درگ جالب آئودی کواترو رالی کلاسیک با RS3 جدید
آئودی RS3 جدید در ذات خود بخشی از DNA رالی آئودی را دارد اما این سدان مدرن و قدرتمند در برابر یک خودروی رالی تمامعیار چگونه عمل خواهد کرد؟ برای نمایش پیشرفت آئودی طی چهل سال گذشته، تیم کارواو یک RS3 جدید را در برابر یک کواترو رالی کلاسیک قرار داده است. پس بیایید ببینیم سدان مدرن آئودی با تمام تکنولوژیهایی که دارد در برابر یک پیرمرد مسابقهای چگونه عمل خواهد کرد.
آئودی RS3 را میتوان در دنیای امروزی خودروی غیرمتعارفی دانست زیرا در دریایی از خودروهایی که از پیشرانههای چهار سیلندر استفاده میکنند، این یکی از معدود خودروهایی است که از پیشرانهٔ پنج سیلندر نیرو میگیرد. این پیشرانهٔ منحصربهفرد بخشی از DNA موتوراسپرت آئودی است. در دههٔ 80 همین پیشرانههای پنج سیلندر بزرگترین پیروزیها را در مسابقات رالی برای آئودی به ارمغان آوردند. RS3 به جدیدترین نسخه از پیشرانهٔ 2.5 لیتری پنج سیلندر توربوشارژ آئودی مجهز شده است که 400 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این پنج سیلندر قدرتمند به یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه متصل شده است و نیروی خود را به سامانهٔ چهارچرخ محرک افسانهای آئودی یعنی کواترو تحویل میدهد. به لطف این ترکیب، سدان اسپرت انگولشتاتی ظرف تنها 3.6 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد.
رقیب RS3 در این درگ ممکن است یک خودروی رالی قدیمی باشد اما هنوز هم بسیار توانمند است. این یک آئودی اسپرت کواترو متعلق به گروه B مسابقات رالی سال 1985 بوده و میراثدار عملکرد افسانهای آئودی در مسابقات رالی است. این خودرو بر گروه B مسابقات سلطهٔ کامل داشت و آئودی را بهعنوان یکی از توانمندترین سازندگان خودروهای اسپرت به جهانیان شناساند. اسپرت کواتروی گروه B به یک پیشرانهٔ 2.4 لیتری پنج سیلندر توربو مجهز است که 500 اسب بخار قدرت و 480 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو منتقل میشود.
اما کدامیک از این آئودیهای قدرتمند در مسافت 400 متر توانایی بیشتری دارد؟ پاسخ این سؤال را میتوانید در ویدئوی زیر ببینید.
مشخصات فنی
کواترو رالی | آئودی RS3 سدان | |
پیشرانه | 2.1 لیتری I5 توربو | 2.5 لیتری I5 توربو |
قدرت | 500 اسب بخار | 400 اسب بخار |
گشتاور | 480 نیوتن متر | 500 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 1090 کیلوگرم | 1575 کیلوگرم |