مقایسه بی ام و M5 تورینگ ۲۰۲۵ با آئودی RS6، قوی‌ترین استیشن‌های جهان

جمعه 9 شهریور 1403 - 14:30
مطالعه 6 دقیقه
BMW-M5-Audi-RS6-9
از بین ب‌ام‌و M5 تورینگ جدید با 727 اسب بخار قدرت و آئودی RS6 پرفورمنس با 630 اسب بخار قدرت، کدام‌یک انتخاب بهتری خواهد بود؟
تبلیغات

پس از بیش از یک دهه، آئودی RS6 بار دیگر رقیب جدیدی پیدا کرده است. این خودرو ب‌ام‌و M5 تورینگ جدید است و برای کسانی ساخته شده که می‌خواهند سرعت و شتاب را به‌اتفاق خانواده تجربه کنند. هرچند در این بخش سال‌ها مرسدس E63 استیت هم حضور داشته اما حالا یک دوئل واقعی در بازار استیشن‌های اسپرت بین باواریا و انگولشتات شکل گرفته است.

کپی لینک

بیرون

از سال 2010 بازار از نسخهٔ تورینگ ب‌ام‌و M5 محروم بود اما با وجود گذاشت 14 سال، فرمول این خودرو برای ساخت نسل جدید تغییری نکرده است و مردان باواریا همان ویژگی‌های M5 سدان را در بدنهٔ کاربردی‌تر استیشن ارائه کرده‌اند. البته M5 تورینگ با 5.10 متر طول و 1.97 متر عرض، کمی از همتای سدان خود کشیده‌تر است و فاصلهٔ عرضی چرخ‌های آن‌هم در جلو 75 میلی‌متر و در عقب 48 میلی‌متر بیشتر شده است. سپرهای جلوی و عقب سری 5 استیشن معمولی در اینجا با نمونه‌های آیرودینامیک‌تری جایگزین شده‌اند و طراحان اسپلیتر و اسپویلر بزرگی را همراه با رکاب‌های اسپرت برای M5 تورینگ در نظر گرفته‌اند تا ظاهری مسابقه‌ای به آن ببخشند. در پایین سپر چهار سر اگزوز دایره‌ای دیده می‌شود که به رنگ کرومی مشکی هستند. رینگ‌های آلیاژی اختصاصی با لاستیک‌های 285 در جلو و 295 در عقب هم تکمیل‌کنندهٔ ویژگی‌های بیرونی این استیشن اسپرت آلمانی هستند.

آئودی RS6 که حدود 10 سانتی‌متر از M5 کوتاه‌تر است، هرچند در سال 2019 معرفی شده اما همچنان خودروی بروز و جذابی به نظر می‌رسد و کاملاً از A6 آوانت معمولی متمایز است. جلوپنجرهٔ بزرگ شش‌ضلعی و دو ورودی هوای مثلثی در طرفین سپر، نمایی کاملاً اختصاصی و تهاجمی را در این ماشین ایجاد کرده‌اند. RS6 در قسمت جانبی هم با رینگ‌های 22 اینچی، کالیپرهای ترمز قرمزرنگ و دیسک‌های کربن سرامیکی، نمایی عضلانی دارد درحالی‌که در عقب هم با دیفیوزر بزرگ و سر اگزوزهای بیضی‌شکل که صدای جذاب پیشرانهٔ V8 را پخش می‌کنند، به همان اندازه جذاب به نظر می‌رسد. آئودی همچنین نسخه‌ای حتی وحشی‌تر از RS6 را هم با نام پرفورمنس ارائه می‌کند که علاوه بر تغییرات فنی، در بیرون با آینه‌های خاکستری مات و قطعات آیرودینامیکی اضافی از نسخهٔ معمولی متمایز می‌شود.

کپی لینک

داخل

کابین M5 تورینگ با چرم پر شده است که هم روی صندلی‌ها و هم داشبورد دیده می‌شود. این استیشن اسپرت همچنین به‌صورت استاندارد از امکانات زیادی مثل کنترل تهویه چهار منطقه‌ای، سیستم صوتی B&O با 18 بلندگو و صفحه‌نمایش خمیده شامل صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی 14.9 اینچی با گرافیک اختصاصی به همراه نمایشگر هدآپ بهره می‌برد. حجم صندوق بار این خودرو در قیاس با سری 5 تورینگ معمولی 70 لیتر کمتر شده و به 500 لیتر رسیده ولی با خواباندن صندلی‌های عقب، این رقم به 1630 لیتر افزایش پیدا خواهد کرد. M5 تورینگ می‌تواند تا 2 تن را هم یدک بکشد.

