آئودی

آئودی RS6 سال 2008، تنها خودروی V10 توربوشارژ تولیدی جهان

در اوایل دهه ۲۰۰۰، وقتی سدان‌های لوکس به سوپراسپرت‌های چهاردر تبدیل شدند، آئودی با RS6 ksg C6 یک قدم فراتر رفت و موتور V10 لامبورگینی را با دو توربوشارژر در سینه یک سدان خانوادگی قرار داد.

در اوایل دهه ۲۰۰۰، یک رقابت تسلیحاتی در بخش سدان‌های لوکس میان‌ سایز در جریان بود. این خودروهای لوکس که زمانی برای راحتی و آرامش ساخته می‌شدند، ناگهان به سوپراسپرت‌های چهاردر تبدیل شدند. ب‌ام‌و با معرفی اولین سدان ۵۰۰ اسب بخاری جهان، یعنی M5، پیشتاز این میدان بود. رقبایی مثل آئودی هم بیکار ننشستند و موتورهایی که برای سوپراسپرت‌های ایتالیایی طراحی شده بودند را در خودروهای خانوادگی جای دادند. این دوران، آخرین روزهای موتورهای درون‌سوز بدون محدودیت بود پیش از آنکه الکتریکی‌سازی و هیبریدها فراگیر شود. در این میان، آئودی تصمیم جسورانه‌ای گرفت. این شرکت موتور V10 را از لامبورگینی قرض کرد و آن را زیر کاپوت A6 قرار داد. برای جبران وزن اضافی سدان آئودی از سوپرکار لامبورگینی، دو توربوشارژر به این موتور اضافه شد و سیستم چهارچرخ محرک کواترو نیز تضمین می‌کرد که این هیولای سنگین به جاده بچسبد.

آئودی RS6، تنها خودروی V10 توربوشارژ جهان

ب‌ام‌و با M5 نسل E28 در دهه ۱۹۸۰ که به پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری شش سیلندر خطی سوپرکار M1 با ۲۸۶ اسب بخار مجهز شده بود، بخش سدان‌های اسپرت لوکس را ابداع کرد. M5 بعدی، یعنی E34 نیز از همان موتور استفاده کرد و شتاب صفرتاصد شش ثانیه‌ای را به ارمغان آورد. آئودی نیز که با مدل کواترو مفهوم جدیدی از خودروی پرفورمنس را معرفی کرده بود، نمی‌خواست از قافله عقب بماند و با یک ایده منحصربه‌فرد وارد میدان شد. استیشن RS2، بر پایه آئودی ۸۰ قدیمی و با همکاری پورشه ساخته شد که با ۳۱۵ اسب بخار قدرت، فوق‌العاده سریع بود. در طول دهه ۱۹۹۰، این دو شرکت آلمانی به تقویت سدان‌ها و استیشن‌های پرچم‌دار خود ادامه دادند اما ب‌ام‌و در سال ۲۰۰۵ با معرفی M5 نسل چهارم (E60) ضربه سنگینی وارد کرد. موتورهای شش سیلندر و هشت سیلندر پرهیجان کنار رفتند و مهندسان ب‌ام‌و یک موتور V10 برگرفته از فرمول یک را در این سدان جای دادند. آیا آئودی می‌توانست به این چالش پاسخ دهد؟

قلب لامبورگینی در سینه آئودی

آئودی نه‌تنها پاسخ داد، بلکه از انتظارها فراتر رفت. هرچند RS6 اولین بار در سال ۲۰۰۲ با موتور V8 توئین توربوی ۴.۲ لیتری ساخت کاسورث و ۴۵۰ اسب بخار قدرت معرفی شده بود اما این برای رقابت با M5 کافی نبود. آئودی که حالا مالک لامبورگینی بود، به سراغ این برند ایتالیایی رفت و موتور ۵ لیتری V10 گالاردو را قرض گرفت. برای تولید قدرت بیشتر، دو توربوشارژر به این موتور اضافه شد تا قدرت آن از ۵۰۷ اسب بخار M5 فراتر رود و به ۵۸۰ اسب بخار برسد. این‌گونه بود که RS6 نسل C6 در قالب هیولایی آتشین متولد شد.

نگاهی دقیق‌تر به مشخصات RS6

RS6 نسل C6 که در سال ۲۰۰۸ معرفی شد، خودرویی بود که جهان پیش از آن نظیرش را ندیده بود. این خودرو که در نسخه‌های سدان و استیشن تولید شد، قوی‌ترین محصول آئودی تا آن زمان محسوب می‌شد. موتور V10 تزریق مستقیم توئین توربوی RS6 یک شاهکار مهندسی بود. این موتور ۵ لیتری ۵۸۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد و خودرو را ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند. هرچند حداکثر سرعت RS6 روی ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده بود ولی در سال ۲۰۱۰ پکیج پلاس ارائه شد که حداکثر سرعت را به بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت افزایش می‌داد. این موتور V10 به سیستم روغن‌کاری کارتل خشک پیشرفته مجهز بود که حتی در شتاب‌های جانبی شدید، تأمین روغن را تضمین می‌کرد. نیروی موتور از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک سریع به سیستم چهارچرخ محرک کواترو منتقل می‌شد. دیسک‌های ترمز سرامیک کربنی به‌عنوان آپشن و سیستم تعلیق اسپرت با کنترل دینامیک سواری به‌صورت استاندارد ارائه می‌شدند.

