درگ مرسدس AMG GT63 جدید با پورشه 911 توربو S و آئودی R8 GT
این سه سوپرکار آلمانی هرچند رقیب یکدیگر محسوب میشوند اما از بسیاری جهات باهم متفاوت هستند. این تفاوتها از محل قرارگیری پیشرانه آغاز میشود. پورشه 911 توربو S همچنان به سنت نیاکان خود پایبند مانده و موتور عقب است، آئودی یک سوپرکار موتور وسط است و در مرسدس پیشرانه جلوی راننده قرار دارد. علاوه بر این، درحالیکه مرسدس و پورشه هردو چهارچرخ محرک هستند و از پیشرانههای توربوشارژ استفاده میکنند، در سینهٔ R8 همچنان همان پیشرانهٔ 5.2 لیتری V10 تنفس طبیعی را میبینیم. آئودی حاضر در این رقابت، از نسخهٔ GT است که به مناسبت خداحافظی با R8 ساخته شد و سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو از آن حذف شده است تا تمام 620 اسب بخار قدرت و 565 نیوتن متر گشتاور موتور فقط به چرخهای عقب منتقل شود.
در مقابل، مرسدس با نسخهٔ GT63 به میدان آمده است که پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی آن 585 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. از خانوادهٔ 911 هم قویترین نسخه یعنی توربو S را با پیشرانهٔ 3.8 لیتری شش سیلندر توئین توربو داریم که 650 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. R8 و 911 هردو از گیربکسهای دوکلاچه استفاده میکنند درحالیکه AMG GT به گیربکس 9 سرعته با کلاچ تر چند دیسکی بجای مبدل گشتاور مجهز است. مشکل اصلی این کوپهٔ آلمانی اما وزن بسیار سنگین است. در ویدئوی کارواو وزن این خودرو 2130 کیلوگرم اعلام شده که این عددی است که در وبسایت مرسدس بریتانیا برای نسخهٔ فرمان راست GT63 ذکر شده و بیشتر از وزنی است که برای نسخهٔ فرمان چپ دیدهایم. این در حالی است که پورشه 1640 و آئودی تنها 1570 کیلوگرم وزن دارند.
با آغاز درگ، آئودی که از سامانهٔ چهارچرخ محرک بیبهره است و با مشکل کشش مواجه میشود، ابتدا عقب میافتد درحالیکه پورشه از همان ابتدا خود را از دو رقیب جدا کرده و پیشتاز میشود. در ادامه، R8 به لطف وزن سبکتر، خود را به GT63 رسانده و از آن پیشی میگیرد تا با اختلاف جزئی 0.1 ثانیه دوم شود. جایگاه اول همانطور که انتظار میرفت با اختلاف زیادی به توربو S میرسد و مرسدس هم نمیتواند رتبهای بهتر از آخر کسب کند. پسازاین هم مسابقات رولینگ و درگ برگزار میشود که میتوانید نتیجهٔ آن را در ویدئوی زیر مشاهده کنید.
مقایسه مشخصات فنی
آئودی R8 GT | مرسدس AMG GT63 | پورشه 911 توربو S | |
پیشرانه | 5.2 لیتری V10 | 4.0 لیتری V8 توئین توربو | 3.8 لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | 620 اسب بخار | 585 اسب بخار | 650 اسب بخار |
گشتاور | 565 نیوتن متر | 800 نیوتن متر | 800 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 9 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 1570 کیلوگرم | 2130 کیلوگرم | 1640 کیلوگرم |
قیمت | 253,290 دلار | 177,050 دلار | 232,050 دلار |