) ۵در و سه‌در از A4 است. با این شرایط، آئودی ۸۰ به عنوان پیش‌درآمد A4 و S4 و RS4 و A5 و S5 و RS5، اهمیت زیادی در خودروسازی جهان دارد و مهم‌ترین محصول تاریخ آئودی محسوب می‌شود.

ائودی 80 رالی

پنج فناوری مهم دنیای خودرو، توسط آئودی روی مدل ۸۰  معرفی یا عملیاتی شدند. پیشرانه‌های دیزلی با کد TDi، سیستم دو دیفرانسیل آئودی کواترو (Quattro) با قفل دیفرانسیل خودکار، گیربکس دوال کلاچ و دیفرانسیل اسپرت روی محور عقب، روی مدل‌های مخصوص مسابقات رالی از آئودی ۸۰ به شهرت جهانی رسیدند.

خردادماه امسال، آئودی یادبود ۵۰ سالگی مدل ۸۰ را جشن گرفت و سالروز رونمایی از نخستین نمونه‌‌ی این خودرو را گرامی داشت. دیگر نکته‌ی جالب، همزمانی تولد آئودی ۸۰  با ۵۰ سالگی تاسیس دپارتمان موتوراسپرت بی‌ام‌و M است که بعدها منجر به تولید خودروهایی مثل M1 و E30 M3 شد.

50 سال تولید ائودی 80

آئودی ۸۰ نسل اول، نخستین خودروی شرکت سازنده بود که به رکورد تولید یک میلیون دستگاه رسید و توانست بازار امریکا را علاوه‌بر اروپا تصاحب کند. هم‌اکنون مجموع فروش خودروهای آئودی ۸۰ و A4 طی ۵۰ سال تولید، از مرز ۱۲/۵ میلیون دستگاه گذشته است.

آئودی ۸۰  نسل اول (B1) سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۸

آئودی از برگزاری مسابقات المپیک ۱۹۷۲ مونیخ برای جلب توجه عمومی نسبت به مدل ۸۰ استفاده کرد. این خودرو در کلاس سدان کامپکت یا گروه B طراحی شد و به همین دلیل در اولین نسخه، AUDI 80 B1 نام داشت.

نسل اول آئودی ۸۰، ابتدا به صورت دودر معرفی شد تا ظاهر یک خودروی اسپرت جوان‌پسند را ارائه دهد. این خودرو با طول بدنه‌ی ۴/۱۸ متر و فاصله محوری ۲/۴۷ متر، وزن خالص بسیار خوب ۸۳۵ کیلوگرم داشت و به همین دلیل، مورد توجه قرار گرفت.

ائودی 80 نسل اول

آئودی ۸۰ مدل ۱۹۷۲، با سه نوع موتور ۱/۳ و ۱/۵ و ۱/۶ لیتر، ۵۵ تا ۸۳ اسب بخار قدرت داشت. در سال ۱۹۷۶، مدل انژکتوری ۱/۶ لیتر با قدرت ۱۱۰ اسب بخار هم تولید شد تا سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومتر با نهایت سرعت ۱۸۱ کیلومتر برساعت ارائه دهد.

آئودی ۸۰ نسل اول در سال ۱۹۷۳، جایزه‌ی خودروی سال اروپا را کسب کرد. این مدا از نظر کارشناسان، برتر از آلفارومئو آلفتا و رنو ۵ ارزیابی شد. ائودی ۸۰ تولید دهه‌ی ۷۰ میلادی، از معدود خودروهای دنیا بود که سه نوع بدنه‌ی سدان، استیت و دودر صندوق‌دار ارائه می‌کرد.

آئودی ۸۰ نسل دوم (B2) سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۶

موفقیت چشمگیر نسل اول منجر به رونمایی از سری B2 آئودی ۸۰  در سال ۱۹۷۸ شد. این خودرو، توسط جورجتور جیوجیارو در استودیو ایتال دیزاین طراحی شد و بیش از B1 مورد توجه بازار جهانی قرار گرفت. درحالی‌که B1 طی ۷ سال تولید، ۱/۱ میلیون دستگاه فروش داشت؛ B2 در ۹ سال، به تعداد یک میلیون و ۶۸۰ هزار دستگاه فروخته شد.

ائودی 80 نسل دوم

آئودی ۸۰ سری B2، با ۱۰ نوع موتور بنزینی در کشورهای مختلف دنیا حضور داشت. همچنین دو نوع موتور دیزل و توربودیزل ۱/۶ لیتر هم برای B2 تولید شد. این خودروها با گیربکس دستی یا اتوماتیک قابل سفارش بودند.