کاهش قدرت در نسل بعدی

در نسل بعدی RS6، آئودی تصمیم گرفت قدرت را کمی مهار کند. این مدل جدید ۲۰ اسب بخار و دو سیلندر کمتر از نسل قبلی داشت. بااین‌حال، وزن کمتر و توزیع بهتر وزن بین دو محور باعث شد هندلینگ RS6 نسل C7 بهبود پیدا کند. موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی این مدل با تولید ۵۶۰ اسب بخار قدرت، شتاب صفرتاصد سریع‌تری را فراهم می‌کرد که کمتر از چهار ثانیه بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۹ رای
منبع
HotCar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1776 ديدگاه)

    V10 رو سدان دیوونه کنندس!!!

    موافقم 53
    مخالفم 1
  2. نه به تفادس

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (317 ديدگاه)

    ٫٫موتور V10 لامبورگینی را با دو توربوشارژر در سینه یک سدان خانوادگی قرار داد٫٫
    چجوری باورش کنم این ماشین درحد تیونر هاست نه یه شرکت لوکس
    این نشونه قدرته چون همچین ماشینی به تولید رسونده و فروخته عجیبه که کسی بیاد یه سدان تویین توربو بخره و از طرف دیگه اینکه v10 باشه اونم با 5 لیتر حجم و مصرف سوخت شهری 26 لیتر بیشتر از بوگاتی ویرون
    اصلاح می کنم در حد مصرف شهری شیرون

    موافقم 26
    مخالفم 1
    1. شکیبا

      ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (82 ديدگاه)

      بعید میدونم صدی 26 مصرفش باشه تو شهر این مصرف برای سرعت بالای 200 Km باید باشه

      1. نه به تفادس

        ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (317 ديدگاه)

        برو بزن مصرف سوخت شهری گالاردو میاد برات زده 26 اینکه تویین توربو عه هنوز بیشتره و من حد عقلشو گفتم https://www.pedal.ir/lamborghini/%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%A8%D9%88%D8%B1%DA%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%DA%AF%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%88-2005/
        اینجا زده مصرفشو
        کسی هم توی شهر 200 کیلومتر نمیره😂

  3. Yaghoob

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (589 ديدگاه)

    شاهکار به تمام معنا

    موافقم 27
    مخالفم 3
  4. johnmarston

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (182 ديدگاه)

    این نسل تو نسخه آوانت دیوانه وار تمرین ماشین آئودی بود یه استیشن خانوادگی با موتور v10 لامبورگینی
    RS6 هنوزم جذاب‌ترین استیشن خانوادگی تاریخه و بنظرم کلا بهترین ماشین آئودی بعد از کواترو و R8 همین ماشینه

    موافقم 26
    مخالفم 1
  5. zm.1994

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (79 ديدگاه)

    یااااااا خدا موتور v10 لامبورگینی 🤯🤯 عجب چیزی بوده 👌👌👌

    موافقم 11
    مخالفم 2
  6. Hf

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (124 ديدگاه)

    فقط از آلمانیا بر میاد همچین کاری

    موافقم 21
    مخالفم 1
  7. Bentley

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (596 ديدگاه)

    چه دورانی بود اون موقع وقتی ائودی و بی ام و سداناشونو ده سیلندر می ساحتن

    موافقم 18
  8. Mohammad

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (268 ديدگاه)

    چه انجین خفنی

  9. PURIYA

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (723 ديدگاه)

    این دنیا دیگه بدرد نمیخوره
    چون همچین چیزایی دیگه تولید نمیشن

    موافقم 23
    مخالفم 2
  10. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (544 ديدگاه)

    آنقدر این ماشین زیباست که میشد تا همین الان تولیدش کرد.

    موافقم 22
    مخالفم 1
  11. SepehrV10

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (119 ديدگاه)

    خیــــــــــــــــــــــــلی خفـــــــــــــــــــــــنه
    نسخه سدانش خداســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت⚡⚡⚡
    خوراک کل انداختن با E60
    مگه میشه بلوک پیشرانه یه ماشینم زیبا باشه؟

  12. SepehrV10

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (119 ديدگاه)

    کاش نسخه سدانش هم هنوز تولید میشد

  13. Mohamad

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با عرض سلام خدمت همه عشق ماشین ها یک سوال دارم
    چطور همچین ماشین هایی با موتور قویی که حتی به توربو مجهز شده ۳۰۰ اسب یا کم و بیش میدن اونوقت تو ایران با موتور ۲ لیتری چهار سیلندر زانتیا با اون طراحی قدیمیش ۶۰۰ اسب میکشن بیرون

    1. javad-bmw

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (286 ديدگاه)

      ۶۰۰ اسبی که میفرمایید با تیونینگ از اون موتور گرفته میشه ، موتوری مثل موتور این آئودی باید قوانین رو پاس کنه و با گارانتی به فروش برسه ، یه موتور تیونینگ شده خیلی تحت فشار هست و طول عمرش مثل یه موتور معمولی که از کارخونه میاد بیرون نیست ، ضمنا اگر موتور این آئودی بخواد تیونینگ بشه به سادگی بالای ۱۰۰۰ اسب قدرت تولید میکنه
      موفق باشید

  14. ماهان عشق ماشین

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان سلام . الان آیرودینامیک کمک میکنه دیگه ، خب حداقل یه تغییر ظاهری میدادن بفهمیم . این الان شده مثل اینکه تو هندونه بگیری بازش کنی ببینی توش خیاره . این همینجوریشم قدرت داره موتورش v8 توئین توربوی ۴.۲ لیتری بعد چه برسه به ارتقا یافته اش . این میتونه الان با لامبورگینی درگ بده ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا