درگ استیشنهای اسپرت آلمانی، آئودی RS4 در برابر بی ام و M3 تورینگ
به نظر میرسد بازار استیشنهای پرفورمنس احیا شده باشد زیرا بامو برای اولین بار اقدام به تولید M3 تورینگ کرده است و قصد ساخت نسخهٔ استیشن نسل بعدی M5 را هم دارد. این در حالی است که آئودی سالها با مدلهای RS4 و RS6 در این بخش حضور داشته است. حال برای اینکه ببینیم رقیب تازهنفس باواریایی در برابر کهنهکار این بخش چه عملکردی دارد، نشریهٔ فرانسوی موتوراسپرت مگزین مسابقهٔ درگی را بین M3 تورینگ و RS4 آوانت ترتیب داده است. البته این یک درگ معمولی نیست و دو استیشن اسپرت آلمانی بجای 400 متر در مسافت 1000 متر به رقابت باهم میپردازند.
دو خودرو در مشخصات روی کاغذ اختلاف نسبتاً قابلتوجهی باهم دارند. RS4 از یک پیشرانهٔ 2.9 لیتری V6 توئین توربو استفاده میکند که 450 اسب بخار قدرت و 600 اسب بخار قدرت دارد. از سوی دیگر، زیر کاپوت بامو هم یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو قرار گرفته است که خروجی بالاتری برابر با 510 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور دارد. در هردو خودرو نیروی موتور توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میشود و از لحاظ وزن نیز با حدود 1830 کیلوگرم، بسیار نزدیک به هم هستند.
بلافاصله پس از آغاز درگ، 60 اسب بخار قدرت بیشتر M3 خود را نشان میدهد و بامو کاملاً جلو میافتد. در ادامه شرایط برای آئودی سختتر میشود و زمانی که به پایان 1000 متر میرسیم، RS4 بیش از دو ثانیه از رقیب باواریایی عقبتر است. در گذشته، سامانهٔ چهارچرخ محرک افسانهای کواتروی آئودی باعث برتری خودروهای این شرکت در آغاز حرکت میشد و شانس پیروزی آنها را افزایش میداد اما این روزها اکثر خودروهای M از سامانهٔ چهارچرخ محرک xDrive بامو بهره میبرند و عملاً مزیت سنتی آئودی را از بین خواهند برد.
مشخصات فنی
بامو M3 تورینگ | آئودی RS4 آوانت | |
پیشرانه | 3 لیتری I6 توئین توربو | 2.9 لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | 510 اسب بخار | 450 اسب بخار |
گشتاور | 650 نیوتن متر | 600 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 1837 کیلوگرم | 1822 کیلوگرم |