بررسی آئودی E-Tron، شاسیبلند برقی با افت قیمت فاحش پس از چهار سال
E-Tron آغازگر ورود جدی آئودی به بخش خودروهای الکتریکی بود. این ماشین برخلاف برجستهترین شاسیبلند الکتریکی آن زمان یعنی تسلا مدل X، همان پیچیدگی مشهور خودروهای آلمانی را داشت و بههیچوجه خودروی بینقصی نبود. E-Tron همچنین به دلیل داشتن نشان چهار حلقه روی جلوپنجرهٔ خود، از استهلاک بسیار بالایی رنج میبرد اما این میتواند به نفع کسانی باشد که به دنبال یک خودروی الکتریکی دستدوم هستند زیرا E-Tron افت قیمت زیادی داشته و هماکنون با قیمت پایینی میتوان نمونههای کارکردهٔ آن را خرید.
E-Tron در سال 2019 با قیمت پایهٔ 75,795 دلار به بازار عرضه شد که این رقم در تیپ پرستیژ به 82,795 دلار میرسید. در آن زمان، شاسیبلند آئودی همقیمت رقبایی مثل جگوار i-Pace تسلا مدل X بود و خودرویی سطح بالا محسوب میشد اما امروز اینطور نیست زیرا نمونههای کارکردهٔ این آئودی لوکس هماکنون با قیمتی در حد یک شورلت بولت برای فروش گذاشته شدهاند. در سایتهای فروش خودروهای دستدوم، تعداد زیادی E-Tron کارکرده با قیمتی بین 30 تا 35 هزار دلار دیده میشود. این یعنی نمونههای دستدوم این شاسیبلند آلمانی بیش از 60 درصد ارزش اولیهٔ خود را از دست داده درحالیکه هنوز گارانتی آنها تمام نشده است.
اما آیا آئودی E-Tron دستدوم فقط به خاطر قیمت ارزان گزینهٔ مناسبی برای خرید خواهد بود؟
مشخصات آئودی E-Tron
هرچند E-Tron مدل 2019 بهترین خودروی الکتریکی زمان خود نبود اما بدون شک کراساوور چشمگیری است. این خودرو با طول 4,902 میلیمتر، 152 میلیمتر کشیدهتر از تسلا مدل X و 51 میلیمتر کوتاهتر از بامو iX است. کراساوور الکتریکی آئودی به لطف پکیج باطری 95 کیلووات ساعتی میتواند تا 330 کیلومتر را با هر بار شارژ طی کند. یکی از دلایل برد نهچندان زیاد این ماشین وزن بسیار سنگینی است که به بیش از 2.6 تن میرسد. البته در مورد E-Tron همهچیز بد نیست و این خودرو تواناییهای چشمگیری هم دارد.
بهعنوانمثال، اولین شاسیبلند الکتریکی انگولشتات میتواند تا 1800 کیلوگرم را یدک بکشد و به لطف 402 اسب بخار قدرت در حالت بوست، ظرف حدود 5.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد. در حالت عادی موتورهای الکتریکی 335 اسب بخار قدرت تولید میکنند که البته هنوز هم برای استفادههای معمول کافی خواهد بود. برجستهترین ویژگی E-Tron سرعت شارژ آن است. با حداکثر ظرفیت شارژ 150 کیلووات، میتوان ظرف تنها 30 دقیقه باطریها را از صفر تا 80 درصد شارژ کرد.
امکانات لوکس
هرچند این آئودی بردی 500 کیلومتری ندارد اما از امکانات و تجهیزات زیادی بهره میبرد که سفرهای جادهای طولانی را آسانتر و راحتتر میکنند. E-Tron مدل 2019 بهصورت استاندارد به سیستم صوتی B&O، تهویهٔ صندلیهای جلو، کروز کنترل تطبیقی، کنترل سیستم تهویه برای سرنشینان عقب، دوربین سهبعدی و سانروف مجهز است درحالیکه در تیپ پرستیژ ماساژور صندلیها، هدآپ دیسپلی و سیستم پخش عطر داخلی هم به موارد مذکور اضافه میشود.
قابلیت اطمینان
هرچند E-Tron خودرویی الکتریکی است و طبیعتاً هزینههای تعمیر و نگهداری کمتری دارد اما این اولین محصول الکتریکی آئودی بود و ازاینرو ممکن است با برخی مشکلات قابلیت اطمینان مواجه باشد. همچنین برخلاف تسلا مدل Y، کراساوور آئودی خودروی پیچیدهای است و از سیستمها و ویژگیهای زیادی مثل سیستم تعلیق بادی بهره میبرد که ممکن است بهاندازهٔ عمر خودرو دوام نیاورد؛ بهعبارتدیگر، هرچند قوای محرکهٔ الکتریکی قطعات متحرک کمتری نسبت به پیشرانههای درونسوز دارد اما E-Tron هنوز هم خودرویی لوکس با تجهیزاتی است که ممکن است در جاده خراب شوند.
جمعبندی
همانطور که اشاره شد، نمونههای کارکردهٔ آئودی E-Tron هماکنون با قیمتی زیر 30 هزار دلار عرضه میشوند که در حد قیمت هیوندای کنا EV، شورلت بولت EUV و مینی کوپر SE است. بنابراین، E-Tron کراساوور لوکس و راحتی است ارزش فوقالعادهای در برابر قیمت دارد. این ماشین همچنین یکی از بهترین کابینها را در بین همهٔ خودروهای الکتریکی بازار دارد و از طراحی بیرونی محافظهکارانهای استفاده میکند که کهنه نمیشود.