خطوط زاویه‌دار بدنهٔ آئودی در داخل آن‌هم منعکس شده و در اینجا شاهد طراحی ساده و ظریف داشبورد با تریم مشکی پیانو و قاب آلومینیومی در دور نمایشگر مرکزی هستیم. در میانهٔ داشبورد دو نمایشگر دیده می‌شود که یکی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و دیگری برای کنترل سیستم تهویه است درحالی‌که مقابل راننده هم یک صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی قابل تنظیم با گرافیک عالی به چشم می‌خورد. صندوق بار RS6 در حالت عادی 550 لیتر ظرفیت دارد که با خواباندن صندلی‌های عقب این عدد به 1680 لیتر می‌رسد. ظرفیت یدک کشی استیشن آئودی هم کمی از ب‌ام‌و بیشتر و برابر با 2.1 تن است.

کپی لینک

پیشرانه

زیر کاپوت M5 تورینگ پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 توئین توربوی آشنای ب‌ام‌و قرار دارد که در اینجا 585 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه توسط یک موتور الکتریکی همراهی می‌شود که در گیربکس نصب شده و با تولید 197 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور، نیروی اضافی برای شتاب گیری بین سرعت‌های 30 تا 150 کیلومتر بر ساعت فراهم می‌کند. انرژی موردنیاز این موتور توسط یک باطری لیتیوم یونی 18.6 کیلووات ساعتی تأمین می‌شود که امکان پیمودن تا 67 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند. مجموع خروجی این قوای محرکه 727 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور است که توسط سامانهٔ چهارچرخ محرک xDrive به هر چهارچرخ منتقل می‌شود اما در حالت اسپرت، امکان انتقال بخش عمده‌ای از این نیرو فقط به چرخ‌های عقب هم وجود خواهد داشت. تمام این تکنولوژی‌ها اما اضافه‌وزن را به دنبال دارند و وزن M5 تورینگ را به نزدیک 2.5 تن رسانده‌اند درحالی‌که این رقم برای آئودی 400 کیلوگرم کمتر است. بااین‌حال، استیشن اسپرت ب‌ام‌و به لطف قدرت بالای خود، ظرف 3.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به حداکثر سرعت 305 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند.

از سوی دیگر، در سینهٔ RS6 یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو قرار گرفته که برخلاف رقیب باواریایی از نوع هیبریدی خفیف است و در نسخهٔ معمولی 600 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما در نسخهٔ پرفورمنس این اعداد به 630 اسب بخار و 850 نیوتن متر می‌رسند. در اینجا هم نیرو توسط سامانهٔ کواترو به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. هرچند RS6 حتی در نسخهٔ پرفورمنس بسیار از M5 ضعیف‌تر است ولی به لطف وزن سبک‌تر، ظرف تنها 3.4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و رقیب باواریایی را با اختلاف 0.2 ثانیه مغلوب می‌کند. حداکثر سرعت RS6 پرفورمنس روی 280 کیلومتر بر ساعت محدود شده است ولی با سفارش پکیج RS داینامیک پلاس، این عدد به 305 کیلومتر بر ساعت افزایش میابد.

کپی لینک

قیمت

قیمت ب‌ام‌و M5 تورینگ در بازار آمریکا از 122,675 دلار آغاز می‌شود درحالی‌که آئودی RS6 در نسخهٔ پرفورمنس با قیمت پایهٔ 127,695 دلار، کمی گران‌تر است. بااین‌حال، قیمت نهایی هردو خودرو می‌تواند با سفارش آپشن‌های فراوان و گزینه‌های سفارشی‌سازی بیرونی و داخلی به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کند.

کپی لینک

مشخصات فنی

ب‌ام‌و M5 تورینگ

آئودی RS6 پرفورمنس

پیشرانه

4.4 لیتری V8 توئین توربو هیبرید

4.0 لیتری V8 توئین توربو

قدرت

727 اسب بخار

630 اسب بخار

گشتاور

1000 نیوتن متر

850 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

وزن

2475 کیلوگرم

2075 کیلوگرم

طول

5,096 میلی‌متر

4,995 میلی‌متر

عرض

1,970 میلی‌متر

1,951 میلی‌متر

ارتفاع

1,516 میلی‌متر

1,487 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

3,006 میلی‌متر

2,929 میلی‌متر

حجم صندوق بار

500 لیتر

550 لیتر

قیمت

122,675 دلار

127,695 دلار

[poll id="222"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.