قوی‌ترین مدل آئودی ۸۰ سری B2،  مجهز به موتور ۵ سیلندر خطی ۲/۱ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۳۶ اسب بخار و گشتاور ۱۷۶ نیوتن‌متر بود. این خودرو، نخستین آئودی ۸۰ دو دیفرانسیل (Quattro) محسوب می‌شد و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه فراهم می‌کرد.

آئودی کوپه GT و کواترو در سال ۱۹۸۴

استقبال بسیار خوب بازار جهانی از آئودی ۸۰ سری B2، منجر به تولید مدل‌ کوپه GT و کواترو در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ شد. این خودروها فقط با بدنه‌ی کوپه‌ی دودر و صندوق لیفت‌بک قابل خرید بودند اما پیشرانه‌های متنوع با حجم ۱/۵ تا ۲/۳ لیتر داشتند.

s,lائودی 80 کواترو 1980

آئودی کواترو ۱۹۸۴ از سری کوپه GT، پیشرانه‌ی ۵ سیلندر خطی ۲/۱ لیتر توربوشارژ با قدرت ۳۰۶ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر داشت. این خودروی دو دیفرانسیل ۱۲۷۰ کیلوگرمی می‌توانست،  ۴/۸ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر برساعت ارائه دهد.

مدل‌های مخصوص مسابقه از آئودی کواترو با پیشرانه‌ی ۲/۱ لیتری توربوشارژ،  ۴۴۴  تا ۵۹۲ اسب بخار قدرت داشتند. این خودروها بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۷موفقیت‌های متعدد در رالی جهان (WRC)، گروه B کلاس GT و حتی تپه نوردی پایکزپیک ( Pikes Peak International Hill Climb) کسب کردند. این افتخارات، سیستم دو دیفرانسیل کواترو و موتورهای توربوشارژ ۵ سیلندر آئودی را به شهرت جهانی رساندند.

 

آئودی ۸۰ نسل سوم (B3) سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲

بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار آئودی ۸۰ نسل B3، نشان از موفقیت این مدل در بازار جهانی دارد. این خودرو براساس پلتفرم B3 فولکس‌واگن ساخته شد و مشابهت‌های متعددی با پاسات داشت. نسخه‌ی لوکس و چهاردر آئودی از این نسل، با نام آئودی ۹۰ فروخته می‌شد اما کمتر از ۱۰ درصد کل فروش سالانه بود.

ائودی 80 نسل سوم

پیشرانه‌های آئودی ۸۰ نسل سوم، از ۱/۴ لیتر ۶۴ اسب بخار تا ۲/۳ لیتر ۱۶۸ اسب بخار را شامل می‌شد. نسخه‌ی آپشنال با نام آئودی ۹۰ کواترو تا سال ۱۹۹۲ روی خط تولید باقی ماند و فروش بسیار خوبی در امریکا داشت. مدل کوپه GT کواترو از آئودی ۸۰ نسل B3 با نام S2 فروخته شد و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر برساعت با سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵/۵ ثانیه داشت.

آئودی ۸۰ نسل چهارم (B4) سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۶

نسل دوم و سوم آئودی ۸۰ از نظر فنی و ظاهری، چندان متفاوت نبودند. این خودرو با نسل چهارم، متحول شد و فاصله‌ی آئودی با رقبای ساخت مرسدس بنز و بی‌ام‌و را کاهش داد. آئودی ۸۰ و ۹۰ نسل B4، امکانات جانبی شامل کروز کنترل و گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته و سیستم تهویه مطبوع خودکار ارائه می‌داد که برای سدان کامپکت ساخت دهه‌ی ۹۰ میلادی، جالب توجه بود.

آئودی RS2

آئودی ۸۰ نسل چهارم نیز مثل مدل‌های قبلی، نسخه‌های متنوع سدان و کوپه و استیت داشت. در سال ۱۹۹۴، مدیران آئودی تصمیم گرفتند با همکاری پورشه، تجهیزات فنی نسخه‌ی اسپرت با کد S2 را همراه بدنه‌ی استیت ارائه کنند. این تصمیم، منجر به معرفی RS2 Avant شد تا یکی از سریع‌ترین خودروهای استیشن جهان، متولد شود. آئودی RS2 آوانت مجهز به پیشرانه‌ی ۲/۲ لیتر توربوشارژ، سیستم دو دیفرانسیل با ۳۱۵ اسب بخار قدرت داشت و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۸ ثانیه با نهایت سرعت ۲۶۲ کیلومتر برساعت فراهم می‌کرد.

