جدال برق و دیزل، درگ آئودی E-Tron با آئودی Q7 V12 دیزلی
در حال حاضر، دیگر نمیتوان خودروهای الکتریکی را متعلق به آینده دانست زیرا همین امروز هم تقریباً در حال گرفتن جای نمونههای درونسوز هستند. درگ بین آئودی E-Tron و Q7 V12 دیزلی را میتوان مثالی برای این موضوع دانست.
Q7 به یک نیروگاه 6 لیتری V12 دیزلی توئین توربو مجهز است که 500 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک هم نیروی این موتور را به هر چهارچرخ ارسال میکند. از سوی دیگر، E-Tron از دو موتور الکتریکی استفاده میکند که مجموعاً 405 اسب بخار قدرت و 664 نیوتن متر گشتاور را به هر چهارچرخ تحویل میدهند. هرچند معمولاً خودروهای الکتریکی به خاطر وزن باطریها از نمونههای درونسوز سنگینتر هستند اما در اینجا E-Tron الکتریکی 190 کیلوگرم از رقیب دیزلی خود سبکتر است.
در اولین مسابقهٔ درگ، E-Tron لانچ بدی دارد و به همین دلیل Q7 پیروزی آسانی کسب میکند. بااینحال، درگهای دوم و سوم نشان میدهند که این باخت فقط یک اتفاق بوده است زیرا کراساوور الکتریکی در هردو درگ بعدی پیروز میشود. این برتری در مسابقهٔ رولینگ هم وجود دارد زیرا E-Tron که نیازی به تعویض دنده ندارد، در اینجا هم از رقیب دیزلی جلو میافتد. البته پس از عبور از سرعت 160 کیلومتر بر ساعت، شتاب خودروی الکتریکی کاهش یافته و خودروی دیزلی میتواند از آن پیشی بگیرد ولی چنین سرعتی در هر بزرگراهی جریمههای سنگینی را به دنبال خواهد داشت و بنابراین در اینجا نمیتوانیم Q7 را برنده بدانیم.
نتیجهٔ آزمایش ترمز اما بهطور شگفتآوری نزدیک است. البته در اینجا هم E-Tron پیروز میشود اما فاصلهٔ آن با Q7 بسیار کم است که این عجیب به نظر میرسد زیرا کراساوور الکتریکی نزدیک به 200 کیلوگرم از برادر دیزلی سبکتر است.
مشخصات فنی
آئودی Q7 V12 TDI | آئودی E-Tron | |
پیشرانه | 6 لیتری V12 دیزلی | 2 عدد الکتریکی |
قدرت | 500 اسب بخار | 405 اسب بخار |
گشتاور | 1000 نیوتن متر | 664 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 2635 کیلوگرم | 2445 کیلوگرم |