 

آئودی A4 نسل اول (B5) سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱

اولین مدل A4، با پلت فرم مشابه پاسات، فاقد پیشرانه‌ی ۵ سیلندر بود. این خودرو در مدل‌های مختلف، موتور ۴ سیلندر خطی، V6 و V8 داشت. حتی نمونه‌ی توروبودیزل ۲/۵ لیتر ۶ سیلندر با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه هم تولید شد.

ائودی A4 نسل B5

ارزان‌ترین مدل A4 نسل B5، موتور ۱/۶ لیتری با قدرت ۱۰۰ اسب بخار داشت و می‌توانست ۱۲ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. قوی‌ترین نمونه از سری RS4، مجهز به پیشرانه‌ی ۲/۷ لیتری توربوشارژ، ۳۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و زمان‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵ ثانیه داشت.

یکی از نکات جالب برای A4 نسل B5، نصب پیشرانه‌ی هیبرید به عنوان اولین خودروی تولید انبوه اروپا در سال ۱۹۹۷ است.

آئودی A4 نسل دوم (B6) سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶

دومین نسل A4، توسط پیتر شرایر و لوک دانکرولک طراحی شد. برای این خودرو، نسخه‌ی کوپه کانورتیبل با سقف پارچه‌ای نیز، علاوه‌بر سدان و کوپه و استیت، وجود داشت.

آئودی A4 نسل B5

مدل S4 از نسل B6، پیشرانه‌ی ۴/۲ لیتر V8 با قدرت ۳۴۴ اسب بخار داشت. این نمونه با تجهیزات کواترو،  سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵/۶ ثانیه ارائه کرد. نسل B6 آئودی A4، فاقد نسخه‌ی RS4 بود.

آئودی A4 نسل سوم (B7) سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹

طراحی ساده و عامه‌پسند آئودی A4، سرانجام در سال ۲۰۰۴ تحول و مدرن‌سازی را تجربه کرد. جلوپنجره‌ی بزرگ و کشیده تا نزدیک زمین، به ابتکار والتر دی سیلوا (Walter de Silva) برای بسیاری از خودروهای آئودی، از جمله A4 و A6 و R8 و Q7 استفاده شد.

آئودی A4 نسل B7

برای A4 نسل B7 هم مشابه قبل، پیشرانه‌ی ۱/۶ لیتری ۱۰۰ اسب بخار به عنوان قوای محرک پایه وجود داشت اما موتور ۲ لیتر توربوشارژ مجهز از سری TFSI DTM با قدرت ۲۱۷ اسب بخار، ۳/۲ لیتر V6 با قدرت ۲۵۵ اسب بخار و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶/۴ ثانیه به خط تولید A4 و S4 اضافه شدند. نسخه‌ی RS4 از نسل B7، مجهز به پیشرانه‌ی ۴/۲ لیتری V8، قدرت ۴۱۴ اسب بخار و زمان صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۸ ثانیه داشت.

آئودی A4 نسل چهارم (B8) سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶

نسل چهارم A4 با ظاهری وفادار به نسل سوم تولید شد. این مدل، خطوط مونتاژ در آلمان، هند، اندونزی و چین داشت. همچنین، آئودی تصمیم گرفت ارائه‌ی پیشرانه‌ی ضعیف برای مدل پایه را متوقف کند و ارزان‌ترین A4 را مجهز به موتور ۱/۸ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر تحویل دهد.

آئودی A4 نسل B8

نسل سوم RS4 اوانت کواترو، با پیشرانه‌ی تنفس طبیعی ۴/۲ لیتر V8 تولید شد. این مدل، ۴۴۴ اسب بخار قدرت داشت و همراه گیربکس ۷ سرعته دوال کلاچ S   استرونیک، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۷ ثانیه داشت.

آئودی A4 نسل پنجم (B9) سال ۲۰۱۵ تا امروز

حدود ۷ سال از رونمایی A4 نسل ۵ می‌گذرد و هنوز خبری از نسخه‌ی جدید نیست. این خودرو البته با دو نوع بدنه‌ی سدان و استیت، همراه مدل کوپه‌ی دودر از سری A5، فروش بسیار خوبی در بازار جهانی دارد.

ائودی RS4 آوانت

ائودی RS4 امروزی به عنوان قوی‌ترین مدل از نسل B9، موتور ۲/۹ لیتر V6 توربوشارژ با قدرت ۴۴۴ اسب بخار و گشتاور ۶۰۰ نیوتن‌متر دارد تا در زمان ۴/۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و نهایت سرعت محدود شده به ۲۵۰ کیلومتر برساعت ارائه دهد.

آستانه قیمت ائودی A4 مدل ۲۰۲۲ با پیشرانه‌ی ۲ لیتر توربوشارژ هیبرید و قدرت ۲۰۱ اسب بخار، ۴۱ هزار دلار است. این خودرو، نسخه‌ی ۲۶۱ اسب بخار با قیمت ۴۳ هزار دلار و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۸ ثانیه هم دارد. آئودی S4 با آستانه قیمت ۵۳ هزار دلار، ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

آئودی RS5

سریع‌ترین مدل از نسل B9 آئودی، RS5 است که همراه پیشرانه و سیستم دو دیفرانسیل مشابه RS4 آوانت تولید می‌شود؛ اما به دلیل وزن کمتر برای بدنه‌ی دودر، تنها ۳/۵ ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. آئودی RS5 مدل ۲۰۲۲، با آستانه قیمت ۷۷ هزار دلار فروخته می‌شود.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. پدرام

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    همگی جذاب و زیبا هستن

    موافقم 23
    مخالفم 0
  2. TML BN

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1058 ديدگاه)

    سربازان ارباب حلقه ای

    موافقم 22
    مخالفم 1
  3. meysam

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3544 ديدگاه)

    نسل چهارش چند ماهی بک گراندم بود

    موافقم 12
    مخالفم 0
  4. ارش

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (42 ديدگاه)

    چه مدلهای فوق العاده ای به به از ابتدا پایه رو عالی گذاشته.

    موافقم 10
    مخالفم 0
  5. Hadi

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (580 ديدگاه)

    بی حاشیه و جذاب مثل آئودی 👌🏼😍

    موافقم 15
    مخالفم 0
  6. قاطر فروش

    ۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1115 ديدگاه)

    این بهتره یا بی ام و سری 3 و بنز c کلاس؟

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. F

      ۱ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (223 ديدگاه)

      چه متعصبانه نگاه کنی چه کارشناسی، غیر قابل انکار سری سه بهترینه، پادشاه این کلاس.

      موافقم 2
      مخالفم 10
    2. محمد رستمی نژاد

      ۱ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (74 ديدگاه)

      شخصا E کلاس رو ترجیح میدم.
      البته اگه دست دوم بخوام بخرم یه s63 می‌خرم با دوازده سیلندر 🥺

      موافقم 4
      مخالفم 0
  7. یوسف

    ۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (743 ديدگاه)

    نسل دوم هنوز هم تو تو کوچه خیابون های ایران به چشم میخوره و پس از این همه سال طراحی شیکی داره، نمیدونستم طراحیش کار جیوجیارو بوده. جالبه که رنگ بیشترشون هم سبز روشنه.

    موافقم 8
    مخالفم 0
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2348 ديدگاه)

      احتمالا خودرویی که شما در ایران ملاحظه کردین، آئودی ۱۰۰ هست، بزرگ تر و کشیده تر از آئودی ۸۰

      موافقم 4
      مخالفم 0
      1. یوسف

        ۱ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (743 ديدگاه)

        بله حق با شماست، آئودی 100 بود که من به خاطر شباهت با آئودی 80 اشتباه گرفتم

        موافقم 4
        مخالفم 0
  8. Aliakbarkhoei

    ۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (137 ديدگاه)

    کلا از پستهای تاریخچه‌ای خوشم میاد.

    اون ۷۷۰۰۰ دلاریو میخوااام

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2348 ديدگاه)

      اختلاف قیمت جالبی داره با مرسدس SL

      موافقم 4
      مخالفم 0
  9. Mr Naftalin az roghan abad

    ۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (79 ديدگاه)

    برند رویاییم….. چقدر دلم مطلب از آئودی میخواست، خسته شدم همش بنز و بی ام و نمیدونم مثل اینا، آئودی هم خیلی معروفه! ممنون بابت مطلب، وای همین rs4 یک ریفرش خوب می‌تونه باشه برای این سال خیلی تو دل برو هست.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. Mr Naftalin az roghan abad

    ۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (79 ديدگاه)

    همه لوکسن!

    موافقم 2
    مخالفم 0
  11. Sina10

    ۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    نسل کنونی RS5 رو خیلی دوست دارم
    به نظرم حتما یه مطلب حسابی درباره RS2 آوانت برین
    از اسطوره های آئودیه
    فقط توانایی هاش رو با زمان معرفیش مقایسه کنید

    موافقم 4
    مخالفم 0
  12. وحید اسماعیل نسب

    ۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (100 ديدگاه)

    کواترو تکرار نشدنیه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا